Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Неда Спасова и мотивите ѝ да обича киното

Снимка: Кирил Станоев

За да можем да кажем, че киното ни предлага мотив да обичаме и питаме, а и да даваме, както дава йовковият Серафим, в "Кино с думи" гостува жената, която се опитва да следва примера на героя от разказа, актрисата, която беше Ирина във филма "Защото обичам лошото време" и която е пресъздавала немалко образи на сцената в театър "София", а и на малкия екран.

В ефира на програма "Христо Ботев" Неда Спасова говори за киното, за живота, за времето в нас и извън нас, за даването, което превъзхожда взимането.

Смисълът на изкуството за нея е то да те пробужда отново и отново, да те вдъхновява и да ти дава крила, дори да ти помага по някакъв начин в личния живот.

За дебюта на Яна Лекарска в игралното кино Неда твърди, че е филм, изграден на база вътрешна динамика и действие, а не на тяхната външна проява – физическа или крайно емоционална. Точно това прави и работата ѝ по него приятна, тъй като досега е свикнала да изискват от нея яркост и интензивност. Актрисата казва, че и като зрител има нужда от подобен тип филми – от едни човешки истории, разказани с отсъствието на ярка динамика, които напомнят случващото се в реалния живот.

Неда Спасова определя героинята си Ирина като съвкупност от много различни ситуации от живота на една жена, чиято основна цел е да намери своето си щастие и ако може - и някого, с когото да го сподели.

Филмът "Защото обичам лошото време" повдига въпроса прави ли ни щастливи това, което ни е удобно. А Неда смята, че за да си отговорим на този въпрос и да тръгнем по пътя на щастието, първо трябва да извървим пътеката на самопризнанието на истината за живота си. Важното в случая е и да възприемем миналото като трамплин занапред, в което дори лошото е просто една изходна позиция за нещо по-добро.

За Неда Спасова свободата е в правото на избор. За себе си тя твърди, че е човек, който не конфликтува със света и вижда работата си, особено в театъра, като едно създаване на емоции у зрителите.

Защо сме станали прекалено апатични и как човек може да бъде полезен като дава на другите, но и като се грижи и за себе си? Добре ли е да си егоист в здравословни форми и къде са границите между егоизма и алтруизма, но и между егоцентризма и суетата? Как човек може да се превърне в жертва на доброто си възпитание и кога свръхнетърпимостта може да бъде полезна? А и защо е важен емоционалният момент, в който се намираш, за това как ще възприемеш един "по-особен филм"? Защо киното е вечно и как Неда Спасова преоткрива "Мостовете на Медисън" и защо "Клети създания" я разтоварва, а "Жокера" я хваща за гърлото? В какво се корени магичният реализъм и как се прави извънредна една напълно нормална ситуация? Защо тъкмо италианският режисьор, сценарист и писател Паоло Дженовезе, в чиято театрална адаптация на "Перфектни непознати" участва актрисата, е учебник по писане на драматургия?

За всичко това чуйте от Неда Спасова в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ада Мухина с лекция-пърформанс

Софийската публика ще гледа световно утвърдения автор, куратор и хореограф Ада Мухина в лекцията-пърформанс How to sell yourself to the West. Спектакълът е хумористично проучване за продажба, идентичност, предимства и стратегии на творците да успеят на западния пазар на културата. Проектът е въз основа на опита на Мухина с куратори, институции,..

публикувано на 06.05.25 в 08:37

"Първата витрина" – музейна сбирка разказва историята на "Люлин"

Открива се първата витрина от тематична музейна сбирка, която разказва миналото на столичния район "Люлин“. Експозицията представя промяната на района през годините, неговото административно устройство, някои спортни, образователни и културни постижения, както и важни моменти от икономическото и транспортното развитие. Историческите вещи, поместени във..

публикувано на 06.05.25 в 08:00
Китодар Тодоров

Смешно за сериозното – Китодар Тодоров за киното и за живота

Той умее да подтиква зрителите да се съмняват във всичко, което казва. Всеки започва да се чуди истина ли е, не е ли. Интересното е обаче, че колкото и да се чуди – зрителят е все по-склонен да му повярва. През цялото това време той не спира и да го разсмива, докато гледа сериозно.  Пример за това са филми като "Жълт олеандър", "Летовници", "Слава",..

публикувано на 05.05.25 в 17:57

Изкуството в мен: Хари Аничкин и други герои

Нашият съвременник, писателят  Хари Аничкин,  казва, че светът на приказките, вълшебствата и фантазиите съществува, но само тогава, когато някой се докосне до него. В неговите текстове читателят открива  истории за приятелство, отговорност, свобода, забавление, любов и възхищение. За двете си книги Хари избира заглавията: "Училището е ок и други..

публикувано на 05.05.25 в 14:11
Неда, Хари Аничкин, Карина и София

Тийнейджърът в мен: Хари Аничкин

Да, той е писател. Но той е и икономист, и предприемач. Написал е книгата "Вземете парите", която е полезен наръчник за всеки човек, който иска да овладее изкуството на търговията и продажбите. Работил е в БНТ като тв водещ на "Час по всичко", има ню уейв група BMX, прави подкаста "10 филма с Хари" и въпреки разностранните си таланти – твърди, че е..

публикувано на 05.05.25 в 14:00