Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Отправяне към Годо" – въпросът за чакането на Бекет през танц

Снимка: @toplocentralata

"Отправяне към Годо" е спектакъл, в който се разглеждат темите за самотата, загубата, объркването и търсенето на свързване. Двама изгубени персонажи навлизат в празнота, привидно лишена от време и пространство, издирвайки връзка – със собствените си тела, помежду си, със земята и пространството, които обитават. По поетичен и по делничен начин те изглежда са изгубили и ключовете, и душите си, споделя хореографа и актьор от ирландски произход Дани Кърнс:

"Поставяме телата си в гранични ситуации. Идеята за чакането, което поставя Бекет в текста, ние интерпретираме през телата си. Боравим и с въпроса за загубата, какво ще погледнем на загубата, дори на смъртта. Импровизираме много, но не разбирайте, че представлението е пълна импровизация, просто като хореографии и контактна импровизация много изследвахме и търсихме тези въпроси за границите. Текста на Бекет, за нас е вдъхновение за движението на телата ни. Нашите персонажи по-скоро се лутат и спъват в пространството, решени да се отправят към неизвестното, дори ако се наложи да "изгубят главите си", за да намерят нещо по-ценно."

Представлението е колаборация между изпълнителите Мари Шабер, Дани Кърнс и композитора/музикант Томас Брода и през 2023 г. е представено на фестивалите Resolution в The Place и Camden Fringe в Cockpit Theatre, Лондон. Започвайки работа заедно по време на пандемията, авторите се зареждат от отношенията между лични истории, колективни травми и необходимостта едновременно да поставяме под въпрос и да приемаме нещата, които изглеждат абсурдни в живота и в творческия процес. Работата включва постоянно връщане към "оставането в неизвестност" в опит да не бъде предписвано еднозначно тълкувание, а да бъде оставено пространство за появата на нюанси и многосмислие. Откакто представлението е на сцена, то продължава да се развива в срещите си с въображението и асоциациите на публиката, които носят нова информация, тълкувания и идеи на авторите.

"Екзистенциално е по игрив начин – помага ми да достигна до чувството на екзистенциален ужас, но по начин, който ме кара да се навеждам напред и да се ангажирам с идеите." Джоел Гейтхаус (ръководител на бакалавърската програма по актьорско майсторство за сцена и екран в Performance Preparation Academy). Зрителите са поканени да останат за неформална дискусия с артистите след представлението. Датата на премиерата е 15-и февруари от 19 часа на сцената на Топлоцентрала.

В момента Дани работи и по импровизационни сутрешни уоркшопе в клас, който се занимава с практиката на контактна импровизация през специфичната гледна точка на изпълнението. Ще изследваме докосване, скали на мускулно напрежение и освобождаване и изграждане на последователност на партньорство с контактна импровизация като основа в Ход – движенческа лаборатория.



Дани Кърнс

Дани Кърнс изследва теми, свързани с връзките, самотата, мъжествеността чрез сложни слоеве, които могат да бъдат докодирани чрез тялото. Работата, която върши, е много физическа, със силен акцент върху импровизацията за откриване и за изпълнение (сама по себе си), както и върху изграждането на театрални пейзажи, които синтезират целия му опит и обучение. Конкретни форми, които са го ръководили, са контактната импровизация и капоейра, които той е учил в продължение на 15 години. Интересува се от тялото като средство за преодоляване на обикновените и механични модели в живота – това го кара да работи в Полша в продължение на няколко години със Studium Teatralne, бивш лабораторен театър със силен акцент върху обучението на изпълнители, следвайки родословието на Йежи Гротовски. Мари Шабер е хореограф, учител и изпълнител през последните 16 години в Лондон, Франция и Германия. Обучавала се е в The London Contemporary Dance School и наскоро придобива магистърска степен по творческа практика от Trinity Laban. Тя е стипендиант Gill Clark и Leverhulme. Работата ѝ се представя в Европа – в Tripspace, Tanzfabrik Berlin, в художествени галерии в Хонконг и Малайзия, на специфични места в Буркина Фасо, в OMI в САЩ. Томас Брода е мултиинструменталист, с дълбока любов към импровизацията и връзката между различни форми на изкуство. Тримата работят заедно от 2019 г. като опитни практикуващи в съвременния танц, контактната импровизация, физическия театър и музиката и ги комбинират, за да създадат истории и преживявания, които резонират и са въздействащи за тях самите.

Снимки: РЦСИ "Топлоцентрала", Ангелина Грозева

По публикацията работи: Росица Михова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна