В предаването ви предлагаме документален запис от 4 ноември 2024 г. от залата на Виенската държавна опера на спектакъла на "Мадам Бътерфлай" – триактната драма от Джакомо Пучини, под диригентство на Джампаоло Бизанти.
Композиторът открива сюжета за своята шеста опера по време на престоя си в Лондон, където гледа едноактната трагедия "Гейша" на Давид Беласко. Докосва го дълбоко именно личната драма на нещастната японска девойка. Работа по творбата започва през 1901 г., но често се налага да спира. Проявява интерес към културата на Япония и се консултира с известната японска актриса Сада Яко, както и със съпругата на японския посланик. Премиерата е на 17 февруари 1904 г. в Миланската Скала, но е пълно фиаско и това води до преработка на някои от сцените. В новия вид е играна същата година на 28 май в Бреша. Това вече е триумфа на "Мадам Бътерфлай". През 1906 г. е поставена в "Ковънт Гардън" - Лондон, а на следващата в "Опера комик" - Париж.
За военноморския лейтенант Бенджамин Франклин Пинкертон бракът му с Чо-Чо-Сан, известна като Пеперудата, е неангажиращо удобство по време на престоя му в Нагасаки. От друга страна, Чо-Чо-Сан приема брака много сериозно, приема християнската вяра и плаща жесток данък – семейството я проклина и изоставя. Творбата показва явния културен сблъсък между принципите на два свята, между културата на Изтока и Запада.
Изпълнителски състав:
• Чо-Чо-Сан (мадам Бътерфлай) – Марина Ребека (сопран)
• Сузуки, нейна прислужница – Дария Шушкова (мецосопран)
• Бенджамин Франклин Пинкертон, лейтенант от американския флот – Джошуа Гереро (тенор)
• Шарплес, посланник на Щатите в Нагасаки – Стефан Астахов (баритон)
• Горо, сватовник – Матеус Шмидлехнер (тенор)
• Принц Ямадори – Александър Илвакин (баритон)
• Будистки монах, чичо на Чо-Чо-Сан – Евгений Солодовников (бас)
• Якусиде, другият чичо на Чо-Чо-Сан – Юрай Кучар (бас)
• Имперския комисар – Андрей Максимов (бас)
• Официалния секретар – Олег Залицкий (бас)
• Майката на Чо-Чо-Сан – Кристина Агур (мецосопран)
• Лелята – Анна Лах (сопран)
• Братовчедка – Мария Изабел Сегара (сопран)
• Кейт Пинкертон – Анита Монсерат (мецосопран)
Хор и оркестър на Виенската държавна опера
Диригент – Джампаоло Бизанти
Снимки - Wiener Staatsoper / Michael Pöhn
В очакване В изгарящата горещина на следобеда, седя под дебелата сянка на дървото, около мен са налягали лудите кучета на лятото, и ние заедно чакаме да дойде по-добрият живот. Това стихотворение на поета и преводач Пейчо Кънев дава заглавие на новата му поетична книга. Редакторката ѝ, Силвия Чолева, пише за стиховете в нея: "Директна и сурова..
За границите на изкуството, за смелостта да бъдеш себе си и за силата на музиката да лекува и провокира – разговор в "Нашият ден" с един артист, който трудно се побира в едно определение. Иво Димчев е хореограф, певец, композитор, визуален провокатор и куиър активист – човек, който в месеците на най-тежка изолация заради Covid 19 превърна личните..
8 септември е последният ден на пловдивския фестивал Station Street. Какви бяха акцентите в третото издание на форума и какво да очакват жителите и гостите на града днес разказва в "Нашият ден" Цветан Цветанов. Чуйте в звуковия файл:
Днес (на 8 септември) приключва "Буна 3" – третото издание Международния форум за съвременно изкуство. Най-голямата платформа за съвременно изкуство с международно участие у нас започна през 2023-та и вече две поредни години събира по над 150 артисти от България и света, които трансформират морската столица с над 50 събития – изложби, намеси в..
На 8 септември православният свят чества църковния празник Рождество на Пресвета Богородицап. Празнува и град Берковица. Празникът на града се отбелязва от 1998 година, а програмата е наситена с културни събития. Какви са те – пред редактора Таня Любенова разказва кметът на града – Радослав Найденов.
Духовен концерт, юбилейна изложба на студенти по дизайн и постановки по Стефан Цанев са част от програмата на XVIII международен фестивал на младите в..
За трета поредна година пловдивчани и гости на града са поканени на Station Street Festival. На сцената, която вече е разположена на бившата улица..
Този текст не е за птиците на Сакар, но името му, освен че звучи прекрасно поетично, отдалеч ни насочва към меката златна светлина на южния Сакар, където,..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg