Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Гунди: Човекът зад легендата – екранен разказ

| обновено на 17.10.24 в 12:53

Часове преди премиерата на един дългоочакван филм, той вече е станал символ на единството на цяла България. Лентата, посветена на футболната легенда Георги Аспарухов – Гунди, разказва не само за неговите спортни успехи, но и за личните му терзания и човешките му страсти. С всяка сцена зрителите ще се потопят не само в постиженията на великия спортист, но и в живота на един обикновен човек, който е обичал, страдал и се борил, както всеки от нас. Този филм вече обединява поколенията и ни напомня за силата на любовта, победите и загубите.

В интервю за предаването "Нашият ден" операторът на филма Борис Славков сподели своите мисли и предизвикателствата, които екипът е срещнал по време на създаването на проекта. Той разказа, че от самото начало са имали надежди, че филмът ще предизвика широк интерес, но не са очаквали всеобщо одобрение, тъй като тежестта да се разкаже историята на такава легенда е огромна. "Още от самото начало имахме надежди, че филмът ще срещне широк интерес, но не и всеобщо одобрение. Рискът да не се справиш добре с историята на една легенда и тежестта върху екипа беше огромен. Затова трябваше да отделим допълнително време, за да обмислим всеки детайл. Не искахме да има самоцелни кадри – всеки момент трябваше да бъде подчинен на историята в дадения етап на филма."

Актрисата Александра Свиленова, която изпълнява ролята на съпругата на Гунди, сподели своите лични преживявания по време на снимките и за процеса, през който е преминала, за да усети и предаде любовта, която е била основната тема на филма. "Опитахме се да предадем цялата любов в този филм – любовта към близките, към семейството, към призванието и към самия човек. За мен това пътешествие беше изцяло ново и непознато. Дори не помня историята от първо лице, но винаги съм чувствала, че тя е част от мен." Актрисата сподели, че още като дете е имала своята връзка с футбола и Левски, макар и несъзнателно. "Когато бях на три години, баба ми ме заведе в Борисовата градина, където по същото време имаше мач. Някак си, от нищото, започнах да викам "само Левски", въпреки че никой не ми беше говорил за отбора."

Александра Свиленова също разказа за първата си среща със съпругата на Георги Аспарухов, Величка Маркова. Тя описа срещата като много емоционална. "На първия снимачен ден се запознахме с Величка Маркова. Това беше много емоционална среща. Имаше ужасно много хора около нас, но ние се оттеглихме в наше кътче и си помълчахме. Разплакахме се, а тя ми каза: "Всичко ще бъде наред." Тези думи останаха с мен през цялото време на снимките."


Операторът Борис Славков разказа също така за техническата страна на проекта и как екипът е вложил огромни усилия, за да създаде автентичност и да пресъздаде точната визуална атмосфера на онова време. "Направихме обстойно проучване за това каква лента се е използвала тогава. Направихме имитации на кинолентата, за да сме сигурни, че цветопредаването ще бъде същото. Дори закупихме обективи от Австрия със същото разположение на лентата." Филмът започва със светли и усмихнати тонове, но постепенно преминава към по-монохромни цветове, когато се стига до трагичните моменти от живота на Гунди.

За екипа беше важно да предаде и връзката между Георги Аспарухов и неговия син Андрей, който е бил малък по време на трагедията. Според Славков най-голямото предизвикателство е било да се пресъздаде по правилния начин любовта, която Аспарухов е изпитвал към своя син. "Най-важната оценка за нас беше тази на Андрей Аспарухов и Величка Маркова, която се надяваше, че сме успели да предадем истинската същност на Гунди – човек, който е обичал дълбоко своето семейство. Беше важно Андрей да осъзнае какъв човек е бил баща му, когато види филма."

Чуйте разговора в звуковия файл. 


По публикацията работи: Зоя Димитрова
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Случаят Йов" на Рене Жирар

Рене Жирар (1923–2015) е френски мислител, роден в Авиньон в деня на Рождество Христово. През 1946 г. заминава за САЩ. Преподава френска литература в университетите в Индиана и "Джонс Хопкинс" в Балтимор, а след това и в Станфордския университет, където ръководи департамента по френски език, литература и цивилизация.  Автор е на книгите:..

публикувано на 24.02.25 в 16:05
Боряна Маноилова и Атанас Петков

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка с премиера на сцената на Yalta Art Room

"Йерма" от Федерико Гарсия Лорка е най-новото заглавие в афиша на Yalta Art Room.  Премиерата на спектакъла е на 16 и 24 февруари от 19.30 ч. на независимата сцена. Сценичният вариант и режисурата са на младата и талантлива Патрисия Господинова, а публиката ще види актьорите Боряна Маноилова в ролята на Йерма, както и Ахмет Исмаил – като Хуан, и..

публикувано на 24.02.25 в 13:50

"Пеперуди на Еверест": Музикалното вдъхновение зад творческата трансформация на Рос Росин

Новият документален филм "Пеперуди на Еверест" на мексиканския режисьор Октавио Майя Роча представя последното артистично пътешествие на международно признатия хиперреалистичен художник Рос Росин. Филмът е посветен на творческата еволюция на Рос през годините, а музикалният му съпровод носи личния почерк на българския артист Андрей Янев, който вече..

обновено на 24.02.25 в 13:26
Илия Бешков  „Бай Ганьо чете „Бай Ганьо“, 1947 г.

Бай Ганьо и Константин Иречек: Диалог от миналото

В рубриката "Архивите са живи" отправяме поглед към развитието на българския политически живот през вековете, представен чрез едно уникално свидетелство. През февруари 1899 г. чешкият историк и белеатрист – Константин Иречек – публикува статия, в която отразява особености на българската политическа сцена. Ето един цитат от нея: "Българин с българин..

обновено на 24.02.25 в 12:06
От спектакъла

Независимият театър с Василена Винченцо - Коломоец

Василена Винценцо - Коломоец не е обикновена актриса. Тя е млад и изключително талантлив човек с дълго портфолио, който се е заел и да бъде собственик на пространството за независим театър Yalta Art Room. Част от личностите, които имат принос към обществото чрез изкуство. Завършва НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" през 2012 г. в класа на проф...

публикувано на 24.02.25 в 12:00