Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

В сърцето на авторския театър

Започва петото издание на Фестивала на авторския театър - ФАТ

Снимка: ФС на ФАТ

Далеч от въпроси като "Какво е искал да каже авторът?", а и "Какво е искал да каже героят?", с ясното съзнание, че авторът и разказвачът не са едно и също нещо и напълно в обстоятелствата на това, че колкото автори, толкова и формулировки на дадено понятие, състояние или форма можем да открием, ние, като зрители, имам възможността да усетим свободата на сцената и да опитаме от любимата ни, а и необходима заедност. Защото авторският театър, стана дума в ефира на програма "Христо Ботев" на БНР, напълно отговаря на идеята за това "Какво се случва", когато група от хора, разбира се – винаги може и да е само един човек, се съберат и изберат да се изразят. Заедно от началото до края.

Тези хора работят с тънка и чуплива материя, за тях преди текста, който няма нищо общо с драматургията, е важен именно елементът на екипност. Да, има концептуалист, който обединява всичко това, но въпросът е, че обединението се ражда на сцената в момента на зараждането на самата идея.

Актрисата и драматург Здрава Каменова го описва така: "Когато те стяга обувката на повече от едно място, когато не ти стига да си просто изпълнител, а и създател, когато имаш теми, които те вълнуват – неминуемо стигаш до създаването на авторски театър". За нея театърът е възможен само в тази му форма – авторската.

Това мнение споделят и Цвета Балийска, организатор на Фестивала на авторския театър – ФАТ, чието пето издание ще бъде на 23 и 24 ноември в "Топлоцентрала", и част от участниците в панелната дискусия, която ще се случи в неговите рамки – режисьорката Елица Йовчева и преподавателят по актьорско майсторство и уличен клоун Ивомир Игнатов-Кени от театър "Хенд", Пловдив. В тематичното предаване "Какво се случва" те размишляваха над това каква е ролята на автора в театъра, каква е неговата вътрешна истина и защо авторският театър всъщност се явява пространство за среща на творци, но и много повече от това.

Тримата се обединиха около идеята, че всеки от участниците в авторския театър въплъщава себе си в спектакъла, който напълно традиционен в своя финален резултат, различава се само по стъпките на съграждане.

Авторският театър не е импровизационен, нито експериментален, даже не е задължително да бъде независим, той е това, което хора, обединено около една обща идея – най-често лична тема, която може да бъде колкото социална и обществено значима, толкова и съвсем отнесена към човешката природа и психологията на нещата, избират да направят на сцената. Изразните средства, с които се поставя текстът, идват в последствие. Решенията се вземат заедно, а режисьорът, или концептуалистът, е винаги там, при всяка направена крачка, за да дирижира колаборативния процес. Накрая всеки от изпълнителите създатели на авторския спектакъл остава с усещането за личен принос, а публиката гледа нещо, което ѝ въздейства още по-директно.

Авторският театър се различава от драмтургичния и по това, че всяко следващото представление на конкретния спектакъл може да бъде различно от предишното.

Цялата програма на тазгодишното пето издание на Фестивала на авторския театър – ФАТ, който предоставя възможност и на незрящите хора и техните придружители да се насладят на спектаклите в програмата, при това с вход свободен, можете да откриете в социалните мрежи.

Повече подробности за това какво в действителност представлява авторският театър – чуйте в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

По следите на Михайло Парашчук

Кураторът Иво Милев и фотографът Стефан Н. Щерев започват изследователски проект, който представя творчеството на видния европейски скулптор Михайло Парашчук , посветил живота си на България. Документалната изложба "По следите на Михайло Парашчук ", с материали от Държавна агенция "Архиви" и съвременни фотографии на..

публикувано на 21.11.24 в 08:05

Изложбата "70 години ЦЕРН" може да се види във Физическия факултет на Софийския университет до края на ноември

Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..

публикувано на 21.11.24 в 07:50

Небостъргачи, баби и още нещо

Една от структуроопределящите рубрика в "Голямата къща на смешните хора" е "Животът ни като виц".  Този път повод за виц е появилата се за пореден път вест, че грандиозен комплекс от 50-метрови небостъргачи ще се строи на площ от 50 декара край булевард "Черни връх". Причината вестта, че и във Варна се канят да изсекат 5 декара горичка в местността..

публикувано на 20.11.24 в 17:20

Aerowaves in Sofia 2024 среща публиката с най-впечатляващото от света на съвременния танц

За трета поредна година "Сцена Дерида" е домакин на Международния фестивал за съвременен танц Aerowaves in Sofia. До 29 ноември той ще представи някои от най-впечатляващите представления от европейската и световна сцена, създадени в последно време. Всяка година артисти от различни краища на Европа кандидатстват за включване в ТОП 20 на Aerowaves..

публикувано на 20.11.24 в 15:50

"Солунските атентатори" в Театър "Българска армия"

На 20 ноември в Театър "Българска армия" е премиерата на "Солунските атентатори" от Георги Данаилов . Режисьор на спектакъла е Иван Урумов. Сценографията и костюмите са на Нина Пашова, а музиката е дело на Добрин Векилов - Дони. Актьорите ни пренасят в сумрака на 20-и век, когато една малка част от Европа живее в мир, а друга се задушава в..

публикувано на 20.11.24 в 14:39