Наталия Йорданова представя в галерия "Аросита" своята изложба "Безцветните зелени идеи яростно спят".
През последните 10 години Наталия създава светове, които изследват човешката природа, състоянието на човека, емоционалността и отношенията със заобикалящата среда през технологичното взаимодействие. Голяма част от тази творческа дейност понастоящем съществува като документация в архив от цифрови изображения, като набор от информация. За този проект тя категоризира архива и го структурира в сбор от характеристики. След това го изучава и намира начини да го превърне в граматика, като го използва за създаване на нови произведения. Така той се превръща от носител на визуални и формални качества, които предизвикват асоциации и емоционални реакции, в нули и единици.
Обмисляйки своя архив, Наталия се интересува в какво може да се преобрази този материал, ако бъде използван като набор от данни. Звуците се трансформират в нови композиции, текстът в картини, а изображенията в инструкции, които могат да бъдат претворени.
В повечето случаи алгоритмите се обучават от данни без ясен произход; източникът е изгубен, а авторът е анонимизиран. Разработен в сътрудничество с Дейвид Рау – компютърен учен, с когото Наталия изследва машинното обучение от няколко години – "Безцветните зелени идеи яростно спят" използва лична информация вместо мащабни генеративни модели. Чрез създаването на опростена компютърна програма, предварително определените свойства на произведенията се семплират, за да се създаде структурна база за нови инструкционни творби.
Заглавието на изложбата "Безцветни зелени идеи яростно спят" е фраза от книгата на Ноам Чомски "Синтактични структури" от 1957 г. Тя демонстрира разликата между синтаксис и семантика: пример за това как едно граматически добре оформено изречение не предава очевиден смисъл. Приносът на Чомски към лингвистиката определя синтаксиса на езиците за програмиране и по-късно има огромно значение за областта на компютърните науки, машинното обучение и изкуствения интелект, като до голяма степен повлиява върху възприемането и възпроизвеждането на знания.
Граматиката без контекст, подобна на системата, която Наталия създава на основата на предишната си работа, определя синтаксиса на езиците, но не може да изрази факти за тяхната семантика. Тази концепция е предпоставката за нейните инструкционни произведения, които тя разглежда като отворени възможности. Те се "изпълняват" всеки път, когато наблюдателят си представи тяхната възможна реализация. Публиката се превръща в генеративния алгоритъм, а наборът от данни, с който си служи, са субективното знание и човешката памет.
Проектът е резултат от работата на Наталия Йорданова като стипендиант на платформата за дигитални изкуства e-valuation 4.0 на фондация „ДА ЛАБ“. Куратори на изложбата и ментори в процеса на нейното създаване са тримата основатели на "ДА ЛАБ" – проф. Венелин Шурелов, д-р Галина Димитрова-Димова и Антони Райжеков.
Изложбата може да бъде видяна от 4 до 18 юли в столичната галерия "Аросита".
Чуйте разговора на Яна Пункина с художничката Наталия Йорданова в звуковия файл.
Снимки и информация – галерия "Аросита"
Постановката "Херкулес vs Авгий" е първата премиера на Театър София за новия театрален сезон. Тя е драматургична версия на класическия мит за Херкулес за почистването на Авгиевите обори и е дело на Ивайло Христов. Пиесата е решена като древнотръцка трагикомедия. Присъства хор, който не само пее, а и играе ролята на парламент и разказвач като..
Постановката "Пеперуди в стомаха" представлява забавна история, която напомня, че за да намериш себе си, първо трябва да се изгубиш в нечий друг свят. Режисьор e Николай Гундеров, a сценограф – Светла Колева. Музикалното оформление е дело на Денислав Анастасов. Актьорският състав включва Любомир Нейков, Ненчо Илчев, Иван Радоев и Лили Сучева...
Символична екоакция на границата между България и Румъния събра доброволци от пет европейски държави, които поискаха забрана за нови сондажи за нефт и газ в Черно море. На плажа край румънско село Вама Веке участниците разпънаха огромен надуваем спасителен пояс и изписаха с букви в пясъка "SOS за Черно море". Повод за протеста са проектите..
Хилда Казасян и музикантите от Плевенската филхармония представят днес в Харманли , в Народно читалище "Дружба 1870" , от 19:00 часа концерт-спектакъла "Светът на киното в музика". След успеха на проекта "Да послушаме кино" , който беше награден с "Кристална лира" , екипът продължава музикалното си пътешествие със знакови теми от..
Днес е крайният срок за подаване на кандидатури за участие в първите национални награди "Тийн Тайм" на Българското национално радио. Проектът се реализира с подкрепата на регионалния център на ЮНЕСКО в София за опазване на нематериалното културно наследство в Югоизточна Европа под мотото "Създавай! Не наранявай". В кампанията могат да участват..
Пътуването на зрителите из историите на новото българско кино в рамките на 43-тата “Златна роза” във Варна завърши с един филм, който обговаря..
За донорството, трансплантациите, обществените и институционални нагласи към този процес разговаряхме с акад. Чавдар Славов. Всъщност, урологът по..
В авторския си концерт композиторът Александър Кандов се връща четиридесет години назад във времето, когато е живял и работил България. В програмата са..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg