Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)
Снимка: Даниела Късовска, БНР

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза:

"Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери на различни сцени. На сцена „Апостол Карамитев“ ще има премиера на „Среща в Санлис“, където режисьор е професор Атанас Атанасов. На 22-ри и 23-и е българската пиеса „Наблюдателите“ на Константин Илиев, която се прави за първи път в България. Режисьор е Явор Гърдев. Следващата година в началото имаме отново българска пиеса  - „ Когато гръм удари“ на Яворов. Миналата година имаше негова юбилейна годишнина, която искаме да почетем по някакъв начин. Той е бил драматург в Народния театър.  Отново на четвъртия етаж ще бъде представен един нов текст на Стефан Цанев, чийто режисьор ще бъде синът на Младен Киселов - Мартин Киселов. Казва се „Плач на ангел“.

Приемствеността е изключително важна, не само в театъра, а и във всички слоеве на държавата, категоричен е Донкин. В театъра ще отдадат почит и на патрона си, още повече, че през 2020 година се навършват 170 години от рождението на Вазов, а 2021 година -  100 години от неговата смърт. Ще има два спектакъла по творби на Вазов:

„Има един роман, който ми се струва, че е изключителен като смисъл - „Нова земя“ - който отразява едни събития, изключително важни за България – нещо което този народ и неговата интелигенция са направили самостоятелно. Като че ли нищо друго толкова важно, според мен, в нашата история не сме направили сами и то срещу интересите и на Западна Европа, и на Русия, и на Турция - Съединението на България. Искам по този начин да поставям един много важен въпрос - за единението – нещо, което страшно много ни липсва във всички сфери. Според мен това е един от основните причини показатели за начина, по който живеем. Ако искаме да променим живота си, трябва да променим първо себе си. Искам в този спектакъл, на високо ниво и пред обществото, да поставя въпроса къде е сега интелигенцията“.

Донкин направи препратка към изчезването на „Екогласност“ през последните 30 години. Единението не може да бъде само девиз, който стои на някоя сграда и да го подминаваме без да му обърнем внимание по същество, убеден е Донкин:

„Начинът, по който живеем зависи от нас, но за да постигнем това ние трябва първо да променим себе си и да намерим себе си в общността, заедността. Тогава този процес на промяна би бил необратим… Важното е този процес да продължи, дори и да не го осъзнаваме. Ще дойде моментът, в който ние ще го осъзнаем и ще го превърнем в истинска кауза“.

Театърът има мисия и пиесата трябва да изпълнява тази мисия, убеден е Донкин, според когото периодът, в който постановките по-скоро са отговаряли на търсенето, а не са възпитавали вкуса „се изживява“ и цитира реплика на проф. Иван Шишманов при откриването на Народния театър:

„Когато този театър и творците в този театър се превърнат в социални възпитатели, това е изкуството, това е театър“.

Директорът заяви, че знае какво ще се случва в Театъра до края на 2021 година и гарантира качествена продукция. На въпрос от аудиторията за емоциите, които артистът изпитва на сцената и след края на представлението, той даде пример от личния си живот:

„Емоцията в този момент скрива много неща като физическо напрежение и изразходване, които артистът е имал. По световни неписани закони, актьорът, по време на работа, е неподсъден - неговото сърце бие с такъв пулс, който за кардиолозите е фатален, а нивото на адреналина в кръвта му е до такава степен, че той е безчувствен. Имам много белези по себе си, които не съм чувствал. Даже съм си вадил ръката на сцената и намествайки я в действие не съм чувствал никаква болка. После е страшното! Необяснимо е за мен как е възможно организмът ти да преодолее цялото това натоварване. Това че си дал нещо на хората е изключително важно. Две думи - част от един текст,  които играя около 15 години в Народния театър са, че „Това, което даваш е твое завинаги, а онова, което запазваш, е изгубено завинаги“. Това е част от моето разбиране за изключителното нещо, наречено дарование, което Бог ти е дал идвайки на тази земя“.

Парите ще се появят тогава, когато сме свършили работата си наистина, убеден е ръководителят.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05

Древната диета, превърнала Homo sapiens в доминиращ вид

Екип от учени от няколко германски изследователски института са проучили типа хранене на два вида хуманоиди, живели на територията на съвременна Африка преди около 2,4 милиона години и са стигнали до интересни заключения, пише Proceedings of the National Academy of Sciences. Според заключенията на проучването древните хора са имали своебразна..

публикувано на 13.12.18 в 17:43