Има доста проблеми с процедурата за концесия на летище София. Това каза Веселин Кирев от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт в интервю за предаването „12+3“. Летище София ще бъде дадено на концесия за близо 8 млрд. лева. Общият срок на концесията е 35 години, а до десетата година на договора концесионерът трябва да изгради трети терминал.
„Ние не подкрепяме концесията на летище София и обвързването с парите за БДЖ, защото дори и да се случи, тя ще стане след 1 година в най-добрия случай, защото често пъти има обжалвания на процедури, а ситуацията с БДЖ е доста належаща“, добави той.
Кирев уточни, че от Гражданската инициатива се притеснени, че процедурата и концесията се случват, без да са приети всички необходими наредби в новия Закон за концесиите:
„Има също така една Национална стратегия за концесиите, която също не е приета, а общественото обсъждане беше до 18 юни и считаме, че някой много бърза да даде летището по един непрозрачен начин“.
Той посочи и конкретните проблеми на концесията:
„Няма ясни и точни параметри за това каква ще бъде летищната такса, оставен е концесионерът да я избира, а ние считаме, че това ще рефлектира върху трафика. Друг сериозен проблем е идейният план за развитие, който ще изготви концесионерът, и не на последно място, че България се задължава да не изгражда второ летище в рамките на Столична община в следващите 35 години. Третият терминал е 10 години след сключването на договора, което смятам, че в полза на концесионера и в по-малка полза на пътуващите. Притеснява ни и, че няма конкретни параметри за поддържането на осветлението на летището. Отново той ще трябва сам да си залага параметрите и за осветлението. Ако трафикът се увеличи следващите години, както се очаква, и ние решим да развиваме Божурище или Доброславци като такива центрове, ще трябва да плащаме на концесионера обезщетение“.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.