Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Торд Густавсен за най-хубавите неща в живота

6
Торд Густавсен
Снимка: Вера Гоцева

В първия ден на годината от 23 ч. "Джаз+" ни връща във вечерта на концерта на Торд Густавсен в столичната зала "България". Само тук публикуваме пълния запис на разговора ни минути след саундчека:

Първият ти музикален спомен?

Не съм сигурен, че го помня, но така са ми казвали, че още на две съм седял на коленете на баща ми и съм започнал да свиря на пиано. После сме свирили на 4 ръце и това наистина е нещото, което е било определящо. Приспивни песни, църковна, класическа музика – това се свиреше и пееше не само вкъщи, но и в църквите. Участвах в хоровете им като дете, пеехме госпели и класическа църковна музика, но също взимах уроци по класическо пиано, то също бе много важно за мен. Започнах да импровизирам, но продължих да уча класически репертоар. Също понякога пеех мои песни, които пишех на пианото.

Торд Густавсен

Най-хубавите неща в живота идват когато нещата, идващи от сърцето се сливат с тези, идващи от разума ни. В началото, разбира се, разчитах на интуицията си, слушах езика на сърцето си. Моето пространство бе музиката, а не играта на футбол навън.

Минал съм през много влияния, слушал съм различни неща, но никога не съм имал идол, когото да копирам. Твърде рано си дадох сметка, че притежавам свой глас. Минах през много фази, през Консерваторията, където копираш, но и учиш с цялото си тяло, изпипваш занаятчийски нещата и в това е красотата на доброто джаз-образование: копираш, но полето за търсения е пред теб и ти виждаш, че писаната музика може да мине на втори план. И да, Консерваторията не ме направи консервативен. Даде ми много добър опит в работата с джаз-традициите от 40-те и 50-те, имах прекрасни уроци по композиция, додекафония, ренесансова полифония, Бах. Това те кара да оставиш настрана своите неща и няколко години наистина да работиш върху майсторството си. Учиха ни да сме задълбочени, но и органични, за да станем себе си.

Торд Густавсен

Преди всичко съм тук и сега. Когато работиш с влияния от миналото можеш да създадеш музей, не че е лошо, но не е моето. Когато работя с хорал на Бах или възкресявам норвежка традиционна песен, Равел, Шостакович, ирански модални, се опитвам да говоря с днешния език. Имам ги като референции, но се старая да изразя това, което ми се струва най-важно от тях точно тук и сега. Вярно е, че поп-музиката от тийнейджърските ми години не е в центъра на интересите ми – дори и тогава предпочитах госпълите и спиричуълите, не че не съм харесвал и някои поп-парчета, но те не бяха сред приоритетите ми.

И да, джазът е форма на протест, но не го възприемам като политика в стриктния смисъл на думата. Участвам в благотворителни концерти за Газа, за Лекари без граници. Музиката е пространството, където думите не стигат. Пространство на красотата, на тайната любов. Можеш да говориш, да твориш спокойно така, че любовта да е над всичко, A Love Supreme (сюблимна любов като по Колтрейн). При нас нещата не са в черно и бяло, отваряме пространства, в които хората да открият същинското си аз, да пуснат малкото орле в себе си. Не става дума да се покаже докъде може да стигнем в бързината и в уменията си, а да се разкрият пълните възможности на мелодията, текстурата, цялата цветна картина на музиката, която е и потенциалният модел за съвместно съществуване на хората. Имаме нужда от силни индивиди с разнообразни умения, но орлите не трябва да се подчиняват на мнозинството. Именно в това е силата на импровизираната музика, така хората ще могат да дадат наистина най-доброто от себе си.

Торд Густавсен

И не, не мисля, че музиката е чак толкова универсален език. Да, може да говори на хора от различни култури и да се споделят неща от канадската или българската музика. Важното е, че е отвъд конкретните езици и култури. Така че, пожеланието ми към българската ми публика е колкото лесно, толкова и трудно – мир и любов!

Освен Торд, слушаме и изненадата за публиката - Мария Александрова от "Новите Български Гласове" на проф. Георги Петков, носители на Латино-Грами за участието в албума на Арканхел "Al Este del cante".
Торд с Мария - саундчек

Документални записи на част от концерта и бисовете освен ефирно, ще можете да намерите след 10 дни и в подкастите на предаването в Бинар. Ексклузивно тук - откъс от саундчека им:

По публикацията работи: Людмил Фотев


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Фан Кон

Пианистката Фан Кон: За първото посещение в България и любовта към музиката

В края на юни известната пианистка от китайски произход Фан Кон за първи път се срещна с българските почитатели на класическата музика в рамките на 56-ите Софийски музикални седмици.  В зала "България" се състоя премиерен концерт на Симфоничен оркестък от Чанша – Китай със солист Фан Кон – пиано и диригент Фан Тао. По време на своето посещение..

публикувано на 12.07.25 в 09:10

"Орфей и Евридика" под диригентската палка на Рикардо Мути

В предаването ще прозвучи запис на операта "Орфей и Евридика" от Глук, осъществен в Лондон през 1981 г. "Орфей и Евридика" е първата от "реформаторските" опери на Глук, в които той се опитва да замести сложните сюжети и свръхсложна музика на опера серия с "благородна простота" в музиката и действието. Глук започва да пише операта си "Орфей и..

публикувано на 12.07.25 в 08:10

Хисарлъка Experience – незабравимо музикално преживяване сред природата

В Кюстендил от днес до 13 юли 2025 ще се проведе петото издание на фестивала Хисарлъка Experience. Сред музикалните акценти в тазгодишната програма присъстват имена като Графа, Baba Zula, "Анимационерите", Soul Weapons, Kottarashky & Sando, Heptagram и Sun Dragon. Повече за "фестивала на преживяванията" в "Нашият ден" разказва Борислава Янакиева, един..

публикувано на 11.07.25 в 09:57
Диригентът Димитър Костанцалиев

Младежкият камерен хор "Охана" спечели "Гран при на нациите" и златен медал в Дания

В "Нашият ден" гостува Димитър Костанцалиев , диригент на младежкия камерен хор "Охана", който спечели "Гран при на нациите" в Орхус, Дания, както и златен медал на Европейските хорови игри 2025 в категория "Сакрална музика". Българският младежки хор е постигнал успех на международния форум, събрал повече от 6 000 хористи от 39 държави –..

публикувано на 10.07.25 в 11:09

Plovdiv Jazz Fest: Markovo Edition с концерти през юли и август

"Ние започнахме да правим тези концерти като отговор на самотата и алиенацията от пандемията и от невъзможността да направим сигурен фестивал през есента." Емоционален, увлекателен и елегантен разказът на Мирослава Кацарова ни връща към началото на летните концерти, които вече четвърта година радват гостите на двора и градината, които всеки може да..

публикувано на 08.07.25 в 08:15