Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Прозирам" – поетично изследване на съвременната женска идентичност

Снимка: Леспектра

"Прозирам" е новата фотографска изложба на Йохана Траянова, която се открива на 8 ноември в галерия "Харта". Фотографката представя портретите на седем жени, в които са вплетени природни кадри. Именно чрез образа и формите на природата Йохана се опитва да постигне едно поетично изследване на съвременната женска идентичност.

Визуалните разкази използват природата като метафора, с която да се акцентира върху битките, мечтите, страховете и възгледите за света на всяка една от изобразените дами. Към този диалог на изразните средства е прибавен и звуков пейзаж, създаден от Деян Цвятков, който вместява гласовете на седемте портретувани жени. Откъслечните фрази, които ще прозвучат в пространството, са преплетени с прозрачен амбиент звук.

През образите, които зрителят ще види в изложбата, част от галерия "Харта" до 22 ноември, той ще може да прозре една проста истина – отвъд нас няма нищо, ние сме част от природата и сме цялата природа - непреодолима и хармонична.

"Това е една изложба, която е колаборация с организация "Леспектра" - организация, която се бори за правата на ЛГБТИ хората, а седемте портретувани жени ги обединява едно нещо, и то е тяхната хомосексуална ориентация. Заедно с "Леспектра" искахме да покажем същността на тези момичета, техните души, да разкрием техните вътрешни битки. Аз лично не се бях докосвала до този свят, до момента в който не започнах да работя с "Леспекта", и съм страшно благодарна, че имах възможността да се докосна, защото това е свят, изпълнен с много повече перипетии. Самите хора са нормални хора, които изпитват нормални чувства и имат нормални нужди, но заради сексуалната им ориентация всичко им се стича по много по-труден начин. Целта ни е малко да разбием клишето и да покажем многопластието на тяхната същност и идентичност", каза в "Артефир" Йохана Траянова.

Фотографиите ѝ говорят за това как договаряме границите на видимостта. Оказва се, че всеки от нас поставя граници на база разбирането си за сексуалността на човека срещу себе си и се води от предразсъдъците, които произлизат от неразбирането за същността на другия. Видимостта от своя страна настъпва в момента, в който надскочим въпросните си предразсъдъци.

"Прозирам" е покана към зрителя да се ангажира не само с визуалните аспекти на идентичността, но и с нейните емоционални, сетивни и природни измерения.

"Жената наистина може да бъде всичко, а накрая се събира само в едно, Тя както може да бъде стихия, така може да бъде и нежна любов. Може да бъде много грижовна, но и много нападателна. Тя е едни непрекъснати образи, които се сменят и които се събират накрая в едно, за да бъдат жена", допълни Йохана Траянова.

Фотографиите ѝ са проявени върху стъклени платки.

"Реших, че за да можеш да вникнеш в човека и да видиш в него по някакъв начин, да видиш това, което бушува вътре в него, ще е много красиво, ако всичките фотографии бъдат експонирани върху стъкло. Така хем гледаш във фотографията, хем виждаш през нея, хем има и една допълнителна игра със сенките, която ти допълва образа, и вече в твоята глава може да се доразвие спрямо думите, които чуваш. Става едно много красиво напластяване и разказване, което е хем от автора, хем от самия зрител. (…) Много е интимно и поетично.", обясни още Траянова.

Изобразените жени в портретите на фотографката са подбрани след отворена покана от страна на "Леспектра". Всяка една от тях е изявила желание да покаже себе си - идентичността, страховете и вълненията си.

Каква е историята на "Момичето в гръб", защо хората са забравили как да бъдат искрени и защо тайната се крие в това човек сам да съхрани свободата на своята душа – чуйте от Йохана Траянова в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

100 години Славянска библиотека в Прага

Славянската библиотека в Прага отбелязва своята 100-годишнина с юбилейна изложба, която гостува в Чешкия център в София. С д-р Лукаш Бабка, директор на Славянската библиотека в чешката столица и Силвия Дерибеева от Чешкия център, домакин на събитието в България говорим за безценния библиотечен фонд и колекциите на специализираната..

обновено на 17.09.25 в 17:04

Фестивалът "Пиеро 2025" – с фокус върху сценографията

От 23 до 29 септември Стара Загора ще бъде домакин на традиционния Международен кукленотеатрален фестивал за възрастни "Пиеро" . За участие в тазгодишното 14-о издание имаше 68 кандидати за селекция на фестивала. От тях в конкурсната програма са включени осем спектакъла на български театри, както и на чуждестранни трупи от  Испания, Италия,..

публикувано на 17.09.25 в 16:45
Кадър от филма „Кралица Марго“

Кралски величия: френско кино през септември

Френският институт в България представя и тази есен впечатляваща филмова програма, която подготвя зрителите за тазгодишното издание на Фестивала на френския филм в рамките на Киномания в края на ноември. От 12 до 27 септември ще бъдат представени филми, посветени на исторически събития и необикновени съдби на монарси...

публикувано на 17.09.25 в 16:33
Йорданка Белева

"Божията милост" – най-новата книга на Йорданка Белева

Има книги, които човек приема като живи същества. Тази е такава. Смълчава и трогва, заради вътрешната храброст да се пише искрено. Все по-рядко срещано, все по-изчезващо качество. След последната страница ти се иска да я прегърнеш. Разказите тук са чиста обич. Без нито един фалшив тон. И с милост към живота.  Катя Тодорова Тези кратки..

публикувано на 17.09.25 в 16:10

“Любоф” на Ивайло Христов откри 43-тата “Златна роза”

“Любоф” откри 43-тия фестивал “Златна роза” и зададе тона на тазгодишния празник на българското кино. Филмът на Ивайло Христов е по пиесата на руския драматург Алексей Слаповски “От червения плъх до зелената звезда”. Характерното фрагментарно писане на автора е изведено като разказ-мозайка за комичното в несъвършенствата, обратите и големите..

публикувано на 17.09.25 в 16:03