Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Гунди: Човекът зад легендата – екранен разказ

| обновено на 17.10.24 в 12:53

Часове преди премиерата на един дългоочакван филм, той вече е станал символ на единството на цяла България. Лентата, посветена на футболната легенда Георги Аспарухов – Гунди, разказва не само за неговите спортни успехи, но и за личните му терзания и човешките му страсти. С всяка сцена зрителите ще се потопят не само в постиженията на великия спортист, но и в живота на един обикновен човек, който е обичал, страдал и се борил, както всеки от нас. Този филм вече обединява поколенията и ни напомня за силата на любовта, победите и загубите.

В интервю за предаването "Нашият ден" операторът на филма Борис Славков сподели своите мисли и предизвикателствата, които екипът е срещнал по време на създаването на проекта. Той разказа, че от самото начало са имали надежди, че филмът ще предизвика широк интерес, но не са очаквали всеобщо одобрение, тъй като тежестта да се разкаже историята на такава легенда е огромна. "Още от самото начало имахме надежди, че филмът ще срещне широк интерес, но не и всеобщо одобрение. Рискът да не се справиш добре с историята на една легенда и тежестта върху екипа беше огромен. Затова трябваше да отделим допълнително време, за да обмислим всеки детайл. Не искахме да има самоцелни кадри – всеки момент трябваше да бъде подчинен на историята в дадения етап на филма."

Актрисата Александра Свиленова, която изпълнява ролята на съпругата на Гунди, сподели своите лични преживявания по време на снимките и за процеса, през който е преминала, за да усети и предаде любовта, която е била основната тема на филма. "Опитахме се да предадем цялата любов в този филм – любовта към близките, към семейството, към призванието и към самия човек. За мен това пътешествие беше изцяло ново и непознато. Дори не помня историята от първо лице, но винаги съм чувствала, че тя е част от мен." Актрисата сподели, че още като дете е имала своята връзка с футбола и Левски, макар и несъзнателно. "Когато бях на три години, баба ми ме заведе в Борисовата градина, където по същото време имаше мач. Някак си, от нищото, започнах да викам "само Левски", въпреки че никой не ми беше говорил за отбора."

Александра Свиленова също разказа за първата си среща със съпругата на Георги Аспарухов, Величка Маркова. Тя описа срещата като много емоционална. "На първия снимачен ден се запознахме с Величка Маркова. Това беше много емоционална среща. Имаше ужасно много хора около нас, но ние се оттеглихме в наше кътче и си помълчахме. Разплакахме се, а тя ми каза: "Всичко ще бъде наред." Тези думи останаха с мен през цялото време на снимките."


Операторът Борис Славков разказа също така за техническата страна на проекта и как екипът е вложил огромни усилия, за да създаде автентичност и да пресъздаде точната визуална атмосфера на онова време. "Направихме обстойно проучване за това каква лента се е използвала тогава. Направихме имитации на кинолентата, за да сме сигурни, че цветопредаването ще бъде същото. Дори закупихме обективи от Австрия със същото разположение на лентата." Филмът започва със светли и усмихнати тонове, но постепенно преминава към по-монохромни цветове, когато се стига до трагичните моменти от живота на Гунди.

За екипа беше важно да предаде и връзката между Георги Аспарухов и неговия син Андрей, който е бил малък по време на трагедията. Според Славков най-голямото предизвикателство е било да се пресъздаде по правилния начин любовта, която Аспарухов е изпитвал към своя син. "Най-важната оценка за нас беше тази на Андрей Аспарухов и Величка Маркова, която се надяваше, че сме успели да предадем истинската същност на Гунди – човек, който е обичал дълбоко своето семейство. Беше важно Андрей да осъзнае какъв човек е бил баща му, когато види филма."

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова
ВИЖТЕ ОЩЕ
Юрий Бутусов

Юрий Бутусов ще бъде главен режисьор на Плевенския театър

От пролетта Драматично-кукленият театър "Иван Радоев" в Плевен ще има главен режисьор. Юрий Бутусов е едно от големите имена на европейския театър. Той е емблематичен режисьор с много награди. Напуснал е Русия преди няколко години, сега живее във Франция и поставя пиеси в цяла Европа. Тази година той е бил в Плевен на пилотното издание на..

публикувано на 23.12.24 в 17:48
Мирослав Дачев (вляво) и Емил Янев

Образът и словото – по следите на знаците

В епизод 570 "Трамвай по желание" среща своята публика с ректора на НАТФИЗ Мирослав Дачев. Мирослав Дачев е професор по семиотика на изкуството в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Възпитаник е на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Доктор на филологическите науки от 1997 г. с тезата "Семиотика на цвета". Доцент от 1999 г. и професор по..

публикувано на 23.12.24 в 16:45

Предизвикателствата на алтернативното пространство ReBonkers

Алтернативното пространство ReBonkers във Варна е разположено на 200 кв. м, по-голямата част от което е под земята. Залата представлява тунел – истински ъндърграунд. Сцената за независимо изкуство спечели финансиране по програма "Посланическият фонд за културна презервация" на посолството на САЩ в България, което ще помогне за осъвременяване ѝ...

публикувано на 23.12.24 в 15:45
Маргарита Доровска

120 години от рождението на Стоян Венев - изложба в Музея на хумора и сатирата в Габрово

С впечатляваща изложба музеят "Дом на хумора и сатирата" в Габрово отбелязва 120-годишнината от рождението на художника Стоян Венев – един от класиците на българското изобразително изкуство. Експозицията включва над 200 живописни платна, карикатури, сатирични рисунки, етюди и акварели, както и прожекция на четири документални филма за личността..

публикувано на 23.12.24 в 13:25

Фед ле Гранд в клуб FOMO на 25 декември

"Цяло лято чаках участието си на Solar Summer. Това бяха най-добрите 6 часа в моя живот. Сега мога да умра като щастлив човек" , така сподели с хилядите си фенове в "Туитър" големият Фед ле Гранд своята  изява в афиша на фестивала Solar Summer през 2013 година.  Нидерландската мегазвезда показа, че няма предел на настроението, което не може да..

публикувано на 23.12.24 в 12:38