"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до края на 90-те години на ХХ век. Техен организатор е Петко Желязов, водещ и модератор в платформата "Рацио" и Кристина Тужарова, дългогодишен лектор и основател на инициативата "История на изкуството за любители". Лекциите се провеждат в "Център 24" в квартал "Слатина".
"Заедно стигнахме до идеята да се фокусираме върху българското изкуство, тъй като самият аз не знам достатъчно – казва Петко Желязов. – Бях удивен от това колко добри са българските художници и колко много има да се разкаже. В момента разработвам това културно пространство, то се случи благодарение на дарения на местната общност. Искам да докажа, че то може да функционира на локално ниво. Да децентрализираме културата."
"Периодът е много дълъг, опитвам се да поставя изкуството в неговия политически, социален и културен контекст – казва Кристина Тужарова. – Важно е да е достъпно за всякаква публика и това да е една основа за следващо изследване."
В историята на изкуството има много примери за художници, които са много талантливи, но остават непознати за поколенията. "След Втората световна война държавата става единственият покровител на изкуството и някои художници от миналото са обявени за формалисти или за проводници на западно влияние." – обяснява Кристина Тужарова.
Според нея за българското изкуство днес е рано да се правят обобщения и лекции, тъй като не може да се види цялостната картина.
Чуйте Петко Желязов и Кристина Тужарова в "Какво се случва", а следващата лекция от поредицата е на 23 февруари.
Завръщайки се от третия "Микрофест" в Габрово, провел се в последния уикенд на септември с естественото за тази година подзаглавие "Три за щастие" , неминуемо се сещаме и за първия (2023) – "Нови тъкачи за Габрово" , а и за втория (2024) – "Инфундибулум" (хроно-синкластичен, по "Сирените от Титан" на Вонегът). Те, нещата, са преплетени,..
Улиците и сградите около "Граф Игнатиев" и Женския пазар в София оживяват в историите на Здравко Петров и книгата "Още исторически маршрути: София". Урбанистът продължава мисията си да възстановява паметта на София. Авторът възстановява паметта на българската столица от края на XIX и първата половина на XX век и подарява на читателите два..
От 1 до 6 октомври Варна бе домакин на традиционния Международен куклен фестивал "Златният делфин". Най-старият български фестивал за куклено изкуство се провежда на всеки три години на сцената на Варненския куклен театър. Представят се спектакли на режисьори от различни поколения, както и театър за най-малките и за семейна публика. "Маншон,..
Това не е просто фестивал, това е фестивал, който ти позволява да се провалиш. Позволява ти пълната свобода на творческото изразяване и излизане от зоната на комфорта. Арт директорът Александър Хаджиев в началото се заема с 180° Лаборатория за иновативно изкуство от позицията на артист, които търси същото за себе си. В днешна дата Лабораторията..
Сборникът "Дигитални неравенства" е резултат от голямо изследване на Института по философия и социология към БАН. Умното използване на интернет, дигиталната грамотност, изкуственият интелект вече се изследват като нова форма на капитал. Професор Румяна Стоилова, съставител на сборника и гл.ас. Камелия Петкова представят в "Какво се случва" данните...
В Комплексен онкологичен център (КОЦ) Пловдив прилагат международните стандарти за намаляване усложненията от химиотерапията при лечение на рак. Доктор..
Той се нарича "Активна София 65+: Заедно за по-пълноценен живот", негов автор е сдружение "Мулти култи колектив". Проектът е насочен както към българи,..
Проектът "Възможности за съпричастност" с автор Ивайло Аврамов изследва пространството на галерия "Куб", търсейки диалог между ресурсите на архитектурата и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg