Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Шведският култ "Тиамат" пристига за ексклузивно шоу в София

Покана
Снимка: Joy Station

След напълно разпродадения концерт през 2022 година, шведският култ "Тиамат" пристига за ексклузивно шоу в София и е в очакване да се срещне с верните си български фенове. Клуб Joy Station ще се потопи в дебрите на мрака, защото ще посрещне за първи път на сцената си готик метълите на 15 ноември. Легенда, която все още не е започнала да избледнява по ръбовете.

Юхан Едлунд, единственият оригинален член на формацията, сподели в социалните мрежи, че групата е в студио и работи по нов материал. Въпреки че все още няма яснота кога ще бъде издаден следващ албум, очакваме изненади по време на шоуто тук. Започнали своето развитие като блек метъл дружина, а по-късно превърнали се в дуум и готик законодатели, в комбинация с редките, но много силни участия шведите очаквано поддържат много големия интерес на почитателите от региона. Потънали в скандинавски естетически транс, "Тиамат" създадоха революционните албуми Clouds през 1992-а и Wildhoney две години по-късно, които поставиха основите на готик метъла. По-късно, след експеримента с психеделичното инди в A Deeper Kind Of Slumber (97) стабилно стъпиха в готика със Skeleton Skeletron (99) и Judas Christ (2002). Есенции от тях, но и много още са заредени в репертоара, с които знаменитите музиканти пристигат в България. Те са на сцена повече от 30 години, имат сериозна дискография и със сигурност са подбрали сетлист, в който всеки техен почитател ще открие любимо парче.

Шведските готик метъл гении "Тиамат" смесват сурови вокали, тежки и бавни китарни рифове и синтезаторни звуци. Започнали кариерата си като зли дет метъли, музикантите постепенно развиха стила си и прокараха готик и дуум звучене, понякога експериментирайки с елементи от електронната музика. Фронтменът Юхан Едлунд е описван като музикален гений и хамелеон, чийто баритон години наред непрестанно предизвиква феновете с ново звучене и отказа да следва логиката на музикалния бизнес. Албумите на "Тиамат" са определяни като готик рок, но то не е достатъчно да се опише разнообразния саунд на бандата. Злокачествен растеж ли?

Срещите с публиката са особено важни за тази група и конкретно за фронтмена. Той никога не извръща лицето си в друга посока. "Сваляйте нашите албуми безплатно, но не забравяйте да идвате на концертите ни! Ако ни цените, ние винаги ще съществуваме заради вас!", с тези думи се обърна певецът на формацията към българската публика по време на първия си концерт в България – на стадион "Калиакра" в рамките на "Каварна рок фест" през 2011 година, когато "Тиамат", "Муунспел" и "Опет" споделиха не само сцената и аплодисментите, но и лидерството във втората вечер от крайморското събитие, което мобилизира хиляди почитатели на твърдия звук не само от цялата страна, но и съседни държави.

През последните години Юхан Еглунд не спира да усъвършенства изкуството да превръща емоции, мисли и настроения в завладяващи песни за класицията. Да рисува с ноти и слова особена атмосфера – меланхолия и мистика. Тук "класация" е използвана – тоест, аз я изстрелях, в най-омразния смисъл на думата. Почитателите на "Тиамат", сред които и аз, знаем отлично, че техните изпълнения не са нито за припеви, нито за танци, най-малкото пък за пого. Всичко е далеч –далеч от клиширания готик рок, от който шведите, впрочем, винаги са се пазили. "The Scarred People е по-дълбок и по-атмосферичен от Prey например – обяснява вокалистът за последното издание на "Тиамат" – Изисква повече време от предишния ни диск, но такива са албумите, които харесвам. Има много скрити моменти, които трябва да разкриеш в процеса на слушане. Мисля, че в The Scarred People се докосваме до това, което правехме с A Deeper Kind Of Slumber и Wildhoney, а някои от текстовете ми напомнят за Clouds. Има много типични за "Тиамат" елементи. Вдъхновен съм от най-различни култури и винаги съм обичал да пиша за религията. Тези теми отново са засегнати". А каква е ролята на религията в неговия живот? "Това е нещо, което все още не знам и по тази причина пиша за него – признава Юхан – Все още съм в процес на търсене и си задавам този въпрос всеки ден". Кръстниците на готик метъла взимат името си от Тиамат (или Гана) – древната богиня-майка във вавилонската и шумерската митология, централна фигура в епопеята за сътворението "Енума Елиш". Акадско женско божество, отразено в древните митологични сказания, олицетворява първичния хаос. Тиамат е победена от Мардук, който от тялото й създава небето и земята. Тя съответства на Гея от гръцката митология и е олицетворение на началото на соленоводния океан като противоположност на Апсу, началото на чистия сладководен океан. Тя е символ на хаоса на изначалното създаване, изобразяван като жена и представлява красотата на женското, изобразявана като блестяща. Предполага се, че е имало две части от мита за Тиамат, в първата от които тя е богиня-създателка, която, чрез "свещен брак" между солената и сладката вода, създава космоса с мир и любов чрез своите поколения. Във втората част от сказанието, наречена Chaoskampf, Тиамат се счита за чудовищното олицетворение на изначалния хаос. Хвърлете ези-тура, за да разберете от коя част на монетата е ликът на Еглунд. С които и музиканти да е в студиото и на сцената, те са професионалисти до мозъка на костите си. До последна капка кръв. Тази група излъчва хармония. Хармонията, която много формации така и не могат да открият, не могат да постигнат. Тежката и отговорна задача да открие концерта се пада на българската гордост Velian.

Всичко, което носи марката "Velian", е за отличен шест (6). Тези хора са като молци – ядат тъканта на евтинджос мелодийките, които ни давят от комерсиалните медии. Да сме два сантима по-ниски, отдавна да сме се удавили. Нейсе. В състава влизат добре познати музиканти от родната ъндърграунд сцена. При тях няма нищо случайно и дори да изучаваш групата под лупа - трудно ще откриеш повод за критики, защото тези хора знаят, че "дяволът е в детайлите". Каквито има много – и то впечатляващи, в многопластовия им мелодичен тежък метъл. Vеlian е резултат от обединените усилия на четирима метъли, букет от тежки звезди. Стилът, който самите те дефинират като "дарк" метъл, е смес от готик и симфоник метъл, с щипка мелодик дет метъл. Концепцията на квартета и нейното послание почиват на деструктивния материализъм, липсата на ценности и стабилност, които характеризират нашето общество и съвременния начин на живот. Стиймпънк сценичните костюми, видеоклиповете и мултимедията, част от концертните изпълнения на състава, допринасят за неговия имидж и визия. Те изграждат свой музикален свят с конкретна концепция. Театралността на сценичните костюми, с които се появяват, пасва идеално на профила им. Видно е, че формулата работи и печели фенове. В близко бъдеще очакваме да се появи и третото отроче на Velian, носещо името Embers.

Колективът обещава да открехне малко вратичката и да изпълни няколко парчета от него. Групата ще отбележи със специален концерт своята десета годишнина в столичния клуб Mixtape 5 през декември, но само месец преди това е гигът, който ще бъде червеният килим, по който предстои да мине институцията "Тиамат". В столичния клуб Joy Station тази събота.


По публикацията работи: Бисерка Граматикова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Хорът

Хор "Арнолд Шьонберг" в Линц

С програма, която обхваща повече от 300 години музикална история, хорът "Aрнолд Шьонберг" под ръководството на Ервин Ортнер се представи блестящо през пролетта на отминалия концертен сезон в камерната зала на Брукнерхаус в Линц. Ансамбълът е създаден през 1972 година от своя художествен ръководител и диригент Ервин Ортнер. Хорът принадлежи към..

публикувано на 09.11.25 в 08:45
Ламберто Гардели

Ламберто Гардели дирижира "Макбет" от Верди

На 8 ноември 1915 година във Венеция е роден прочутият маестро. Всецялата отдаденост към музиката впечатлява още първите му учители Дзанела и Ариани в лицея Росини в Пезаро. Сетне завършва академията "Санта Чечилия" в Рим и осем години е асистент на Тулио Серафин в тамошната опера. Това е златно време за прохождащия в театъра Ламберто. От Серафин..

публикувано на 08.11.25 в 08:15
Илюстрация към I действие на „Макбет“ от Джузепе Верди от 1865 г.

"Maкбет", опера в 4 действия от Джузепе Верди

Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..

публикувано на 07.11.25 в 10:19
Иван Янъков

Иван Янъков за концертите на Й.С Бах в Добрич

Тази вечер (5 ноември) е първият концерт от интегралното изпълнение на концертите на Йохан Себастиан Бах за пиано, с което се захваща пианистът Иван Янъков. Избира да направи тези концерти в Добрич, с Българския камерен оркестър там, защото харесва града, красивата зала и публиката. Смята, че с идването на Арто Чифчиян, диригент с дълга и успешна..

публикувано на 05.11.25 в 15:22
Шакира

Шакира постави рекорд: най-доходоносната латино звезда в историята

Колумбийската звезда Шакира постави нов световен рекорд – тя вече е най-доходоносната латиноамериканска певица в историята . Турнето ѝ "Жените вече не плачат" ("Las Mujeres Ya No Lloran") донесе приходи от над 327 милиона долара от 64 концерта, за които бяха продадени повече от 2,5 милиона билета . Списание Billboard я отличи с престижната..

публикувано на 05.11.25 в 11:31