Кент Нагано: Музиката и изкуството ще внесат баланса в нашия свръхтехнологизиран свят

| обновено на 07.07.14 в 19:39

Силен акцент в програмата на IV оперен фестивал в подножието на крепостта Масада в Израел беше първото гостуване на Израелската филхармония на тази сцена.
Под диригентството на маестро Кент Нагано прозвучаха първата и деветата симфонии на Бетовен.

Такъв щрайх не бях слушала "на живо" от години! При това на открито, но с перфектно озвучаване с „гора от микрофони“. Щрайх в абсолютен синхрон, с брилянтно фразиране на всяка мелодия, което освобождава съзнанието ти от критични мисли и просто се потапяш в красотата на музиката! Другото ми голямо преживяване беше срещата с диригента Кент Нагано малко преди да излезе на сцената. След гостуването на Пласидо Доминго в България отново се докоснах до изключителната човечност на много от най-великите музиканти!

Маестро Нагано, какво е посланието на тази програма – първа и девета симфонии на Бетовен?
В основата и на двете творби е хуманизмът. Много е важно да направим всичко, което е по силите ни, за да се опитаме да опазим духа на хуманизма днес и да го предадем в бъдещето, на нашите деца! Това породи замисъла да изпълним първата и последната симфонии на Бетовен, публиката да почувства това велико разгръщане на гения на Бетовен, което кулминира в „Одата на радостта“ по текста на Шилер, неговия призив: „Запомнете! Ние всички сме братя, заедно“!

Може ли красотата да спаси света, по думите на друг велик творец – Достоевски?
Със сигурност красотата е в основата на човешкото същество. И това не е нещо статично. Всяка мисъл за красивото поражда енергиен поток, който създава диалог, който стимулира комуникацията, взаимодействието. Това със сигурност е един от елементите, които ни карат да вярваме, че човечеството ще оцелее в бъдещето!

А как се е променил светът на изкуството през последните десетилетия, във времето на глобализация и световна финансова криза?
Музиката винаги е била нещо много специално, нещо необикновено! И защото наистина е нещо чудно, изключително, ние не я причисляваме към обичайната популярна култура. Класическата музика винаги е имала специална стойност, значение за всички хора. Мисля, че това е причината толкова много деца да свирят на някакъв инструмент, не защото непременно ще станат велики музиканти, и толкова много хора да пеят, не защото ще станат следващите големи оперни певци, а защото музиката е може би най-естественият начин да общуваме помежду си! Може да ни сполети финансова катастрофа, но винаги ще има музика, композитори и изпълнители! А по отношение на предизвикателствата и промените, които ни носи глобализацията: тя ни носи много удобства, очевидно много позитивни аспекти, осигурява ни много повече информация. От друга страна, в днешния свят, според мен имаме нужда от красотата на музиката дори повече отпреди! Вярвам, че тъкмо музиката и изкуството ще внесат баланса в нашия свръхтехнологизиран свят и ще ни помагат да си припомняме общочовешките ценности!




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05