Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

За връзката между Габрово, текстила и съвременното изкуство

Център "Кристо и Жан-Клод" Габрово

Габрово е познат е като люлка на светското образование. Неслучайно градът е наричан "българският Манчестър". Това е мястото, където се случва индустриализацията в  България. Едно от ключовите места за първите машинни производства, както и развитието на текстилната индустрия и кожарството.

Това припомня  в "Домът на музите" културологът и куратор Маргарита Доровска. Тя допълва, че Габрово е място където има "жива сцена“ и не само място, на което се показват неща, но и място, където се създава изкуство.

Маргарита Доровска е основна фигура в изграждането на Центъра "Кристо и Жан-Клод" в Габрово, независимо че идеята се е зародила още в 90-те години на ХХ век.

Христо Явашев е роден и израснал в Габрово. През 1926 г. неговият баща, който е химик, идва в града, за да работи в текстилна фабрика "Принц Кирил“. Ето защо той прекарва детството си сред платове и варели с химични съединения за обработка. Неслучайно платовете са основата в творчество на Кристо.  

Заради тази връзка Центърът "Кристо и Жан-Клод" се помещава в сградата на стария Техникум по текстил, създаден през 40-те години на ХХ век, за да обслужва текстилната индустрия на града, посочва Доровска.

Целта на Център "Кристо и Жан-Клод" в Габрово е максимално да приближи публиката към проектите на двамата световноизвестни артисти. А оттам и към съвременното изкуство като цяло.

"За 30 годни преход ние нямаме пространства за съвременно изкуство, особено в областта на визуалното", казва още тя.

Още миналата годината започнахме с "намеси в градска среда". Едно произведение, което още от тогава остана, е наречено "Достъп", което се намира на фасадата на Центъра. Работата се състои от няколко части и е разположена на няколко места, започвайки от външната обслужваща стълба, останала от едната страна на сградата. С преобразяването на стълбата чрез артистична намеса се възстановява и общественият достъп до историята и бъдещето на сграда. Инсталацията взаимодейства с архитектурата и мащаба на сградата, като деликатно превзема силуета ѝ и продължава стълбата по покрива на сградата, върху близка бетонна изоставена конструкция, както и в коритото на река Янтра. Това казва още Маргарита Доровска.

Центърът “Кристо и Жан-Клод” се включва във фестивала "Реките на града" като логичен партньор и допринася с мисията си за подкрепа на изкуството и силата му да трансформира пространства. Като част от събитието са инсталациите на публично изкуство от български артисти Александър Вълчев и Добрин Атанасов.

Една от най-мащабните инсталации в тазгодишното издание  на фестивала е "мисловният мост", който художникът Александър Вълчев е направил от велпапе.

Александър Вълчев и Маргарита ДоровскаВпечатлен от проекта за облагородяване на градската среда около река Янтра, той решава да построи техният мост, макар чисто символично. От години художникът работи с велпапе като материал, ето защо този материал е използван за изграждането на колоните на този мост. Чисто мисловно, всеки може да доизгради, като следва колоните на моста.

"Целта на съвременното изкуство е не да изобразява. Още с измислянето на фотографията тази роля на изкуството вече не е водеща, защото, ако искаме да възпроизведем нещо, което виждаме, много по-лесно и бързо можем да го направим с телефона", казва Александър Вълчев.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

Снимка – 

По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ИСИ - София представя изложбата на Виктор Петров "Подът е лава"

Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..

публикувано на 12.09.25 в 18:48
Моника Игаренска, Канатица, 2023, папиемаше, акрил

Противоположности и сходства – Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова"

Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия  откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен.  “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска  в галерия "Васка Емануилова", която до 19..

публикувано на 12.09.25 в 17:29

Може би така трябва

В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..

публикувано на 12.09.25 в 16:48
Константин Кисимов

Светлини от гримьорните: Кисимов, магьосникът

В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..

публикувано на 12.09.25 в 16:35

Радослав Владимиров между киното и музиката

Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..

публикувано на 12.09.25 в 16:01