Документалната изложба "Строителни войски" на фотографа Гаро Кешишян изследва темата за рядко коментираната държавна практика от близкото минало – трудовата повинност в България. Експозицията включва 92 фотографии, заснети в периода 1983 – 1995 г. и създава образно пространство за емпатия и лична връзка със служещите в Строителни войски, разкривайки човешката страна на тяхното ежедневие.
Проектът е едно от най-значимите документални изследвания в българската фотография и се представя в неговата цялост за първи път в галерия "Синтезис".
"С много усилия печелех доверието на момчетата, които снимах. Именно това доверие ми позволи да пресъздам тяхната ежедневна битка да съхранят човешкото в себе си, въпреки нечовешките битови и работни условия. В целия цикъл е видна крещящата етническа дискриминация, която е в основата на комунистическите и посткомунистически строителни войски в България. Но най-силната движеща сила, която ме караше да се връщам отново с фотоапарат при тях, беше състраданието ми към тези момчета, чиято единствена вина бе къде и кога са се родили.”, споделя Гаро Кешишян.
Фотографиите, показани в изложбата, са отпечатани след реставрация на оригиналните негативи, извършена от Виктор Герасимов. Фотографът и колекционер Рафаело Казаков помага с организацията на негативите и изработката на контролните копия.
Ето какво разказа Рафаело Казаков за проекта:
"Човешкото достойнство оцелява и при най-тежките условия и фотографът вижда това. Гаро Кешишян пресъздава приятелството на трудното оцеляване и способността на човека да запази човешкото в нечовешки условия. Жестокостта на социалната рамка, в която хората са попаднали се омекотява от това, че техните роли (oфицер, стар войник, новобранец) са човешки, което по дефиниция значи крехки и несигурни.
Представеният тук труд на Гаро Кешишян е както свидетелство за факти останали извън образната история на България, така и послание на един хуманист към поколения, които биха се заинтересували от една непозната социална система от близкото минало и нейната власт върху множество човешки съдби."
Изложбата "Строителни войски" може да бъде разгледана в галерия "Синтезис" до 15 февруари 2025 година.
Събитието е част от програмата на Фестивала за европейска солидарност, чиято тема тази година е "Стени" и се организира от Културния център на Софийския университет "Св. Климент Охридски" и сдружение "Център за четене и култура". Изложбата се представя с подкрепата на "Фотосинтезис".
Съпътстваща програма:
• 12 декември, 18.30 ч. Благодатни четвъртъци с Гаро Кешишян, гости: Рафаело Казаков и Георги Лозанов
• 14 януари, 17.00 – 20.00 ч. Библиотека "Фотосинтезис" - Фокус: Хуманистична фотография
• 28 януари, 18.30 ч. Гаро Кешишян в колекцията на Рафаело Казаков
• 4 февруари, 17.00 – 20.00 ч. "Библиотека Фотосинтезис" - Фотокниги избрани от Гаро Кешишян, в присъствието на автора
Изложбата "Аз, художникът" , посветена на 90 годишнината от рождението на Стефан Гацев (1935–1986), пресъздава хронологично творческия му път. Завършил първия випуск на Художествената гимназия, а след това "Живопис" в Националната художествена академия при проф. Илия Петров и "Декоративно-монументални изкуства" в ателието на проф. Георги..
"Йокута" e името на новата изложба на Нора Ампова. Заглавието идва от шведската дума gökotta – копнежът да се събудиш рано, за да чуеш първата песен на птиците. Това северно понятие става концептуална рамка за произведенията, чрез които художничката изследва връзката между човек и природа, памет и лична метаморфоза. Водена от копнеж по..
В Музея на фотографията в Казанлък днес се открива изложбата "Конвергенция" , включваща живопис и фотография от визуалните артисти Калия Калъчева и Калоян Николов. "Конвергенция" представя съвместната творческа работа на Калоян Николов и Калия Калъчева, които обединяват усилията си, за да изследват връзката между фотографията и живописта...
Днес от 18:30 часа в софийската галерия "Нирвана" се открива изложбата "Портрет" – съвместен проект на художниците Лариса Илиева и Николай Панайотов . Двамата творци представят своите различни гледни точки към портретния жанр, като в творбите си пресъздават както автопортрети и образи на хора от своето обкръжение, така и исторически личности...
От всичко, което се случва около нас и често въпреки нас, някак е трудно човек да на се запита какво право има някой да накърнява нечие чуждо достойнство. Да нанася удари, буквални и преносни, по личността. Особено ако тя е едва формираща се. Темата за домашното насилие, за съжаление, е от темите без срок на годност. Това потриса, стиска за гърлото и..
Една от гостоприемните и атрактивни точки в маршрута на "Семейно радио" застава в актуалния ефир с пожара в Националната гимназия по приложни изкуства..
Изложбата "На тяхно място" е социално изследване на Владимир Карамазов за свободата като човешко право, което движи света. В основата на идеята е..
Под името "Тънки намеци – късо кино с подтекст" ще бъдат прожектирани късометражни филми. Премиерно ще бъде представен българският филм "Божоле" на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg