Отпадъкът е ценен разказвач на механизмите, които движат дадено общество – пресечна точка между природно и културно, локално и глобално. Боклукът разколебава границата между това, което е мое, и това, което не е, между полезно и вредно, приемливо и неприемливо, определено и неопределено.
Кой притежава отпадъците, има ли "добър" отпадък и дали трябва да правим разлика между притежание и собственост върху тях – за практическите, философски и правни аспекти на темата за изхвърлянето в "Часът на етиката" говори проф. Стоян Ставру, автор на монографията "Отвъд боклука: Философско изследване върху притежаването на отпадъци".
По думите на проф. Ставру темата за отпадъците е твърде схематизирана в общественото съзнание. Обсъждат се цвят, тип контейнери, тип суровина, но се прескача философската разлика между понятията "отпадък", "боклук", "остатък". Именно през плътността на тези понятия преминава философският дискурс на разговора за отпадъците. Разбира се, философските аспекти на темата не бива да ни отдалечават от праксиса, подчертава проф. Ставру, според когото притежанието е ключът към темата за изхвърлените вещи.
Отпадъкът е акт на освобождаване по смисъла на закона, пояснява проф. Ставру. Битува схващането, че отпадъкът е онова, което никой не иска да притежава – но дали е така, пита гостът. Какво се случва с онези изхвърлени предмети, които някой артист например решава да използва в свое произведение, а това произведение води до печалба? Чия собственост е произведението? Каква екологична претенция да разполага с боклука на другите може да има всеки индивид? Подобни въпроси не са уредени от страна на вещното право, заявява проф. Ставру.
Тъй като става въпрос за публичен интерес, има предвидени административно наказателни санкции за гражданите, които не управляват битовите си отпадъци по предвидения законово начин. Тези мерки обаче рядко се прилагат и въпросът се решава на ниво култура и съвест.
Проф. Ставру описва три възможни вида намерение спрямо боклука – оползотворяване, обезвреждане, запечатване. Първото е свързано с идеала за растеж, но крие и някои екологични проблеми. Последното е свързано с желанието да премахнем боклука изцяло, да забравим за него, да го пренесем на някое немясто. То произхожда от факта, че боклукът, като неразградим, съществува като публичен и политически фактор, по думите на проф. Ставру. Ето защо е важно са си задаваме въпросите какво, как и защо правим с отпадъците и с какви инструменти можем да се включим в решението на проблема.
От частноправната страна този проблем минава през чувството за вина – боклукът се явява първородният грях на всеки потребител. Свикнали сме да смятаме, че подредените страни са тези, в които има отчетливо справяне с нежеланите отпадъци. Боклукът е средство за маргинализиране на общности.
Кръговият модел – производство, потребление, освобождаване, рециклиране – е новият наратив за отпадъка като част от един по-мащабен проект. Проф. Ставру е на мнение, че вещите, които произвеждаме трябва да се вписват както в природните обороти, така и в индустриалния свят. Това изисква повече усилия, добавя гостът и изтъква, че хибридната природа на отпадъците изисква и хибридни решения.
А каква е разликата между отпадък и боклук? Докато отпадъкът е онова, което се разлага, което става част от динамичен процес, боклукът не подлежи на промяна – той се консолидира и става обект на търговски претенции, пояснява проф. Ставру.
В своята монография изследователят прави опит да предложи правилните термини за боравене различните аспекти на отпадъците и да подтикне читателя към философско осмисляне на темата.
"Да бъдем хора с по-голямо въображение.", казва в заключение проф. Ставру.
Целия разговор чуйте в звуковия файл:
Продължаваме с предложение за най-малките – Театър "Гестус" представя днес приказката "Палечка" на лятна сцена в Борисовата градина в София. Кукленият спектакъл е част от Фестивала за улични изкуства "6Fest" , а входът е свободен . Театър "Гестус" е създаден като малка частна театрална формация с репертоар от представления само за..
Благотворителен концерт под надслов "Да помогнем на Тани" предстои в Летния театър в Бургас. Събитието е в подкрепа на 17-годишната Таня Сурчева, която вече девет години води тежка битка с рядък злокачествен мозъчен тумор. За да бъде извършена нова животоспасяваща операция, семейството ѝ се нуждае от 35 хиляди евро. Именно с тази цел бургазлии..
Повече за културата да живеем заедно в едно общество, за таланта да подредим реалността си, така че ничие достойнство, права и безопасност да не бъдат накърнени. До какво водят безразличието, безсърдечността и невежеството? След случая със свалянето от самолета на семейство заради батерията на инвалидна количка и сигналите за недостъпност в градския..
Вчера в Народното събрание бе внесена петиция с над 100 хиляди подписа за забрана на клетките за телета в България . Акцията предизвика силен обществен отзвук и привлече вниманието не само на граждани, но и на артисти, ветеринарни лекари и фермери, които се включиха в инициативата. "Невидими животни" внесе в парламента подписка за забрана..
В рубриката "Разговорът" в ефира на БНР двама от лидерите на студентската окупация от 2013 г. – Ивайло Динев и Лазар Петков – споделиха какво се е случило с "Ранобудните студенти" и как виждат развитието на България и региона днес. 2013 г. – Управление в изолация Ивайло Динев, който днес е изследовател в Центъра за..
Художествена критика в България се развива още от края на XIX и началото на XX век. Тя е свързана с дейността на първите професионални художници и..
Български филми под звездите и автентични народни хора на площада – това ще предложи второто издание на инициативата за възраждане на лятното кино във..
Повече за културата да живеем заедно в едно общество, за таланта да подредим реалността си, така че ничие достойнство, права и безопасност да не бъдат..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg