Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Може ли училището днес да вдъхновява и да дава път в живота на младите хора

| обновено на 24.05.25 в 09:57
Снимка: su-beron.org

В рубриката "Всичко за образованието" задаваме въпроса на директора на СУ "Д-р Петър Берон" в Червен бряг Антон Шуманов.

Преди да запеем "Върви, народе възродени" и да си дадем сметка колко се разминава общата картина на средното ни училище от наследените от далечни времена очаквания към него, искаме да разберем има ли начин то да бъде мястото, където децата ни обикват знанието, разбират смисъла му за бъдещето си и се изграждат като зрели и отговорни хора.

"СУ "Д-р Петър Берон" е най-голямото на територията на община Червен бряг, трето по големина в Плевенска област, утвърдило се е като водещо училище не само в общината, водещо училище в Плевенска област. Училището е най-желано от родителите при избор и ние в последните години, независимо от демографската криза в района, където имаме сериозно намаляване на населението, при нас броят ученици се увеличава и в последните години около 130 ученици имаме увеличение на бройката, приблизително половината деца от община Червен бряг учат в нашето училище.", казва директорът.

Как училището отговаря на сериозното съвременно предизвикателство децата и семействата да не намират смисъл в училищното образование. Ако условно разделим причините на две – за една голяма част от семействата с нисък социален и образователен статус образованието не е приоритет и семействата не осигуряват подкрепа на децата си да се образоват, за друга част – образовани, с добри условия на живот и амбиции за успешна реализация на децата им, стандартното училище не дава на младите необходимите знания и умения, които те компенсират с частни уроци и допълнителни занимания. Успява ли СУ "Д-р Петър Берон" да отговори на потребностите и на двете категории ученици.

"В първата група… където говорим за нисък социален статус на родителите, за незаинтересованост, при работата с тези деца… и в момента се обучават ученици, които смея да твърдя, че точно от тези деца имаме единици, които са едни от най-добрите по резултати и по успехи, които постигат…", споделя г-н Шуманов.

Какъв е начинът – философията на училището е вместо да се препуска по материала, за да се "покрият" всички точки на всяка цена, се избират най-важните и се оставя време за осмисляне и свързване на изучаваното с реалния живот. Точно при тези деца изключително силно въздейства примерът от хора, успели в живота благодарение на образованието и личните усилия и училището системно организира срещи с такива личности.

При семействата с добри финансови възможности и по-високо образование на родителите, нерядко се наблюдава друг дефицит – време за пълноценно общуване с децата. А те искат да бъдат чути, да бъдат забелязани, някой да разговаря с тях, казва директорът. Друг риск при тях е да приемат социалния успех за даденост и това да ги демотивира за полагане на усилия. За да привлече вниманието на учениците, училището предлага над 21 клуба по интереси в различни области. В тази неформална среда се водят разговори, дава им се възможност да се изразят и да се почувстват приети и значими. И тук срещите с успели бивши възпитаници имат силен ефект.

Как училищният екип гледа на много обсъждания проблем с "дисциплината" – тук решението се търси не в наказанията, а в уважението и разговора с младите. Когато успееш да спечелиш уважението им с добро и със зачитане на личността им, те също отвръщат с добро, убеден е директорът.

В края на интервюто, той се обръща с поздрав и пожелание към колегите си. Чуйте го в звуковия файл.


По публикацията работи: Росица Михова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Таня Петрова, Антон Митов, Стоян Стоянов и Милена Кондева

Цифровизация на словото

В деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност – 24 май, събеседниците на Антон Митов говорят за единните стандарти и методология за дигитализиране на музейно, библиотечно и аудио-визуално съдържание. Или накратко – за процеса на преобразуване на информация в цифров (електронен) формат в БНР...

публикувано на 24.05.25 в 16:20
проф. Бойко Георгиев

Трябва разумно да потребяваме природните ресурси, за да запазим биоразнообразието

Международният ден на биологичното разнообразие се отбелязва ежегодно на 22-ри май. Той се чества от 2001 г. с резолюция A/RES/55/201 на Общото събрание на Организацията на обединените нации (ООН) от 20 декември 2000 г. Темата на инициативата през настоящата 2025 г. е: "Хармония с природата и устойчиво развитие". Какво е това биологично..

публикувано на 24.05.25 в 12:00
 проф. Евелина Славчева

Проф. Евелина Славчева: БАН е духовен, експертен и научен център на България

Имаме известен отлив от фундаменталните научни изследвания поради естеството на науката днес, малко са финансовите инструменти за този тип фундаментални изследвания, а без тях трудно се стига до приложни постижения, така че тук също е необходима особена грижа. "Това, което като жена бих искала да постигна, е да създам още по-силно усещане в..

публикувано на 23.05.25 в 18:40

Природно земеделие – епизод 2: Биологично и пермакултурно земеделие

Алтернативни ли са алтернативните методи на земеделие или са вече единствената устойчива възможност за човечеството да отглежда храната си, и какви, не на последно място, са причините за възникването им? Радиоенциклопедията "Природно земеделие" запознава аудиторията с историята, практиките и причините за възникването на движенията за природно..

публикувано на 23.05.25 в 12:05

Проф. Светла Коева: Има разбиране, че хуманитарното знание е важно

В навечерието на 24 май проф. Светла Коева, директорка на Института за български език при БАН, която наскоро пое нов мандат, гостува на предаването "За думите". През последните 5-6 години финансирането на академичната наука се подобрява. "Тенденцията е положителна и смятам, че тя е необратима", казва проф. Коева и добавя: "Другото, което смятам,..

публикувано на 23.05.25 в 09:58