Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Учителите не бива да допускат учениците да цитират Уикипедия"

Как работата с Уикипедия в класната стая може да промени способността за извличане на знание?

Иглика Иванова: Това е отворено знание и двигател

| Интервю
Иглика Иванова
Снимка: Ирина Недева

"С Уикипедия в класната стая" - наръчникът за медийна грамотност на учители, вече е достъпен и на български език. Той е на разположение на всички преподаватели, които искат да използват глобалната онлайн енциклопедия като достъпен образователен ресурс.

Българският е 15-ият език, на който се превежда речника, обясни пред БНР Иглика Иванова, лектор в Катедра "Европеистика" на Софийския университет, член на УС на Коалицията за медийна грамотност.

"Разработен е върху конкретна рамка на ЮНЕСКО, която е в основата на много от политиките за медийна информационна грамотност". 

Тя призна, че съществува скептицизъм по отношение на Уикипедия.

"Която се създава и редактира единствено от доброволци".

Иванова обаче обясни, че тези, които се запознаят с начина, по който функционира Уикипедия и възможностите ѝ, виждат, че това е една общност на хора, стремящи се към знание.

Тя се базира на проучване сред родители, което сочи, че децата в много голяма степен разчитат на Уикипедия. 

"Това вече е факт. Ние искаме да променим начина, по който се използва".  

Уикипедия се базира на естествения - човешкия интелект, а не изкуствения, напомни Иглика Иванова. 

"Тя е и инфраструктура, която е свързана с медийно-информационна система. Това е отворено знание. Всички обучаващи се модели използват и Уикипедия. Тя е един двигател. Принципите, по които се саморегулира, са интересни. В повечето езикови версии има списъци с издания, за които се знае, че разпространяват дезинформация. Изгражда се динамика на т.нар. "култура на участие". Хората са обединени около каузи и интереси, свързани със знанието. Активизмът е насочен към защита на знанието". 

Създаването на наръчника е в отговор на това, че Уикипедия се използва от някои учители и медии безкритично.

"Има български издания, които влизат и редактират Уикипедия, за да я посочат след това като източник на дадено твърдение. Това е действителността, срещу която искаме да се изправим. Едни от ценните ресурси са т.нар. "благонадеждни източници".

Учителите не бива да допускат учениците да цитират Уикипедия, отбеляза Иглика Иванова. 

"Статиите се създават чрез източници, които са посочени под тях. Ако не са, тогава статията не е благонадеждна. Ако са, тогава ги проверяваме и използваме. Променя се изцяло способността да се извлича знание. Това е жива среда и едно интердисциплинарно поле, което възпитава работата с източници". Разчитаме на институционалното партньорство с Министерството на образованието и Министерството на културата", отбеляза Иглика Иванова. 

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл. 

По публикацията работи: Мария Сивкова - Илиева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна