Миланската Скала откри новия си сезон с „Андре Шение“

| обновено на 13.12.17 в 13:01
Ла Скала - Милано

Както по традиция, празникът на Милано и тази година преобрази италианския град със светлини, великолепна 30-метрова елха на площад Дуомо и коледна атмосфера. Дните преди 7-и декември бяха наситени с характерното за този период приповдигнато настроение, а прожекторите от цял свят се насочиха към Миланската Скала, в очакване на официалното откриване на новия сезон 2017/2018 г.

След 32 години отсъствие от сцената на Ла Скала, операта „Андре Шение“ на Умберто Джордано бе изборът за премиера и първо заглавие в афиша на Миланския театър. Прекалено дълго отсъствие от сцената за опера от репертоара на Ла Скала, коментира музикалният директор на театъра и диригент на операта Риккардо Шаи. Дирижирал в продукцията на Андре Шение“ през сезон 1982/1983 г., със състав от оперни звезди като Хосе Карерас, Анна Томова-Синтова и Пиеро Каппучили, италианският маестро тази година празнува и 40 г. дейност в Миланската скала! Негова е диригентската палка от откриването на сезон 2006/2007а г. с „Аида“, сезон 2015/2016а г. с „Жана д’Арк“ и миналогодишната премиера на „Мадам Бътерфлай“ от 7-и декември.

Вечерта бе изцяло посветена на маестро Виктор де Сабата, дирижирал операта през 1949 г. Час преди вдигането на завесата, главното фоайе на Миланската Скала започна да се изпълва с гости – представители на институциите, сред които бяха Европейският комисар по култура, президентът на област Ломбардия, кметът на Милано, актьори, музиканти, дизайнери, обичаните Карла Фрачи и Роберто Боле. Малко преди началото на спектакъла маестро Шаи напомни пред представители на медиите, че аплодисментите до началото на единствения антракт са забранени. Не ме разбирайте погрешно – отбеляза маестрото – идеята не е моя, изисква го партитурата и желанието на композитора. Великолепно бе дирижирането на италианския маестро, който откри вечерта с химна на Италия! Шайи ни покори със своята артистичност и прецизност. Перфектно бе и изпълнението на оркестъра на Ла Скала, независимо от факта, че повечето музиканти изпълняваха за първи път партитурата на тази четвърта опера на 29-годишния в годината на композирането Умберто Джордано.

Изключително висок бе интересът към режисурата на Марио Мартоне. След дебют през 2011 г. с „Палячи“ и „Селска чест“ с диригент Даниел Хардинг, режисьорският избор на Мартоне получи заслужените аплодисменти на присъстващите. Да се работи тук е истинска привилегия, коментира Мартоне в отговор на поздравленията, които получи лично от кмета на Милано по време на антракта. Великолепна бе и сценографията на добре познатата на любителите на оперна музика Маргерита Пали. Пореден брилянтен избор на костюми на Урсула Патзак, която ни пренесе в епохата на Робеспиер.

Силно сценично присъствие отличи дебюта на световноизвестния тенор от Азербайджан Юсиф  Ейвазов, който бе Андре Шение. Изключително съм развълнуван, тъй като на тази сцена са пели бележити имена, споделя тенорът. Може би Факултетът по инженерство в Баку е загубил един бъдещ професионалист, но музикалният свят несъмнено печели един талантлив изпълнител! След великолепно изпълнение в Балшой театър с Каварадоси в „Тоска“ през 2010 г., тенорът е избран от Рикардо Мути за операта „Манон“ на Римска сцена, а срещата му c Анна Нетребко е съдбовна. Каква невероятна емоция – любовта, разказана в операта, е и любовта в моя живот! Трудно бе за присъстващите да овладеят напиращите аплодисменти, когато на сцената се изкачи съпругата на Ейвазов и световна оперна звезда – Анна Нетребко. Поредна великолепна изява на обичания сопран, която видяхме за първи път в ролята на Мадлен де Куани. Това е трето участие на Нетребко в откриване на музикалния сезон на Ла  Скала, след Донна Анна в „Дон Жуан“ от 2011 г. и „Жана д’Арк“ от 2015 г. Брилянтно бе изпълнението й, определено от италианските медии с една дума – магия!

След триумф в Мюнхен и Париж с ролята на Шарл Жерар, Лука Салси ни покори с перфектна изява и чисто изпълнение. Мечтата на всеки оперен певец е да участва поне един път  в откриване сезона на Ла Скала, сподели пред журналисти италианският баритон. Една от звездите на вечерта бе несъмнено българският талант, покорил световната музикална сцена – Мариана Пенчева. Възхитителна бе изявата й в ролята на Графиня де Куани! Изтънченост в движенията, сила на гласа и сценично обаяние бяха водещи в изпълнението на българското мецосопрано, а в мен събудиха истинска национална гордост! След една неповторима Сузуки в премиерата на „Мадам Бътерфлай“ на 7-и декември 2016 г., на Миланска сцена се завърна Аннализа Стропа, в ролята на Берси. Постоянното й присъствие в спектакли на Ла Скала бяха причината отделни неточности  в изпълнението й да останат незабелязани. Аплодисментите бяха и за Юдит Кутаси, в ролята на Мадлон и Габриеле Сагона, който бе Роше. Костантино Финучи ни очарова със своя Пиер Флевил. Заслужени бяха овациите за Франческо Верна, в ролята на Матие и добре познатия на Миланската публика Карло Бози, който бе Невероятният.

11-минутните аплодисменти, викове Браво!и цветята, политащи към сцената, бяха доказателство за изключителния успех на премиерата! А за елита в залата празникът продължи с Гала вечеря – дело на Филипо ла Матиа. Маса, наподобяваща сцената на Ла Скала и прибори, следващи сценографията, очакваха 550-те избрани гости.  Подготвих различни рецепти за менюто на вечерята,запознавайки се със сюжета на операта и пренасяйки мисълта към историческия момент, в който се развива действието във Франция,споделя Филипо ла Матиа.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

Петко Бонев: Има доказани начини Камерна опера Благоевград да работи успешно

Месец декември започна с „изтичане на информация“ в социалните медии за предстоящо закриване на Камерната опера в Благоевград. „Много моля хората, които непрекъснато пускат слухове и използват социалните мрежи като вид медия, да не създават изкуствено напрежение, където го няма. Няма да бъде закрита камерната опера, но трябва по някакъв начин да се..

обновено на 24.12.18 в 17:27
Мариус Донкин (л), Диана Янкулова и Явор Стаматов (д)

Мариус Донкин: За единението трябва да намерим себе си в общността

Народният театър навлиза в своя 130-и сезон с много амбициозна програма на всичките си сцени.  За предаването „Неделя 150“ по „ Хоризонт“ ръководителят на институцията Мариус Донкин каза: "Мисля си, че не само този сезон ще бъде български, но този наистина е такъв с „Опит за летене“ на Радичков, а и следващата седмица предстоят две премиери..

публикувано на 16.12.18 в 14:01

Предстои тайно поетическо четене в рамките на Литературния фестивал

Тайно поетическо четене ще се проведе в неделя в рамките на Софийския международен литературен фестивал. Мястото и имената на поетите и музикантите, които ще се включат в четенето, са тайна. В предаването „Преди всички“ програмният директор на Фестивала Тодора Радева посочи, че който иска да се включи, трябва да се регистрира в страницата на..

публикувано на 14.12.18 в 10:14

Баладите на Шопен в нови записи на Антонина Бонева

Изтъкнатата българска пианистка Антонина Бонева осъществи нови записи по покана на "Музикална къща БНР". В Първо студио на Националното радио Бонева направи нова регистрация на четирите клавирни балади от Фредерик Шопен, изключително популярни и обичани от публиката, но твърде рядко изпълнявани в интеграл. В интервю за предаването "Алегро виваче" по..

публикувано на 14.12.18 в 09:58
Сцена от операта „Джоконда“

Габриела Георгиева: винаги съм усещала Джоконда много близка до сърцето си

„Джоконда е интересен образ, едно прелестно създание, певица и танцьорка, улична артистка. Много чист, много истински човек. И тя остава такъв човек, въпреки всички препятствия и предизвикателства, които се изпречват пред нея. Когато Джоконда разбира, че любовта й към Енцо Грималди не е споделена, защото той е влюбен в Лаура, тя взема съдбоносно..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Регионалната библиотека в Благоевград се радва на извънреден детски интерес

Няколко пъти са се увеличили през тази година малките читатели в регионалната библиотека „ Димитър Талев“ в Благоевград. Истински рекорд е фактът, че за един ден в детския отдел са се записали над 700 деца. Още в репортажа на Кети Тренчева: Впечатляващият интерес на малките читатели към книгите е търсенето на иновативни форми от страна на ръководството..

публикувано на 13.12.18 в 18:25

Гастрол на Македонската опера на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора

Македонската опера и балет в Скопие гостува за първи път на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора със спектакъл на „Севилският бръснар“ . Оперният шедьовър на Джоакино Росини беше представен в нов прочит на австрийската режисьорка Урсула Хорнер . Тя е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена,..

публикувано на 13.12.18 в 18:05