Директорката събрала родителите на среща в същата тази стая, за да им покаже останалото след децата им – чинове на трески, изваден дървен паркет, катедра, атакувана с ритници и разбита колона, в която била скрита водосточната тръба.
"Не го правят, за да наранят някого. Това е детинщина“. Така директорката Корнелия Мотова си обяснява случилото се в последния учебен ден преди Коледната ваканция.
Оказва се, че никой нито е чул, нито е видял какво става.
След това заместник-директорите сигнализирали, че са заварили във вече порутената стая петима ученици от класа. Това е един от десетите класове в Техническата гимназия, в която момчетата преобладават.
"Има ученици с проблемно поведение в този клас, които вероятно повлияват на общата картина. Не мога да кажа, че е е целият клас. Има и такива, които зачитат авторитети и правила. Не мога да кажа, че в този клас липсва мотивация за учене. Може би не зачитат авторитета на определени учители“.
Тези ученици изучават специалност "Електрически превозни средства“, въведена за първи път в страната в дуална форма на обучение. Практическите им занимания в реална работна среда предстоят, а дотогава ще трябва да преодоляват някои навици.
„Малко трудно свикнаха с влизането навреме в час. В осми клас бяха по-проблемен клас. Трудно е да ги научим да спазват правилата“
Според директорката, случилото се е инцидентно и не може да се говори за системни прояви на вандализъм, както в този клас, така и в цялото училище, където атмосферата е добра и няма проблем с дисциплината, обобщава Мотова.
Ученици обаче твърдят, че в час невинаги е спокойно. Някои от тях дори смятат, че би било добре да се приложат наказания.
След това провинение за няколко дни са били отстранени от занятия петимата ученици от класа, с който заради случката беседват инспектори от Детска педагогическа стая.
Мярката е била предшествана от други – консултации с класния ръководител и родителите, срещи с психолог и педагогически съветник, групова работа, в която отново са въведени родители, включване в занимания по интереси.
Много от възможностите, които дава Наредбата за приобщаващото образование, са приложени и са оказали добро въздействие на учиниците. Изтъква се, че родителите също са загрижени. Директорката посочи още едно обяснение за случилото се.
"Всеки има някакво свое преживяване в семейството, което го е изострило и довело до такава реакция. Децата споделят и казват: "Мама не се интересува какво уча“.
Директорката пояснява, че предложението за един от провинените, натрупал предишни наказания, е да премине в самостоятелна форма на обучение.
А щетите в потрошената класна стая ще бъдат възстановени от стипендиите на учениците. И въпреки че става въпрос за минимални средства, родители питат редно ли е всички в класа да са солидарно отговорни.