Вкмени ли се стихийният вятър от христоматиите за класически метъл? О, не! Слагаме каски против батареята китарни гилзи, с която са заредили своя репертоар двама великани на коравия жанр след броени часове. Траш, дет, блек или какъвто е там метъл. Викат ѝ екстремна, агресивна музика, способна да преобърне индивидуалности – при това в по-правилната посока. И наистина звучи на макс. Като Макс Кавалера, харизматичен фронтмен на "Сепултура" и "Соулфлай", и Негово Адово Величество Кинг Даймънд. Легендарни войни на мрака, които никога не са взимали пленници. Първи нападат "Соулфлай" в столичния клуб "Маймунарника" утре вечер. Датският принц ще завърти черепа на окултизма в "Арена София" на 9 юли.
Бразилско-американската формация "Соулфлай" пристига в рамките на турнето Spirit Animal, което носи носи името на песента от дванадесетия и засега последен студиен албум на бандата Totem. Но в арсенала й са и всички останали резачки, заради които хилядите фенове се кълнат в нейното име. Макс е любимец на българската публика, доста години инвестира сърце и душа в родните почитатели, разбира се с тях добре, затова и трещя многократно със "Соулфлай" у нас, което създава предпоставка за поредния топъл и жив, но безпардонен сет. Слухът зарежда въображението на макс: кои ли парчета ще изтряска този път? Все едно, вечерта ще премине с много племенни танци, хедбенг, мошпит и свободно гласово избухване. Приятно е да видим как вдъхновителят на безброй музиканти и проекти, продължава по своя път, развивайки музикална кариера, която има символично прекъсване при напускането му на траш класиците "Сепултура" през 1997 година. Той остана лидер – пазител на вярата, че най-важното е да си искрен с музиката си и че най-ценното, което можеш да вложиш във всичко, което правиш, е душата. Лудият Макс – вокали, китари, беримбау и ситар, не се фиксира в миналото. Ще споделим с него стила "трайбъл траш" – своеобразна комбинация от трайбъл и груув парчета с перкусии, заразен ритъм, енергия и хъс.
Брат Кавалера води басиста за тазгодишната лятна обиколка в Европа Чейс Брайънт, когото познаваме от бандите "Уорбрингър", "Ексмортус" и от концертите на "Хавок". В християнско-месианския неометъл ритуал на равна нога участва и барабанистът Зайън, отдавна възмъжалият син на Макс и Глория, която е член на бандата, но извън студиото и прожектора на сцената. Колоритна личност, заслужаваща да бъде представена с няколко думи. Тя бе мениджър на бившата група на Макс – "Сепултура", сега на "Соулфлай", и благоверна съпруга на нейния фронтмен, с когото имат две деца – Зайън и Игор. Глория стои в дъното на раздора между братята Кавалера, от една страна, и между певеца и останалите музиканти, от друга. Ако трябва да съм справедлив, тя направи невъзможното за бразилците. Именно Глория превърна "Сепултура" от банда раздърпани пичове, свирещи безумен траш, в една от най-великите екстремни групи в последните 30 години. Глория, която е и доста по-възрастна, винаги е била от огромно значение за него. Дълги години медиите във Великобритания я титулуваха "полякиня", тя пък взе, че се оказа от руски произход, но хората на Острова никога не са се славели с особена способност да различават едното от другото. Тя има двама сина преди брака си с Кавалера. Единият, Дейна, беше убит на 21-годишна възраст и смъртта му просто срази Макс. Всъщност той посвети името "Соулфлай" – "Полет на душата", на загубата на двамата си любими хора – своя баща и доведения си син и близък приятел. В отбора е и Ричи Кавалера, фронт на колектива "Инсайт", и неговата щерка – Лея, правнучка на Макс, чието е бебешкото ръмжене в резнята, наречена Spirit Animal. Така Макс продължи традицията, след като в парчето Refuse/Resist вгради сърцебиенето на Ричи, записано от ултразвук в корема на мама Глория. Уърлд бъзикни, разпръснати измежду парчетата, а и всякакви други хави като индъстриъл, чисти и мръсни вокали, нещо като рапиране/нареждане, трайбъл жилка и отново експерименти със странни инструменти от краищата на света; машинни електроники, пак мъничко реге напеви в една песен и др. Рифовете обаче цялостно преобладават и в повечето моменти Totem е пособие за трошене на глави. Макс свири с четири струни на китарата ама какви рифове твори, не е истина. Я нещо пилещо и бързо, или пък нещо здраво насечено, че да тракат зъбките. А също така може да е нещо като дребен детайл, подправката дето да прави още по-вкусна гозбата. Абе всяка песен си има идентичност, целият албум е един филм и такива клишета много му тичат. Така обещава да приключи поредната среща с добрия приятел, за която вече споменах. Човек си тръгва от такива събития не просълзен, че най-после е видял този или онзи идол от детските години, а удовлетворен, макар и леко изхабен, ама спокоен, че не е бил пренебрегнат по никакъв начин, а напротив – уважаван и почетен. С други думи, чувства се като истински фен, който – няма как, просто няма как – да не бъде въведен в пустинната меланхолия на Moses.
Дания има двама велики разказвачи – Добрият и Лошият – Ханс Кристиян Андерсен и Кинг Даймънд. Ким Бендикс Петерсен, който навърши 69 на 4 юни, е един от най-знаковите и мистични артисти в историята на тежката музика. Контратенорният му глас и дълбоки фалцетни писъци ще прозвучат в афиша на популярната поредица "София Солид". С вокал, толкова зловещ, че сякаш е изкован в самите недра на Ада и сценично присъствие, което разтърсва до костите, той е без съмнение едно от най-култовите имена в света на метъла.
"Мърсифул Фейт" и "Кинг Дайъмънд" са магически думи за всеки фен на расовия осемдесетарски метъл. "Голямата разлика между двете групи е, че музиката и шоуто на Кинг са много по-професионални", обяснява Негово величество Свещеникът на окултния рок - китаристите се движат повече, всичко е много по-раздвижено". Соловата кариера на Краля е истинска симфония на тъмнината, като концептуалният албум Abigail (1987) е пример за гениално мрачен театър, мелодична сложност и ужасяваща красота. Give Me Your Soul...Please – последният албум на музиканта, е от далечната 2007 година. През 2010-а, след прекарана серия инфаркти, на диаболичния вокалист му беше поставен троен байпас.
"Той стана първият човек в историята на болницата, който сам, без помощ извървя разстоянието от интензивното до нормалното отделение", обясни съпругата му – унгарката Ливия Зита, която е 28 години по-млада от него. Днес обаче Кинг Даймънд е отново на бойна нога и довършва своето ново творение, верен на чепатия си нрав каквото и да се случва, да не пада духом. Заглавието на диска беше сменено от първоначално обявеното The Institute на St. Lucifer’s Hospital 1920. "Все още може да има парче в албума с такова име", казва Кинг. Намерението му е било дългосвирещият звукозапис да бъде завършен преди концертите, но искал да е сигурен, че това е най-добрият материал, под който се е разписвал досега. Албумът ще бъде първа част от планирана трилогия. Паралелно с новата музика, от лагера на Кинг беше обявено и специално VIP предложение - за първи път в Европа той предоставя възможност за Meet & Greet. Предлагат се два ограничени пакета, достъпни преди всяко шоу и налични само на щанда с мърчандайз на място. Те включват срещи с Диамантения и китариста Анди Ла Рок, подписани предмети, снимки и дори гледане на част от концерта отстрани на сцената. Освен Анди, с хедлайнъра пристигат китаристът Майк Уийд, Понтъс Егберг (бас) и Мат Томпсън (барабани). Засега от новия материал на бандата получихме само пилотния сингъл Spider Lilly, но той вля в душите на истинските металяги високооктаново гориво като класическите кралски бижута.
Славата споходи Кинг Даймънд след като издаде тавата Abigail. Зад тоталното сценично присъствие и неповторимата музика прозряха неговите големи амбиции. Това, че не се ограничи само в чистия окултен сюжет, разкри още веднъж фантазията на тема ужас. С тази плоча певецът показва своите способности, в които господства отрицанието и неизвестността. Първият десант на групата у нас беше в столичната зала "Христо Ботев" на 18 май 2006 година. Дай-хард поклонниците на окултизма получиха точната, ударна доза от още един... Бащица. Нощ, в която Кинг Даймънд витае, пее и врещи. Сигурен съм, че тази вечер е била незабравима дори за хората, присъствали на стадионното изпълнение на Алис Купър няколко години преди това. Театрален мизансцен, тип вековно щатско гробище, адекватна саунд-режисура, страховит метъл звук от добре известните чародеи - китаристите Анди ла Рок и Майк Уийд. Да не забравяме и любимото фалцетно пискане на Краля, подпомаган скришно от млада перманентно пушеща блондинка. На импровизираната пресконферения се появиха китарният виртуоз Анди ла Рок и атрактивният шок-рок басист Хал Патино. Самият Кинг Дайъмънд, вдъхновил безчет блек, траш и прог метъл банди, се покри вдън земя. Що за същество е Кинг Дайъмънд? "Той е вампир от Трансилвания– разкри абсолютно сериозно Ла Рок, без да му мигне окото – Да, спи в ковчег и яде сурово месо. Дори не го познаваме добре. Виждаме го само на сцената. Никога не сме го засичали на дневна светлина. Когато пътуваме, си седи отзад в буса със своите прилепи и паяжини. Леко е загадъчен". А как репетирате тогава? "Репетираме преди турнето, докато той е в другата стая". А вдругиден – ура! ние ще бъдем заедно в арената. Съвсем не за репетиция, а за пълнометражно и напоително шоу, за което зад микрофона ще застане самият Дявол. Кинг Даймънд е добър, когато е лош. И аз обичам диамантите, пък били те и промишлени. За 48 часа – целият звук на Метавселената, пардон – Метъл Вселената, от изгряващия до завършения живот. На макс.
Рия с копитца в очакване на взривоопасните комбинации "Соулфлай" и нашите "Ърбън грей" в "Маймунарника" на 8 юли и "Кинг Даймънд" с подгряващи американците Unto Others в "Арена София" следващата вечер.
О, Марцел, има нещо гнило в Дания!
Небето да я пази, Хорацио!
Да вървим, Марцел, да вървим!О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с..
В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..
25-ото издание на летния фестивал на H.M.S.U. е на 19 и 20 юли 2025 г. в център VIDAS Art Arena в колодрума на Борисовата градина, София. Това е най-дълго провеждащият се музикален фестивал в България и най-старият с дръм и бас насоченост на Балканите. Hard Music and Sounds United (HMSU) е българско музикално движение, създадено през..
Държавна опера - Русе за първи път взема участие във фестивала “Опера на върховете“, който се провежда за десета година на Белоградчишките скали. Фестивалът започва на 1 август и ще продължи до 6 септември . Русенската опера ще представи седем спектакъла под открито небе. Първият, с който ще бъде отрит “Опера на върховете“, e мюзикълът “Зоро”. В..
This is me. This is US! е тазгодишният наслов на Международния фолклорен фестивал "Велико Търново", който се открива на 19 юли и се организира от Националната Секция за България на CIOFF – Международен съвет на организаторите на фестивали за фолклор и традиционни изкуства – официален партньор на ЮНЕСКО. БНР е медиен партньор на събитието, чийто..
Културният компас този път ни отвежда към едно наистина специално събитие – "Изчезващият град: Работилница за старите къщи" , което ще се проведе тази..
До 20 август ще продължи приемът на текстове за Националния литературен конкурс за поезия и проза "Янаки Петров". Всеки желаещ може да изпрати своите..
Депутатите от комисията по здравеопазване към НС приеха на първо четене три законопроекта, отнасящи се до правилата за минималното заплащане на..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg