Oт 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет. За да разкаже повече, в "Метроном" гостува проф. д-р Илия Граматиков, който е заместник-декан на Теоретико-композиторския и диригентски факултет в НМА.
"Това привидно е строго академична научна конференция с (в най-добрия смисъл на тази дума) претенция за висока научна стойност, но същевременно е събитие, което иска да покаже на една по-широка аудитория как дори науката за музикалното изкуство може да бъде в някаква степен достъпна и интересна" – каза той. "Имаме теоретична част с доклади на утвърдени, но и млади наши учени с различни тематични акценти, свързани с основната ни тема "Музика и памет".
Тази година на форума има международно участие от 6 държави в специален панел на английски език, а освен теоретична част има много съпътстващи събития – "в тях се насочва фокуса към млади композитори с възможност те да представят своята музика. Ето сега световноизвестната пианистка Анна Д‘Ерико ще има презентация за Мортен Фелдман и неговите Triadic Memories, като тя ще и изсвири това произведение наживо в нашата концертна зала на чисто новия ни роял. А това е творба, която изключително рядко се изпълнява. Анна Д‘Ерико ще изнесе и майсторски клас за студентите по пиано" – с искрен ентусиазъм продължава да разказва проф. Граматиков.
Друг от международните участници – проф. д-р Катажина Шиманска-Стулка от Музикалния институт "Фредерик Шопен" във Варшава ще проведе открита академична лекция за студентите на НМА натема "Как разбираме музикалното време и пространство? Пространството като източник на композиционни стратегии".
Програмата на Академичните пролетни четения можете да видите тук.
"Искаме да покажем, че дори и когато е обект на задълбочено изследване, музиката трябва да звучи. Красиво съвпадение е, че в петък в нашата зала, на академията, ще се състои празничен концерт – честване на големия ни композитор акад. Васил Казанджиев, с изпълнения на преподаватели и студенти; ще участват и наши докторанти, които ще говорят за музиката на Казанджиев" – продължава да описва предстоящите събития проф. Илия Граматиков.
Началото на Пролетните академични четения е поставено през 2011 от проф. д-р Анди Палиева, дългогодишен преподавател в Музикалната академия, ръководител на катедра "История на музиката и етномузикология".
"Аз наследих от нея тази прекрасна инициатива и правя всичко възможно да я развия и разгърна, заедно с всички мои колеги.От известно време изданията са тематични. Всяка година поставяме проблематичен акцент – тема, която е обвързана както с необходимостта непрестанно да обновяваме знанията си за музиката, да попълваме празнотите в това знание, да преосмисляме стари парадигми или компрометирани наративи, така и да е свързана с актуални процеси в нашето съвремие. Имали сме Идея. Идеал. Идеология, имали сме Мит. Музика. Митотворчество, даже мога отсега да кажа каква ще е темата догодина – Общество. Музика. Култура".
Освен музиколози, във форума ще има доклади по темата от учени от други сфери на науката и изкуството, като на това издание има и невролог по изключително интересната тема за невроизобразяване на ефекта от музикалноритмична терапия върху паметови темеханизми при пациент със Синдром на дефицит на вниманието.
Всяка година представените на конференцията доклади се публикуват в печатен сборник.
Академичните пролетни четения се провеждат в зала 48 в сградата на Националната музикална академия от 24 до 26 април. Входът е свободен.
А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Басистът Даниеле Феббо носи джаза в душата си, въпреки че не би се ограничил в стиловете и експериментите с тях. Първият му досег с музиката е случаен и на шега, но се превръща в любов за цял живот. Тази му любов го води до двете му музикални образования – това в Италиански колеж в Рим и това – в Националната музикална академия в София. Неговият основен..
Въпреки, че не живее в България, не лишава българската сцена от своята музика. Jullzie е автор на песни, продуцент и певица в поп, джаз и електронен стил, докосващ със своята искреност и актуален звук. Това обаче, не ограничава нейните интереси и стилове в музиката, които са широко скроени. През последните месеци Jullzie привлече вниманието на..
"Отвъд и вътре в спомена" е изложбата, която Долорес Дилова представя в галерия "Българи". Експозицията включва два цикъла, които изобразяват..
През 1984 г., в чест на 40-годишнината от социалистическата революция, се организира първата българска експедиция към най-високия връх на планетата –..
На 23 април се навършват 103 години от рождението на Радой Ралин, който пророчески беше възкликнал: "Революцията е една премиера. После спектакълът пада."..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg