С активната намеса на граждански организации, училища и действащи медиатори през лятото на 2024 г. професията "Образователна медиация" беше включена в списъка с професии, които ще могат да се усвояват в професионални гимназии и центрове за професионално обучение. За да започне обучението на бъдещите медиатори, до две години трябва да се подготвят и документите, които го уреждат.
Това ще бъде нов етап в утвърждаването и издигането на по-високо равнище на една професия, която се оказва особено ценна за ромските общности.
В рубриката "Всичко за образованието" Теодора Крумова, програмен директор на Центъра за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе", обръща внимание на специфичната роля на медиатора за привличане и задържане на децата в училище и за приобщаване на семействата към процеса на образованието им. Личният пример на човек от общността, общият език и денонощното присъствие в средата печелят доверието на по-консервативно настроените родители. Нерядко, особено в малки училища в отдалечени райони, медиаторите с педагогическо образование дори поемат в извънредни ситуации функциите на учителя.
Водим този разговор на 8 април, Международния ден на ромите, с убеждението, че тъкмо образованието е тази подкрепа и сила, от която се нуждаят младите хора от общността, за да намерят смелост да излязат от затворения кръг на патриархалните традиции, които не позволяват на индивида да намери собствения си път, да се развива и сам да определя съдбата си.
"Най-устойчива е промяната, когато тя тръгва вътре от общността… обикновено медиаторите, с които работим, всеки един от тях има история и е много трудно на едно момиче, което е било оженено на 14, събрало е сили да се отърси от това, да се върне обратно в училище, да завърши, да стане медиатор или учител, много е трудно да му кажеш: "Ти не разбираш за какво говорим и какво е нашето положение". А и те са наистина живият пример за хората и ролевият модел, който може да им покаже, че това може да се случи на абсолютно всеки един, стига той да повярва в себе си.", казва Крумова.
Действащите в момента образователни медиатори са около 1300, повечето със средно образование, но и немалко висшисти, предпочели работата в общността. Необходими са както в малките населени места, така и в големите градове, макар че ситуациите са различни.
Що се отнася до оценката за дейността на медиатора, Теодора Крумова смята, че най-важна е оценката на общността, когато децата са в училище, когато и родителите се чувстват приобщени към училището. "…не се измерва в някакви конкретни стойности, макар че и това е възможно и това е едно от нещата, върху които също се работи, защото наистина е така – през тези две години, които в момента текат, предстои и вече започна процесът на изготвяне на пълния набор от документация за професията "Образователна медиация" – това е оценка за работата на медиаторите."
Как от център "Амалипе" насърчават и отличават най-активните медиатори, от какво обучение се нуждаят хората, избрали тази професия, чуйте в интервюто с Теодора Крумова.
Риторичен въпрос към специалистите и към всеки от нас. Защото в основата му са поставени огромното недоверие и "анатемосване" на ваксините. Въпреки напредъка на медицинската наука, "изчезнали" уж болести отново се появяват, страдат децата, преживяват го родителите. Какви са причините, как да се справим със съмненията към ваксините? – въпроси към..
В периода 16–20 май 2025 г. в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ), София ще се проведе международна среща под надслов Heritage in Action: Revive&Thrive2BG насочена към студенти и преподаватели, с акцент върху културното наследство и спорта като взаимосвързани елементи на съвременното образование. "Основната цел е на..
Даниел Симеонов завършва кинорежисура в Нов български университет. Следвал е също философия в Софийския университет и световно кино в Биркбекския университет в Лондон. През 2018 г. завършва лидерската програма за учители на фондация "Заедно в час", както и педагогика в Пловдивския университет. През 2022 г. е стипендиант по медийна грамотност на..
Предаването разказва за куклите и по-специално за историята на кукления театър – част от историята на човешката цивилизация. Припомня и българския принос натрупал вече повече от стогодишен опит в тази сфера. С доцент Мирослав Цветанов, преподавател в НАТФИЗ и режисьор на куклени спектакли, с известния ни театрален и куклен режисьор Катя Петрова, и с..
Уважаваният преподавател и учен споделя позицията си по повод разгорещилия се спор за или против въвеждането на задължително избираем предмет "Добродетели и религия" в средното училище. Сюжетът не е нов, но беше скандално актуализиран от недобре обоснованото намерение на МОН за спешно въвеждане на нов учебен предмет. В предложението се преплетоха..
Навършват се 75 години от решението за учредяване на Златен фонд на звукозаписа при Главна дирекция на радиоразпръскването и радиофикацията, днес –..
В Деня на Европа посланичката на Украйна в България Олеся Илашчук коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" бъдещето на Украйна в Европа,..
През 2020 година, по покана на проф. Христо Пимпирев в 28-ата българска експедиция до остров Ливингстън в Антарктида, се включват двама от най-изявените..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg