Наскоро поредица от събития отново подчерта липсата на музей за съвременно изкуство в България. Първо колежка отбеляза: "30 и повече години след промените българското съвременно изкуство почти няма видимост извън страната. Значи ние нещо не сме направили като хората".
Отговорих ѝ, че българското съвременно изкуство на практика не е видимо и в България, особено за широката публика. "30 години отидоха в борбата за две неща: редовно участие във Венецианското биенале и музей за съвременно изкуство у нас. Първото, надявам се, вече се постига, а за второто сме в задънена улица".
И допълних, че наличието на музей за съвременно изкуство като начало ще легитимира това изкуство пред широката публика, а самото то ще битува по-комфортно в самата България. Отделно че и видимостта навън ще става далеч по-лесно през такава музейна институция, а не само с усилията на отделни хора, сдружения и фондации.
Почти веднага след този разговор дойде новината, че три произведения на художниците Расим, Правдолюб Иванов и Иван Мудов постъпват в колекцията на Центъра "Жорж Помпиду" в Париж. Разбира се, отразихме радостното събитие в "Музей в ефира", а заедно с това се запитах дали имената на тези международно известни наши творци са познати на българската публика…
Самото предаване "Музей в ефира" бе създадено преди 15 години тъкмо с идеята да компенсира според възможностите си липсата на музей за съвременно изкуство в България. Но компенсиращите форми не могат да запълнят тази липса. Без такъв музей българската арт сцена се превръща в "затворена екосистема", както отбелязва Сергей Георгиев в наскоро публикуваната статия в Портал Култура със заглавие "Защо срещата с публиката не преминава в разговор?".
За липсващия музей Диана Попова разговаря с Мария Василева, Иван Мудов и Гергана Минкова.
"Театър на чудесата" е уникален фестивал, посветен на сътрудничеството между артисти и учени. Той пренася чудесата на науката на сцената чрез силата на театъра и разказването на истории. "Театър на чудесата" е пространство, в което се срещат креативността и любопитството. Тазгодишното издание на фестивала е с разширена програма, включваща..
В търсене на изгубени семейни връзки в Мозамбик, хореографката и танцьорка Мария Косса довежда изкуството на Африка в България. От години в основания от нея и съмишленици Център за африканска култура и изкуство "АфриКая" (AfriKaia) в София, тя популяризира африканската култура. Философ по душа, Мария счита, че e много важно какво излъчваме и какво..
С вълнуваща експозиция в HOSTGALLERY, София приключи арттерапевтичният проект "Изкуство, създаващо радост", насочен към деца, преминаващи през дългосрочно болнично лечение. Той беше осъществен в периода февруари – септември 2025 г. в Аджибадем Сити Клиник УМБАЛ Токуда и санаториум "Царица Йоанна" в гр. Трявна. В осем тематични срещи, изпълнени с..
Берлин, дворът на бившата Хамбургска гара, днес национална галерия за съвременно изкуство, вероятно слушателите ни са я чували като Хамбургер банхоф. Стотици са се събрали в градината и празнуват откриването на голямо арт събитие. Електронна музика, екстравагантни облекла, коктейл бар във фургон, мобилно студио на берлинското радио РББ, което излъчва..
Отзвук от фестивала "Златна роза" и какво да очакваме през новия филмов сезон у нас – коментар в "Нашият ден" на актрисата Мартина Апостолова , която беше и член на журито в конкурса за пълнометражен филм. "Българското кино е в застой" , заявява Апостолова, според която застоят е и в идеите, и в темите, и в стилистиката, и във визията...
Как казусът с Благомир Коцев илюстрира усещането за несправедливост у нас, коментира в "Мрежата" по програма "Христо Ботев" адв. Велислав Величков от..
Волейболистът Владимир Николов заедно със съпругата си Мая – също волейболистка, днес са щастливите родители, които доказаха, че семейството е сила и..
С вълнуваща експозиция в HOSTGALLERY, София приключи арттерапевтичният проект "Изкуство, създаващо радост", насочен към деца, преминаващи през дългосрочно..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg