Тази вечер е първият спектакъл от триптиха на Имперския руски балет на сцената на зала 1 на НДК – „Лебедово езеро” /10.02/, „Кармина Бурана” и „Болеро” /11.02/, „Дон Кихот” /12.02/.
Въпросът, който си задаваше част от публиката, научавайки за гостуването на Имперския руски балет у нас, беше дали това е истинска руска трупа от най-висока класа или трупа менте с лъскав руски етикет. Тази вечер в препълнената с публика зала 1 на НДК виждаме, че са истински технични, артистични, вдъхновени млади балетисти.
Кои са те? Имперският руски балет е създаден през 1994-та г. за юбилейната вечер на легендарната руска балерина Мая Плисецкая в Япония. По това време създателят й Гедиминас Таранда е бил мениджър на Балшой театър, а преди това водещ солист там. Мая Плисецкая го насърчава да създаде частна балетна компания. И до днес се конкурираме успешно с най-престижните театри по качеството на нашите продукции, въпреки че сега е точно 10 пъти по-скъпо да създадеш един балетен спектакъл в сравнение с 1994-та! Как успяваме? Ние сме като спортистите. Когато спортистът е гладен, като млад вълк, той през цялото време търси, иска, трябва нещо да достигне. Така работи частната компания. Когато си на сигурна заплата в театъра, можеш да отказваш половината възможности за гастроли: „Ало? Какъв е Вашият театър? Малко стар? Не, благодаря!... Ало? Колко е голям Вашият театър? Не, не е интересно!“ А ние се захващаме и с трудните задачи и работим много, сподели Таранда.
Защо имперски руски балет? Името на трупата е реверанс в памет на императорското семейство, за неговия изключителен принос в развитието на руската култура, в създаването на Болшой театър и Мариинския театър, където се ражда и израства славата на руския балет. Таранда говори с гордост и за империята на руското изкуство по света, за това, че във всяка държава работят руски творци. Навсякъде срещаме руски художници, композитори, музиканти, балетисти. Във всеки театър руското изкуство, руската школа продължава да живее. Затова за мен беше много важно в трупата да участват възпитаници на руската школа от различни държави по света. Имаме 40 артисти – солистите ни Лина Шевельова и Нариман Бекжанов са от Молдова и Казахстан, имаме четирима украинци, двама испанци, италианец, мексиканец, руснаци, литовци, каза Таранда.
Репертоарът на Имперския руски балет включва всички класически балети и няколко нови творби. Тази вечер трупата се представя с най-големия класически шедьовър, най-любимия балет на българската публика според резултатите в националната анкета на БНР „Любимите ви класически балети” – „Лебедово езеро” на Чайковски. И от това, което виждам, очаквам бурни финални аплодисменти за изящната балерина Лина Шевельова в ролите на Одета/Одилия и за атлетичния балетист Нариман Бекжанов в ролята на принц Зигфрид.
Утре вечер Имперският руски балет ще представи „Кармина бурана“ на Карл Орф и „Болеро“ на Равел. Но не Болерото на Морис Бежар, а един нов много динамичен спектакъл, който се развива в кръгообразно движение, сякаш увлича балетистите във водовъртеж. Художник на костюмите за този спектакъл е Ала Коженкова, близък сътрудник на Валери Гергиев в Мариинския театър в Санкт Петербург. Поради големия зрителски интерес беше добавен трети спектакъл в четвъртък, когато Имперският руски балет ще танцува „Дон Кихот“ на Минкус. Постановката е композиция от мизансцени от различни спектакли, които показват най-доброто от московската школа, поднесено с много чувство за хумор.
Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..
Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени. За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..
Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..
Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..
„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..
Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..
Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..