Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Изкуство на/за границата

На 8 април в Националния исторически музей в София се откри изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" с куратори Катя Ангелова, Марион Оберхофер и Ангелика Буртшер. Произведенията в нея изследват живота, историята и травмите около най-югоизточната граница на ЕС и често сами стоят на границата между изкуството, политиката и научното изследване.

В деня на откриването едно от произведенията вече липсваше, с което вероятно стана и най-познато. "Гранични цветя" на Иван Мудов беше разчистено от поляната пред музея. Творбата представляваше събран в граничната зона боклук, специално донесен до София и разпръснат в тревната площ пред музея. Според институцията, посетители реагирали на гледката с гневни коментари, а кучета разнасяли част от отпадъците. Веднага след откриването на изложбата Иван Мудов в знак на протест оттегли и другите си произведения – инсталацията "Звукови знамена", и специално създаденият от растящи край граница червени мухоморки репелент срещу комари B-Shapes.

Останалите творби в изложбата вълнуват по своя си начин – рисунките на Есра Ерсин съпоставят някои от най-познатите в региона образи, свързани с разнообразие от идентичности и исторически травми. Дуото Богданов/Мисирков предлагат проект за паметник на загиналите покрай границата бегълци, а Анна де Маникор заснема документален филм за живота в Странджа и начина, по който границата се е отпечатала в мисленето и манталитета на местните.

Изложбата "През призмата на границите – Епизод 2: Художествени пътувания между България, Гърция и Турция" може да бъде разгледана до 28 август и е съпътствана от няколко събития, организирани от програмата за образование и експериментални формати в музеи "Гледане с разбиране": 17 май (събота), 20:00 | Европейска нощ на музеите: тур из изложбата; 8 юни (неделя), 16:00 | Неделя в музея: тур с артистите; 21 юни (събота)* | Следобед в Swimming Pool: представяне на изданието към изложбата + дискусия; 5 юли (събота)* | Литература на ръба на града: литературен маршрут от центъра на града до музея, организиран от "Литературни маршрути"; края на август* | Последен шанс: тур и закриване на изложбата.

В "Какво се случва" кураторките Катя Ангелова и Марион Оберхофер и визуалната артистка Анна де Маникор разказват повече за артистичния проект и сериозните теми, станали негово вдъхновение.

Чуйте разговора.


Темата за международна изложба в Националния исторически музей "През призмата на границите - артистични пътувания между България, Гърция и Турция" продължи и в "Аларма".

Изложбата имаше амбицията да покаже границите като среща и разделение, история и памет, конфликт и трансформация. Конфликтът и трансформацията обаче излязоха извън границите на изложбата след като музеят премахна една от инсталациите на Иван Мудов, а самият артист свали останалите си две работи и се отказа от участие.

Една от кураторките на изложбата Катя Ангелова - в интервю на Ася Чанева за "Аларма":


Иван Мудов гостува на Ася Чанева в предаването "Аларма" - чуйте звуков файл:


Като отказа участие в предаването "Аларма" НИМ изпрати до екипа на 11 април следното становище:

Съгласно предоставената от продуцентската компания творческа концепция, г-н Мудов трябваше да представи инсталацията „Гранични цветя“, изработена от рециклирани найлонови торбички, събрани от изследваните гранични региони. За съжаление, на 5 април 2025 г. инсталацията бе реализирана с материали, които не само не съответстват на първоначалната концепция, но и представляват потенциален риск за здравето на посетителите и служителите. Сред използваните материали бяха метални кенчета, блистери от лекарства, стиропор, автомобилни филтри и биологични отпадъци.

Националният исторически музей предприе всички необходими мерки, като предупреди г-н Мудов и продуцентите за несъответствието с концепцията и за опасния характер на материалите. Въпреки това, инсталацията не бе приведена в съответствие с изискванията, което наложи нейното демонтиране, с цел осигуряване на безопасна музейна среда.

Освен това, значителна част от използваните найлонови торбички се оказаха новозакупени, което нарушава както заявената концепция, така и екологичната политика на музея. Тази ситуация е в противоречие с идеята за устойчиво използване на ресурси и измества фокуса на екологичния контекст на проекта.

Действията на г-н Мудов за съжаление отклоняват вниманието от останалите участници в изложбата и компрометират същността на проекта.

Националният исторически музей е партньор на европейския проект B-Shapes, воден от University of Southern Denmark – Дания. В рамките на проекта участват изтъкнати университетски и изследователски институции и организации...

Проектът, с продължителност от 36 месеца (01.04.2023 – 31.03.2026), цели да изследва ролята на географските граници в оформянето на възприятията на съвременните европейски общества. Той разглежда границите като ключов фактор за културните, социални и идентичностни възприятия, включително за разбирането на принадлежността и наследството....
НИМ изразява своята ангажираност към успешното реализиране на проекта B-Shapes, който има за цел да допринесе за разширяване на културното разбирателство и интеграцията в европейския контекст.

С настоящото изявление Националният исторически музей категорично заявява своята позиция и запазва правото си да не предоставя допълнителни интервюта или да участва в полемики по темата.

Снимки – БТА
По публикацията работи: Милена Очипалска

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

За земята и тихото присъствие

Това е заглавието на изложбата на Гергана Минкова. Тя за втори път излага свои   работи в галерия "Астри", сега – 17 произведения. В момента се намира в Сите ентернасионал дез ар в Париж (Cite international des arts) след спечелен конкурс на СБХ. Ето какво пише галеристката Вихра Пешева за работите на Гергана Минкова: "Освен че рисува,..

публикувано на 01.11.25 в 12:25

Владислав Христов с висока награда

Първият българин, който е спечелил Гранд приза на хайку конкурса, организиран от Мемориалния музей на поета Мацуо Башо, е поетът Владислав Христов. Музеят се намира родния град на Башо Ига, префектура Мие. Хиляди поети от цял свят взимат участие в най-стария световен хайку конкурс. Тази година се състоя 79-ото му издание. С председател на..

публикувано на 01.11.25 в 09:25

Снежа и Франц

Българката и австриецът се срещат през 60-те години на Слънчев бряг и "между тях се ражда връзка, по-силна от време, език и пространство". Документалният филм "Снежа и Франц" на Светослав Драганов събира архива на Франц, сниман с камера Супер 8 мм и заедно с разказите на Снежа, на приятеля на Франц, много фотографии и писма разказва тази интересна история..

публикувано на 01.11.25 в 08:35

Всеки има различно вътрешно мерило за това кое е предизвикателно

Яна Георгиева и Маргита Алексова са две от дамите в Time2Dare – първият изцяло женски екипаж, завършил регатата Aegean 600 – труден и технически ветроходен маратон, който се провежда по време на мелтемите в Егейско море. Емилия Зафираки е журналистка, която ще води тазгодишното двадесeто издание на "Дни на предизвикателствата". Светослав Драганов е..

публикувано на 31.10.25 в 17:00

"Осиновените" истории на Офелия Кънева

Красота, великолепие, блясък, финес и разкош – всички тези определения са преписани като синоними на изяществото. А то преди всичко придружава изкуството. Изяществото обаче е потребно не само в изкуствата, а и в човешките дела. Хората също могат да бъдат изящни, и то не в изтънчеността си, във външните си хубости, а в метаморфозите на борбата си за..

публикувано на 31.10.25 в 16:05