Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Съдържание на:

L'Opera Seria, опета в три действия от Флориан Гасман

Композитор: Флориан Леополд Гасман
Либретист: Раниери де Калцабиджи.
Премиера: 1769 г в Бургтеатър, Виена

Действащи лица и изпълнители:
• Фалито – баритон, импресарио
• Делирио – баритон, поет
• Соспиро – тенор, композитор
• Риторнело – тенор, певец
• Стонатрила – сопран, примадона
• Сморфиоза – сопран, (втора) примадона
• Порпорина – сопран, (трета) примадона
• Пасагало – баритон, учител по танци
• Брагерона – тенор, майката на Порпорина
• Бефана – контратенор, майката на Сморфиоза
• Каверна – контратенор, майката на Стонатрила

Първо действие
Хаос в театралната среда: Къщата на импресариото Фалито, където се провеждат репетиции за операта "L'Oranzebe".
Сцена 1: Либретистът Делирио и композиторът Соспиро си разменят пресилени комплименти за новата си опера. Импресарио Фалито ги прекъсва, критикувайки прекомерното морализаторство на творбата и изисквайки съкращения. Това води до остър спор между Делирио и Соспиро.
Сцена 2: Делирио е извикан от главния певец Риторнело за частен разговор. Тогава Соспиро и Делирио изразяват разочарованието си от намесата на Фалито.
Сцена 3: Примадоната Стонатрила пристига, разстроена, че няма кой да я посрещне. Тя изтъква своята значимост и изисква специално отношение.
Сцена 4: Влизат Соспиро и младата певица Порпорина. Порпорина се подиграва на възрастта на Стонатрила, което води до кавга. Стонатрила предупреждава Порпорина да се държи прилично.
Сцена 5: Фалито моли Порпорина да бъде по-сговорчива. Соспиро ѝ подарява нова ария, която тя оценява.
Сцена 6: Порпорина обмисля да задържи интереса на Соспиро в своя полза. Пристига Сморфиоза, второто сопрано, и се оплаква от различни болежки.
Сцена 7: Влиза водещият певец Риторнело.

Второ действие
Репетиционен смут. Обстановка: Галерия в къщата на Фалито, подготвена за репетиции.
Сцена 1: Делирио и Соспиро се сдобряват. Фалито им съобщава, че Риторнело иска да преработи арията си. Делирио и Соспиро спорят кой да направи промените.
Сцена 2: Фалито търси решение и моли Делирио да препише арията. Делирио се съгласява, а Фалито го съветва да не става импресарио.
Сцена 3: Риторнело се мъчи да прочете преработената ария, което води до объркване в текста.
Сцена 4: Соспиро предлага да се използва по-стара, успешна ария за Риторнело, който се съгласява.
Сцена 5: Соспиро представя на Порпорина нова ария, съобразена със силните ѝ страни, която тя харесва.
Сцена 6: Цялата компания се събира, за да репетира последното действие. Поради липса на изпълнители те започват с III действие. Изпълняват се различни арии и дуети, сред които: Монолог на Риторнело с лирични грешки. Ария за отмъщение на Сморфиоза с безсмислени повторения. Дует между Риторнело и Стонатрила. Ария на Порпорина, в която има симулации на делфини и риба тон. Драматичната сцена на самоубийството на Стонатрила. Буреносна ария на Риторнело с променен текст.
Сцена 7: По време на балетна репетиция певците се подиграват на балерина, което води до физическа саморазправа между певците и танцьорите. Фалито призовава охраната да възстанови реда.

Трето действие
Катастрофалната премиера. Място на действието: Сцена на премиерата на L'Oranzebe.
Сцена 1: Генерал Насеркано (Риторнело) се завръща победоносно в Агра.
Сцена 2: Кралица Саебе (Сморфиоза) оплаква пленничеството си и моли за милост. Сцена 3: Принцеса Росанара (Стонатрила) пристига, ревнува Саебе и изразява недоволството си.
Сцена 4: Публиката реагира отрицателно, освирквайки и предизвиквайки суматоха. Спектакълът е спрян и актьорите бягат.
Финална сцена: Зад кулисите Делирио, Риторнело и Пасагало са отчаяни. Майките на главните певици - Брагерона (майката на Порпорина), Бефана (майката на Сморфиоза) и Каверна (майката на Стонатрила) - пристигат, като всяка от тях обвинява дъщерите на другите за фиаското. Соспиро съобщава, че Делирио е избягал с печалбата от вечерта. Компанията се обединява в обет за вечна омраза към всички оперни импресарии.

По публикацията работи: Росица Михова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Ингви Малмстийн: Барок-ен-рол богът каца в София

Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..

обновено на 04.08.25 в 10:19
Мирян Колев

Звуците на Малайзия

Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г.  Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..

публикувано на 03.08.25 в 10:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 август 2025

1 август Свири Оркестърът на Полското радио във Варшава с диригент Михаил Меринг. 3.00 часа – Рихард Вагнер (1813-1883), Зигфрид идилия. 3.22 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Вариации по тема от Хайдн, оп. 56а. 3.41 часа – Волфганг Амадеус Моцарт (1756-1791), Симфония № 36 в До мажор, K.425, "Линц". 4.10 часа – Йоханес Брамс (1833-1897), Клавирен..

публикувано на 31.07.25 в 09:25

Джаз по наследство – Вероника Вапирова и Международният джаз фестивал "Варненско лято"

Той е най-старият действащ джаз фестивал в България. Основан още през 1992-ра година от прочутия ни саксофонист и композитор Анатолий Вапиров, през годините Международният джаз фестивал "Варненско лято" се е превърнал в едно от най-устойчивите и обичани музикални събития в България. От няколко години дъщерята на Анатолий Вапиров – Вероника..

обновено на 30.07.25 в 17:28

Певицата Мона за силата и музиката, достъпна за хора, лишени от слух

Според проучвания едва 16% от изпълнителите в световен мащаб правят музиката си достъпна за глухата общност. Днес, в XXI век, технологиите дават своя принос за това чрез специални костюми, които възпроизвеждат вибрациите от ритъма така, че нечуващите да се потопят в него и да се наслаждават на живи концерти. Жестовият превод на текстовете на сцената..

публикувано на 30.07.25 в 12:45