Темата на 19-ото издание на Венецианското архитектурно биенале е "Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна". То ще се проведе от 10 май до 23 ноември 2025 година. Куратор на международното изложение е Карло Рати – италиански архитект и инженер.
За участниците в конкурса за български павилион на Венецианското архитектурно биенале 2025 година и спечелилия проект "Псевдоприрода", който развива абсурдна хипотеза за сняг през лятото във Венеция – разговор в "Нашият ден" с арх. Тодор Обрешков, член на журито, както и с автора на одобрения проект арх. Ясен Марков.
Тази година на конкурса за български павилион са се явили 17 кандидати, като журито единодушно е откроило най-добрите сред тях, изпъкващи не само с визуална, но и с кураторска идентичност, по думите на арх. Обрешков.
Вече е ясно, че България ще се яви на Биеналето с проекта "Псевдоприрода", обвързан с темата за климатичните промени.
Арх. Обрешков споделя, че едно от големите предимства на спечелилия проект на арх. Марков е заложеното в него чувство за хумор.
"Възприемам иронията в неговия проект като тънка подигравка към една всеобща глупост, която е на път да обхване света", казва арх. Обрешков.
Като член на журито, архитектът откроява и проекта "Ефемера" на арх. Андрей Ходкевич, който също е технически забавен по характер и засяга темата за променливото ниво на водата.
Арх. Ясен Марков заявява: "Когато правя проекти, разбира се, искам да кажа неща, които са сериозни, но, за да ги транспортира човек до публиката, трябва някакво средство – това може да е много ярка визуална част, може да е много увлекателна разказвателна част. Когато имаме хора, обиколи вече 60 павилиона и видели какво ли не, може би трябва да ги хванем със закачка, с хумористичен елемент, с нещо, на което ще се усмихнат."
Името "Псевдоприрода" предразполага към представата за нещо "фейк", изкуствено, лъжливо, неистинско – например сняг през лятото. Това, по думите на арх. Марков, е хипотеза за климатична аномалия, която може и да видим реализирана след 50 години. Такива са предупрежденията на учените, основателно или не.
Арх. Марков обръща внимание, че 30% от потреблението на енергия се дължи на архитектурата и тя ще е сред виновниците за климатичната аномалия, ако не стане по-устойчива и енергийно неутрална.
Българският павилион е разположен във вътрешен двор и в пропорционална изложбена зала. В двора ще бъде инсталирано оръдие за сняг, захранвано от инсталация със соларни панели. Снегът ще затрупва панелите, докато те спрат да работят, а след неговото стопяване цикълът ще стартира отново. Това, по думите на арх. Марков, е вид безсмислица, присъща за човечеството – своеобразен климатичен "параграф 22". Авторът на проекта разглежда темата "Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна" и с обратен знак – като възможност за колективна глупост.
Като контрапункт на това, което се случва в двора, в галерийното пространство ще бъде инсталирано фалшиво огнище, интерпретиращо атмосферата във българската възрожденска дневна. Това ще е мястото за търсене на решение на проблема. В пространството ще бъде сложен килим, дело на българската съвременна артистка, известна под името Rosie Eisor. Ще има и каталог с радикални/универсални идеи за добро бъдеще без климатични аномалии, разказва арх. Марков.
Предвидена е специална графична, визуална идентичност на българския павилион, която ще бъде разпространена материално и дигитално, за да привлече вниманието на града.
"Много е важно проектът да не е само в павилиона, а да вдъхнови цяла Венеция. Трябва така да направим нещата, че хората да ни намерят, да искат да ни намерят", казва арх. Марков.
Играта "Подът е лава" превръща опасността и сигурността в топография на въображението. Инсталацията на Виктор Петров е изградена върху принципите на тази игра, които важат само в границите на четирите стени: наивните и разрушителни импулси могат да се разгърнат с пълна сила, физиката може да бъде пренебрегната, реалността и разумът са освободени от..
Галерия "Васка Емануилова", филиал на Софийската градска художествена галерия откри изложба на две съвременни скулпторки от едно поколение, чийто подход към изучаване, изграждане и обработване на формата е различен. “Противоположности и сходства” е озаглавена експозицията на Зоя Лекова и Моника Игаренска в галерия "Васка Емануилова", която до 19..
В редакция "Хумор и сатира" също се дразним от "хвърчащите" по улици, тротоари, градинки и паркове тротинетки, но доброто ни възпитание възпира някои наши пориви. На хората по света обаче явно им е дошло до гуша, защото са подхванали борба с тротинеткохулиганите, която ще наречем "експериментална". Подробности за това и за друго в неделя веднага след..
В четири епизода "Трамвай по желание" представя на своята публика миналото и настоящето, наследството и завещанието на една от най-достойните театрални институции в България – великотърновският драматичен театър "Константин Кисимов". Първата театрална трупа в града се създава през 1870. За нуждата на театъра се закупуват декори, костюми от..
Да си свидетел на пътя на човек, който следва сърцето си, несъмнено е вдъхновяващо. Радослав Владимиров припомня това както с ролята си на Мето в екранизацията на Хайтовия разказ “Сватба” – филм на Магдалена Ралчева с международно признание и с много силно изградена ценността система, така и с всичко, което прави в житейски план, където – за разлика от..
Международният поетичен фестивал " Софийските метафори" съчетава съвременна поезия, музика, визуални и сценични изкуства по начин, достъпен за широката..
Международният филмов фестивал "Срещу течението" се открива на 11 септември в София, в клуб “Строежа” от 19 часа, когато ще бъдат представени 5 филма, а..
Градът е пазител на стари традиции в занаятите, свързани с обработката на глина. Затова не случайно често е наричан "Керамичната столица на България". Тук..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg