Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза:
"Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери на различни сцени. На сцена „Апостол Карамитев“ ще има премиера на „Среща в Санлис“, където режисьор е професор Атанас Атанасов. На 22-ри и 23-и е българската пиеса „Наблюдателите“ на Константин Илиев, която се прави за първи път в България. Режисьор е Явор Гърдев. Следващата година в началото имаме отново българска пиеса - „ Когато гръм удари“ на Яворов. Миналата година имаше негова юбилейна годишнина, която искаме да почетем по някакъв начин. Той е бил драматург в Народния театър. Отново на четвъртия етаж ще бъде представен един нов текст на Стефан Цанев, чийто режисьор ще бъде синът на Младен Киселов - Мартин Киселов. Казва се „Плач на ангел“.
Приемствеността е изключително важна, не само в театъра, а и във всички слоеве на държавата, категоричен е Донкин. В театъра ще отдадат почит и на патрона си, още повече, че през 2020 година се навършват 170 години от рождението на Вазов, а 2021 година - 100 години от неговата смърт. Ще има два спектакъла по творби на Вазов:
„Има един роман, който ми се струва, че е изключителен като смисъл - „Нова земя“ - който отразява едни събития, изключително важни за България – нещо което този народ и неговата интелигенция са направили самостоятелно. Като че ли нищо друго толкова важно, според мен, в нашата история не сме направили сами и то срещу интересите и на Западна Европа, и на Русия, и на Турция - Съединението на България. Искам по този начин да поставям един много важен въпрос - за единението – нещо, което страшно много ни липсва във всички сфери. Според мен това е един от основните причини показатели за начина, по който живеем. Ако искаме да променим живота си, трябва да променим първо себе си. Искам в този спектакъл, на високо ниво и пред обществото, да поставя въпроса къде е сега интелигенцията“.
Донкин направи препратка към изчезването на „Екогласност“ през последните 30 години. Единението не може да бъде само девиз, който стои на някоя сграда и да го подминаваме без да му обърнем внимание по същество, убеден е Донкин:
„Начинът, по който живеем зависи от нас, но за да постигнем това ние трябва първо да променим себе си и да намерим себе си в общността, заедността. Тогава този процес на промяна би бил необратим… Важното е този процес да продължи, дори и да не го осъзнаваме. Ще дойде моментът, в който ние ще го осъзнаем и ще го превърнем в истинска кауза“.
Театърът има мисия и пиесата трябва да изпълнява тази мисия, убеден е Донкин, според когото периодът, в който постановките по-скоро са отговаряли на търсенето, а не са възпитавали вкуса „се изживява“ и цитира реплика на проф. Иван Шишманов при откриването на Народния театър:
„Когато този театър и творците в този театър се превърнат в социални възпитатели, това е изкуството, това е театър“.
Директорът заяви, че знае какво ще се случва в Театъра до края на 2021 година и гарантира качествена продукция. На въпрос от аудиторията за емоциите, които артистът изпитва на сцената и след края на представлението, той даде пример от личния си живот:
„Емоцията в този момент скрива много неща като физическо напрежение и изразходване, които артистът е имал. По световни неписани закони, актьорът, по време на работа, е неподсъден - неговото сърце бие с такъв пулс, който за кардиолозите е фатален, а нивото на адреналина в кръвта му е до такава степен, че той е безчувствен. Имам много белези по себе си, които не съм чувствал. Даже съм си вадил ръката на сцената и намествайки я в действие не съм чувствал никаква болка. После е страшното! Необяснимо е за мен как е възможно организмът ти да преодолее цялото това натоварване. Това че си дал нещо на хората е изключително важно. Две думи - част от един текст, които играя около 15 години в Народния театър са, че „Това, което даваш е твое завинаги, а онова, което запазваш, е изгубено завинаги“. Това е част от моето разбиране за изключителното нещо, наречено дарование, което Бог ти е дал идвайки на тази земя“.
Парите ще се появят тогава, когато сме свършили работата си наистина, убеден е ръководителят.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..
Екип от учени от няколко германски изследователски института са проучили типа хранене на два вида хуманоиди, живели на територията на съвременна Африка преди около 2,4 милиона години и са стигнали до интересни заключения, пише Proceedings of the National Academy of Sciences. Според заключенията на проучването древните хора са имали своебразна..