Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Мария Дерменджиева е майка на близнаци в 7-и клас. Едното от момчетата – Христо, е с увреждане и множество заболявания, в резултат на което има лека умствена изостаналост.
В предаването "Хоризонт до обед" тя сподели, че децата като нейния син са със специални образователни потребности, но са на качествени оценки и се обучават по индивидуална програма, подпомагани от ресурсен учител:
Децата, които нямат количествени оценки, те на практика не завършват 7-ми клас и не получават документ за завършен 7-и клас, поради което не могат да кандидатстват. Те и да се явят на матура, не биха покрили изискванията. Проблемът обаче е на друго място. Целта на интегрираното обучение е създаването на комуникативност у тези деца, преодоляване на проблема, че са различни и психическа устойчивост в среда на връстници./…/ Всичко това, което до момента е постигнато като социализация и интеграция на Христо, ще отиде по дяволите, защото това, което образователната система в момента предлага, е следното – Христо получава удостоверение за завършен 7-и клас, без да е завършена съответната образователна степен и има право да завърши 8-и клас някъде, където има сборна паралелка. След това за него се препоръчва специално училище за придобиване на професионална умения за две години и приключва на 16 години. Другият вариант е помощни училища, което е тотално връщане назад.
Мария Дерменджиева смята, че децата като нейния син биха могли да продължат гимназиално образование с ресурсен учител. По думите й обаче директорите въобще не желаят в училището им да има деца със специални образователни потребности.
От Министерството на образованието увериха, че след като изслушат разказа на Мария Дерменджиева, ще потърсят експерт, който да анализира случая и да предложи вариант.
Интервюто на Савелина Савова с Мария Дерменджиева можете да чуете от звуковия файл.