Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Законодателните инициативи във връзка с пътната безопасност

Христо Терзийски
Снимка: БГНЕС

Пътната безопасност обхваща състоянието на пътищата, тяхната маркировка, техническата изправност на превозните средства, подготовката на водачите на МПС и тяхното поведение на пътя. Българското общество изпитва висока чувствителност към престъпленията, породени от безразсъдно шофиране, употреба на забранени вещества, и настоява за по-строг контрол, по – ефективни наказания и повече безопасност по пътищата.

Законодателните инициативи във връзка с пътната безопасност коментира в "Законът и Темида" Христо Терзийски, народен представител, бивш министър на вътрешните работи.

Терзийски има дългогодишен професионален опит в областта на пътната безопасност, противодействието на престъпността и опазването на обществения ред. Като народен представител той е член на Комисията по вътрешната сигурност и обществения ред, както и на Комисията по контрол над службите за сигурност.

По думите на Терзийски в последните 3-4 години обстановката по българските пътища не се подобрява, а напротив. Гостът запознава слушателите със статистиката по темата.

Държавните органи, които стопанисват пътищата и се грижат за обучението по пътна безопасност в училищата, са в основата на преодоляване на проблема, смята Терзийски. Не на последно място, от значение е обучението на младите шофьори и тяхното по-нататъшно съвестно отношение на пътя.

Октомври 2020 година Министерският съвет прие Национална стратегия за безопасност на движението по пътищата за период до 2030 година, както и План за действие от 2021 г. до 2023 г. По думите на Терзийски през последните три години изграждането и поддържането на пътища и магистрали е спряло.

Терзийски е един от вносителите за промени в Закона за движението по пътищата. Според госта законодателството има водеща роля в превенцията на ПТП-та. Нарушителите трябва да бъдат своевременно наказани, но за съжаление, по думите на Терзийски, полицията има органичен капацитет и ресурс за овладяване на всички пътни нарушения.

Законопроект предвижда възможност за общините да закупят технически средства за контрол, а при налагане на наказателни глоби определен процент от тях да се връща към тези общини, вложили ресурс, споделя Терзийски. Това би намалило корупционните практики при някои полицейски служители и технически би регистрирало повече нарушения.

Неразделна част от борбата с пътните престъпленията е овладяването на проблема с бързата скорост, употребата на алкохол и наркотици и шофирането без свидетелство за управление на МПС, подчертава Терзийски. В тази връзка е въведена норма за инкриминиране на повторните откази за тест за наркотици или алкохол от страна на участници в ПТП.

Терзийски е на мнение, че в една стабилна политическа обстановка да се работи по нов закон за движението по пътищата.

В края на разговора гостът разказва за участието си в срещата при главния прокурор заедно с родители на загинали при ПТП деца. По думите на Терзийски изготвянето на технически експертизи при водене на дела в съдебна фаза трябва да бъде улеснено, защото става дума за дръзки престъпления, заслужаващи присъди.

Целия разговор чуйте в звуковия файл: 


По публикацията работи: Бисерка Граматикова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Теодор Цеков

Енергийните ресурси по света и у нас

Задава ли се недостиг на енергия в световен мащаб и нараства ли потреблението на нефт, газ и въглища? Изчезва ли петролът? Търговски войни – накъде вървят енергетиката, електроенергията и горивата? От Татарстан през САЩ до Венецуела – необходими ли са нови инвестиции в нефтената промишленост и търсене на редки метали? Създава ли руският нефт хаос в..

публикувано на 03.11.25 в 12:05
Илюстративна снимка

Мръсният въздух убива три пъти повече българи, отколкото европейци

В последните дни Министерството на околната среда (МОСВ) отчита видим напредък по Националната програма за чист въздух. Според данните в повечето градове на страната нивата на фини прахови частици вече са под нормата. В същото време по данни на Инициативата State оf Global Air, мръсният въздух убива три пъти повече българи, отколкото европейци, а..

публикувано на 03.11.25 в 09:35

Животът ни на земята – подготовка за вечния живот

Една от трите задушници, наречена още велика е в съботата преди деня на безплътните сили – Архангеловден. А е вангелско четиво от тази неделя е притчата за богаташа и бедния Лазар. Християнинът не следва да се съобразява с икономическите, обществените, верските и други различия, а да постъпва по закона на любовта. Бог ни е приел такива, каквито сме,..

публикувано на 02.11.25 в 09:35
Петър Карабоев

Петър Карабоев: Бъдещето е в технологиите, това е фундаментът на отбраната

Какви са новите решения за сигурността на Европа след международната среща, организирана от "Капитал" – коментира Петър Карабоев в "Мрежата" по програма "Христо Ботев". Контекстът на форума "Очевидно е, че имаме проблем на Изток, говоря за Русия. Но регионалната заплаха отива доста по-далеч. Русия обяви България за неприятелска държава и..

публикувано на 02.11.25 в 08:50

Будителството

Извън добре познатите имена на пр. Паисий Хилендарски, св. Софроний Врачански и Неофит Бозвели, има и друга, по-малко разказвана страна на българското будителство – онази, която принадлежи на представители на останалите вероизповедания. Безспорно, Българското възраждане започва с православните духовници и книжовници, които превръщат манастирите в..

публикувано на 01.11.25 в 12:45