Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Юношеството – възрастта на кризи и търсене на себе си

| обновено на 21.05.25 в 09:54
Снимката е илюстративна.
Снимка: @pixabay

Днешните абитуриенти са децата, на които се наложи още в 7. клас – в ключовия момент за кандидатстване в гимназия – да преминат към онлайн обучение. По-късно, когато вече влязоха в гимназия, отново останаха по домовете си, без възможност да се запознаят с новите си учители и съученици. Въпреки това се адаптираха, устояха. Дори до вчера не беше сигурно дали ще могат да стигнат до мястото за провеждане на изпита – поне що се отнася до софийските младежи и техните родители, които трябваше да мислят и за това.

Какви са днешните млади? Това са деца, които не просто не познават света преди интернет – те не познават свят без социални мрежи, без ярка поляризация на мненията. Не помнят свят без екстремни климатични, политически и социални промени. Разбираме ли ги? Разбират ли те себе си? За това говорим с моя събеседник – проф. Орлин Тодоров.

В предаването "Време за наука" той каза:

"Юношеството е най-летливата и непостоянна възраст. То се характеризира с кризи – но основната цел на тези кризи не е разрушението, а изграждането. Това са кризи на влизането в мястото на възрастния.

В хода на тези кризи някои юноши стават пасивни, затворени, изпитват трудности. Други изразяват вътрешния си свят чрез действия – понякога бурни. Това е най-значимата възраст в човешкото развитие.

За първи път в живота ти всички фактори, които се опитват да те ограничат, са толкова силни – биологичният механизъм, който те тласка към растеж. Хормонът на растежа е на максимални нива – толкова активен е бил само в бебешка възраст. В същото време в префронталния кортекс настъпват големи промени – създават се нови невронни връзки, стабилизират се съществуващите. Поради това юношите са импулсивни, търсещи, понякога резки.

Юношата има една основна задача – да разбере кой е, какъв е, къде се намира. Това се случва в психично и социално отношение чрез така наречения "юношески процес". Той включва три големи теми:

Първо – да престанеш да бъдеш дете, което означава и символичен траур по детството. Второ – бунт срещу родителите, които досега са били авторитет. И трето – да започнеш да живееш в един нормативен, социален свят, но вече сред свои – себеподобни."

По отношение на добродетелите, проф. Тодоров добави:

"От моя гледна точка това е трагично. Добродетелите не се преподават и не се заучават. Те трябва да бъдат преживени, предадени чрез личен пример."

Слушай! 


По публикацията работи: Зоя Димитрова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Училището за деца с нарушено зрение във Варна празнува 120-годишнина

Специално училище за ученици с нарушено зрение "Проф. д-р Иван Шишманов", гр. Варна, е открито през 1905 г. в София, като Държавен институт за слепи.  Първият директор на ДИС е д-р п.н. Стойчо Донев, който е и родоначалник на българската специална педагогика за зрително затруднени. Д-р Донев е човекът, адаптирал Брайловата азбука на български..

публикувано на 21.05.25 в 17:24

Българската кирилометодиевистика във времето на технологиите

Повод за разговора с проф. Андрей Бояджиев, ръководител на Катедрата по кирилометодиевистика на Софийския университет и проф. Искра Христова в предаването "За думите" са 41-вите Кирило-Методиевски четения на Катедрата и 45-ата годишнина от създаването ѝ. Създаването на Катедрата по кирилометодиевистика е първият опит да се съчетаят в едно..

публикувано на 20.05.25 в 10:15

Природно земеделие – епизод 1: Биодинамично земеделие

Алтернативни ли са алтернативните методи на земеделие или са вече единствената устойчива възможност за човечеството да отглежда храната си, и какви, не на последно място, са причините за възникването им? Радиоенциклопедията "Природно земеделие" запознава аудиторията с историята, практиките и причините за възникването на движенията за..

публикувано на 19.05.25 в 15:10
д-р Антонина Кардашева

Емоционалната интелигентност се унаследява и трябва да се изучава

Емоционалната интелигентност (EQ) се открива в способността да разпознаваш, разбираш и управляваш собствените си емоции, като това включва и способността да изпитваш съпричастност и грижа към чувствата и емоциите на другите. Основните качества, които притежава един емоционално интелигентен човек, са: самосъзнание, самоуправление, мотивация,..

публикувано на 19.05.25 в 10:10

Проф. Кристалина Стойкова: Процесите на планетата Земя са циклични

С планетата Земя се случва това, което се е случвало преди милиони години и ще продължава да се случва. Земята представлява една страшно сложна самоорганизираща се и самоконтролираща се жива система. Ние си мислим, че Земята е мъртва, но тя е жива система и ако погледнете в сайтовете на големите сеизмологични агенции, ще намерите доказателство за..

публикувано на 18.05.25 в 10:00