Темата на 19-ото издание на Венецианското архитектурно биенале е "Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна". То ще се проведе от 10 май до 23 ноември 2025 година. Куратор на международното изложение е Карло Рати – италиански архитект и инженер.
За участниците в конкурса за български павилион на Венецианското архитектурно биенале 2025 година и спечелилия проект "Псевдоприрода", който развива абсурдна хипотеза за сняг през лятото във Венеция – разговор в "Нашият ден" с арх. Тодор Обрешков, член на журито, както и с автора на одобрения проект арх. Ясен Марков.
Тази година на конкурса за български павилион са се явили 17 кандидати, като журито единодушно е откроило най-добрите сред тях, изпъкващи не само с визуална, но и с кураторска идентичност, по думите на арх. Обрешков.
Вече е ясно, че България ще се яви на Биеналето с проекта "Псевдоприрода", обвързан с темата за климатичните промени.
Арх. Обрешков споделя, че едно от големите предимства на спечелилия проект на арх. Марков е заложеното в него чувство за хумор.
"Възприемам иронията в неговия проект като тънка подигравка към една всеобща глупост, която е на път да обхване света", казва арх. Обрешков.
Като член на журито, архитектът откроява и проекта "Ефемера" на арх. Андрей Ходкевич, който също е технически забавен по характер и засяга темата за променливото ниво на водата.
Арх. Ясен Марков заявява: "Когато правя проекти, разбира се, искам да кажа неща, които са сериозни, но, за да ги транспортира човек до публиката, трябва някакво средство – това може да е много ярка визуална част, може да е много увлекателна разказвателна част. Когато имаме хора, обиколи вече 60 павилиона и видели какво ли не, може би трябва да ги хванем със закачка, с хумористичен елемент, с нещо, на което ще се усмихнат."
Името "Псевдоприрода" предразполага към представата за нещо "фейк", изкуствено, лъжливо, неистинско – например сняг през лятото. Това, по думите на арх. Марков, е хипотеза за климатична аномалия, която може и да видим реализирана след 50 години. Такива са предупрежденията на учените, основателно или не.
Арх. Марков обръща внимание, че 30% от потреблението на енергия се дължи на архитектурата и тя ще е сред виновниците за климатичната аномалия, ако не стане по-устойчива и енергийно неутрална.
Българският павилион е разположен във вътрешен двор и в пропорционална изложбена зала. В двора ще бъде инсталирано оръдие за сняг, захранвано от инсталация със соларни панели. Снегът ще затрупва панелите, докато те спрат да работят, а след неговото стопяване цикълът ще стартира отново. Това, по думите на арх. Марков, е вид безсмислица, присъща за човечеството – своеобразен климатичен "параграф 22". Авторът на проекта разглежда темата "Интелигентност. Естествена. Изкуствена. Колективна" и с обратен знак – като възможност за колективна глупост.
Като контрапункт на това, което се случва в двора, в галерийното пространство ще бъде инсталирано фалшиво огнище, интерпретиращо атмосферата във българската възрожденска дневна. Това ще е мястото за търсене на решение на проблема. В пространството ще бъде сложен килим, дело на българската съвременна артистка, известна под името Rosie Eisor. Ще има и каталог с радикални/универсални идеи за добро бъдеще без климатични аномалии, разказва арх. Марков.
Предвидена е специална графична, визуална идентичност на българския павилион, която ще бъде разпространена материално и дигитално, за да привлече вниманието на града.
"Много е важно проектът да не е само в павилиона, а да вдъхнови цяла Венеция. Трябва така да направим нещата, че хората да ни намерят, да искат да ни намерят", казва арх. Марков.
Сред десетките възможности да отбележим празника на детето в София можем да изберем и две различни анимационни програми. От 12.30 и от 16.00 часа в Дом на киното и от 14.45 и от 18.00 в Кино Одеон малки и големи могат да гледат "Кино по детски" – селекцията от съвременни анимационни филми, създадени от български артисти и озвучени на български език,..
В киносалона сте, светлините са загасени, рекламите са минали и сте в очакване филмът да започне. Кое е първото, което привлича сетивата ви? Статистиката тук не говори, но една немалка част от хората навярно биха казали, че е звукът, той най-бързо достига до ума на човек. Какво се случва обаче с тези от нас, за които животът се измерва с непрестанна..
Познаваме актрисата Ева Данаилова като едно от лицата на Народния театър "Иван Вазов", но преди няколко месеца тя избра да не живее вече в София, а в Русе, и сега е част от трупата на Драматичния театър "Сава Огнянов". Преди броени дни тя създаде в крайдунавския град ателие по актьорство за всички професии. Ателието се нарича "Ти си главният..
24 май събра няколко български неделни училища от южните райони на Германия, за да може българската общност да усети значението на този ден – особено когато българският език е ежедневна борба в чужда култура. Училища от областите Бавария и Баден-Вюртемберг създадоха автентична българска атмосфера, с която изучаващите български език в Германия показаха..
Текстът към изложбата "Високи гласове", открита в "Топлоцентрала" и в Националния музей "Земята и хората" до 31 май, започва така: "Десетилетията на човешки прогрес, технологичен напредък, научни открития, изобилие и нарастващ комфорт на живот родиха сякаш и безгранично консуматорство, катастрофална експлоатация на ресурси, психологически..
Политическите процеси в България коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" Веселин Стойнев , автор в DW и заместник главен редактор на "Би..
Искането на президента за референдум за еврото и състоянието на българското правосъдие коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" правният..
Познаваме актрисата Ева Данаилова като едно от лицата на Народния театър "Иван Вазов", но преди няколко месеца тя избра да не живее вече в София, а в Русе,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg