В рубриката "Всичко за образованието" задаваме въпроса на директора на СУ "Д-р Петър Берон" в Червен бряг Антон Шуманов.
Преди да запеем "Върви, народе възродени" и да си дадем сметка колко се разминава общата картина на средното ни училище от наследените от далечни времена очаквания към него, искаме да разберем има ли начин то да бъде мястото, където децата ни обикват знанието, разбират смисъла му за бъдещето си и се изграждат като зрели и отговорни хора.
"СУ "Д-р Петър Берон" е най-голямото на територията на община Червен бряг, трето по големина в Плевенска област, утвърдило се е като водещо училище не само в общината, водещо училище в Плевенска област. Училището е най-желано от родителите при избор и ние в последните години, независимо от демографската криза в района, където имаме сериозно намаляване на населението, при нас броят ученици се увеличава и в последните години около 130 ученици имаме увеличение на бройката, приблизително половината деца от община Червен бряг учат в нашето училище.", казва директорът.
Как училището отговаря на сериозното съвременно предизвикателство децата и семействата да не намират смисъл в училищното образование. Ако условно разделим причините на две – за една голяма част от семействата с нисък социален и образователен статус образованието не е приоритет и семействата не осигуряват подкрепа на децата си да се образоват, за друга част – образовани, с добри условия на живот и амбиции за успешна реализация на децата им, стандартното училище не дава на младите необходимите знания и умения, които те компенсират с частни уроци и допълнителни занимания. Успява ли СУ "Д-р Петър Берон" да отговори на потребностите и на двете категории ученици.
"В първата група… където говорим за нисък социален статус на родителите, за незаинтересованост, при работата с тези деца… и в момента се обучават ученици, които смея да твърдя, че точно от тези деца имаме единици, които са едни от най-добрите по резултати и по успехи, които постигат…", споделя г-н Шуманов.
Какъв е начинът – философията на училището е вместо да се препуска по материала, за да се "покрият" всички точки на всяка цена, се избират най-важните и се оставя време за осмисляне и свързване на изучаваното с реалния живот. Точно при тези деца изключително силно въздейства примерът от хора, успели в живота благодарение на образованието и личните усилия и училището системно организира срещи с такива личности.
При семействата с добри финансови възможности и по-високо образование на родителите, нерядко се наблюдава друг дефицит – време за пълноценно общуване с децата. А те искат да бъдат чути, да бъдат забелязани, някой да разговаря с тях, казва директорът. Друг риск при тях е да приемат социалния успех за даденост и това да ги демотивира за полагане на усилия. За да привлече вниманието на учениците, училището предлага над 21 клуба по интереси в различни области. В тази неформална среда се водят разговори, дава им се възможност да се изразят и да се почувстват приети и значими. И тук срещите с успели бивши възпитаници имат силен ефект.
Как училищният екип гледа на много обсъждания проблем с "дисциплината" – тук решението се търси не в наказанията, а в уважението и разговора с младите. Когато успееш да спечелиш уважението им с добро и със зачитане на личността им, те също отвръщат с добро, убеден е директорът.
В края на интервюто, той се обръща с поздрав и пожелание към колегите си. Чуйте го в звуковия файл.

Последен четвърти епизод, в който разказваме за това как се събират експонатите през годините, какво има до момента като колекции, какви фондове има в етнографския музей, интересни и любопитни факти от участници Чавдар Димитров, главен асистент Илия Борисов главен асистент и главен асистент Ангел Ангелов. Националният етнографски музей –..
Черно море се утвърждава като едно от най-ценните места за археологически и научни проучвания. Уникалната "безкислородна зона под 150 метра дълбочина" съхранява в изключително добро състояние потънали кораби, морски съдове и различни материали, които иначе биха се разрушили в други водни басейни. Тази природна особеност превръща Черно море в..
Идеята за "инженер на резервни човешки части" звучи като сюжет от научна фантастика, но в съвременната медицина това вече е реалност. Един от българските специалисти, които превръщат високите технологии в пряка помощ за пациентите, е д-р Петър Вълчанов от Медицински университет – Варна. Той работи в областта на медицинското 3D моделиране и..
Науката се превръща в игра, когато можеш да я пипнеш и помиришеш, да скочиш с двата крака в друг свят, да експериментираш и да се изненадваш. Когато можеш да мечтаеш. Продължава пътешествието в най-големия детски научен център в България – Общински културен институт Научно-образователен детски център, който се намира в София, "Музейко". Един..
В началото на ноември в БАН се проведе Информационно популяризиращ форум "Критичните и стратегическите суровини: експертни мнения и доминиращи нагласи в общественото мнение". Форумът бе открит от доц. д-р Светослав Георгиев, директор на Геологическия институт при БАН и Национален координатор на Националната научна програма "Критични и стратегически..
17 ноември беше Световен ден на недоносените бебета. Статистиките за страната ни и неонаталните грижи, от които зависи животът и развитието на родените..
Курсът се открива в Западния университет на гр. Тимишоара, Румъния. Предназначен е за всички желаещи за се запознаят с езика ни, но най-вече за банатските..
В София се проведе първата балканска среща по наследствен ангиоедем. В Lege Artis чуваме отзвук от събитието и научаваме повече за рядкото..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg