Книгата на Адам Ръдърфорд "Кратка история на всички, които някога са живели" е преразказаната от информацията в нашите гени човешка история. Тя отговаря на много въпроси, обединени от самия автор Ръдърфорд около две теми: Как се озовахме тук? Кои сме сега?
Генетиката на човека е онова наследство, което никой, дори при много пагубно лекомислие, не може да пропилее. А може би може? Но не това е предмет на книгата на британския учен Адам Ръдърфорд. По-важна е епичната поема, която изследването на човешкия геном разказва. Не само за нашия произход, но също и за природните катаклизми, епидемиите, миграциите, обществата, колаборациите и враждите, през които е преминало човешкото съществуване на планетата Земя.
Няма нищо, което да не е отчетено на генетично ниво. Ако цитираме самия автор: "…в мозайките на нашите геноми наистина е скрита тайна история, на която сме наследници…" Обаче от решаващо значение е доколко напредъкът на различните науки и на самата генетиката позволяват ние да разчетем, да разшифроваме това "писмо".
В повествованието на книгата се пресичат много науки – генетика, история, археология, палеоантропология, медицина, психология, дори литература (не липсват поетични и драматургични цитати). А когато става дума за кръвосмешението и расизма – генетиката има своя авторитетен научен коментар, застъпващ териториите на морала, правото и политиката.
Адам Ръдърфорд отделя място в книгата на Карлос Втори Испански, който се оказва последният представител на своя род, вследствие на неслучайните кръвосмешения сред предците. Хабсбургите властвали над голяма част от Европа. Генетиката обяснява научно как жаждата за запазването на властта и богатствата могат да погубят всяка имперска знатност за няколко столетия.
"Хората еволюират и днес", напомня авторът на книгата. Но за съжаление предразсъдъците и човеконенавистните представи не се поддават на бърза еволюция – като идеята за расите. Авторът Адам Ръдърфорд е категоричен: "…не се притеснявам да заявя, че от гледна точка на генетиката расата не съществува. Тя няма научна стойност."
Категорично чрез генома на човека е доказано също, че човешката популация винаги е била мобилна и то доста отпреди географските открития. Адам Ръдърфорд казва в книгата си:
"Истината е, че всички ние сме по малко от всичко и идваме отвсякъде, …ние делим общ прародител само отпреди неколкостотин години. Хиляда години назад ние, европейците, споделяме всички наши предци. Утроете това време – сега споделяме всички наши предци с всички други хора на земята. Всички ние сме братовчеди в някаква степен… Родословието е объркано и трудно. Генетиката е объркана и пълна с математика, но мощна, ако се използва по правилния начин." Макар да "не съществува научен тест, който да ви каже къде точно в миналото е била изкована вашата ДНК" – предупреждава Адам Ръдърфорд.
Всеки носи в генома си колективната история на земното съществуване на човеците. Геномът – 23 хромозома, съставени от три милиарда букви генетичен код. В 99,9 процента те са еднакви, т. е. ние сме генетично еднакви в 99,9 процента. Но тази история, която гените ни разказват, е и уникална. Уникалността се определя от някаква си една хилядна (около три милиона разлики) в генома на всеки от нас. За всеки един от стоте милиарда души, които някога са стъпвали по Земята…
А може би не само по тази земя? Е, тази дръзка мисъл, е вдъхновена от провокиращата към евристично мислене книга "Кратка история на всички, които някога са живели", но да не изпреварваме възможните открития на бъдещето. По думите на Ръдърфорд: "Науката винаги изисква още копаене".
На български език книгата е преведена от Вероника Генчева.
"Кратка история на всички, които някога са живели" от Адам Ръдърфорд е повод да потърсим за разговор д-р Петър Ефтимов, главен асистент в СУ "Св. Климент Охридски", преподавател по биология на развитието и съръководител на магистърската програма "Астробиология" – който е научен консултант на издателството.
Чуйте разговора с д-р Петър Ефтимов.Адам Ръдърфорд е британски учен, писател и водещ на радио- и телевизионни предавания. Дълги години е редактор на сп. "Нейчър", автор на "Гардиън", водещ на програма на Би Би Си. Снима научно-документални филми, пише книги на тема генетика и произход на живота.
Снимка – изд. "Изток-Запад"
В епизод 613 "Трамвай по желание" прави радиопремиера на пълнометражния документален филм "Потопът и вкаменената гора", с режисьор Еленко Касалийски и по сценарий на Маргарита Бойчева. "Потопът и вкаменената гора" е филм за уникалния в световен мащаб природен феномен Вкаменената гора, който се намира на дъното на Черно море. Това е филм за..
Книгата на Николай Аретов "Преводната белетристика от първата половина на ХІХ век. Развитие, връзки с оригиналната книжнина, проблеми на рецепцията" разглежда изчерпателно преводните творби в периода от възникването на новата българска литература до Кримската война (1854-1856). Авторът се спира върху развитието на "повествователната техника,..
Драматичният театър "Стефан Киров" - Сливен гостува в София с най-новия си спектакъл – "Боряна". Постановката по пиесата на Йордан Йовков е дело на Петър Денчев. Ролята на Боряна изпълнява актрисата Мария Манолова. "Темата за избора присъства много силно в пиесата, но тя присъства и днес - ние не си даваме сметка, че нашият избор има..
Валери Чакалов, Красимир Добрев, Красимир Карабаджаков и Стефан Божков откриха снощи обща изложба с най-новите си творби, създадени в последните години. Валери Чакалов работи в областта на графиката, живописта и неконвенционалното изкуство. Красимир Карабаджаков "притежава изключително освободено образно мислене, а експресионистичните му картини..
След успеха на събитията на "Кинолюбителите" от миналата година, когато бяха показани любителски филми на Серафим Мънков и Станка Пенчева, "Киноклуб Супер 8" продължава да представя такива филми в Дома на киното. Този път ще видим още по-богатата колекция на софийския адвокат Христо Пиперков, заснета на редкия формат 9.5 мм. "Филмите показват..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg