Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

УНИЦЕФ създава специални дигитални обучителни центрове за децата от Украйна

На училище в Украйна – какво да правим, ако попаднем на мина?

Снимка: unicef.org

На училище в Украйна – какво да правим, ако попаднем на мина

Всяко дете има право на образование – с тази мисия Деймиън Ренс от УНИЦЕФ пристига в Киев около десет месеца след началото на пълномащабната война на Русия срещу Украйна. Съвместно с ресорното министерство организацията полага усилия да осигури максимално добро образование на децата и да ги предпази от стреса. В Киев училищните дворове са изпълнени с глъчка, учениците играят футбол или си говорят на групи в междучасието, слушат музика. На Изток обаче училищата са тъжно тихи, защото са близо до фронтовата линия, а учениците се нуждаят и от допълнителни умения, които вече са част от образователната програма.

Да опознаем света безопасно

"Децата са любопитни по природа. Това е част от радостта да си дете, ако имаш нормално детство. В същото време, вероятно знаете, че Украйна е една от най-сериозно минираните държави в целия свят. Около 30 % от територията й е със заложени мини и експлозиви", коментира Ренс. Ето защо разпознаването на мина вече е част от учебния процес в Украйна.

"Трябва да бъдем сигурни, че когато децата видят непознат обект, няма да се приближат до него и няма да го докоснат. Ако се натъкнат на експлозив, трябва да се обадят на местните власти, които да реагират незабавно на ситуацията“, коментира Ренс и уточнява, че обучението се провежда със специален учебник и е предназначено за деца от 4 до 18-годишна възраст. „Направо е ужасяващо да си го помислим, но има деца на 4 или 5 години, които все още не могат да четат и пишат, но знаят как да разпознават различни видове експлозиви и как да реагират, когато ги намерят. Създадохме специален учебник, който им помага. Това е една от дейностите на УНИЦЕФ в Украйна", обяснява експертът.

Да говорим за стреса

Деймиън Ренс има богат опит с работа във фронтови условия. Бил е в Газа далеч преди настоящия трагичен конфликт. Сега – пътува из цяла Украйна. На третия ден след пристигането си в Киев украинската столица е бомбардирана, докато той е в парка. Разпознава звука на ракетата, но съзнанието му отказва да приеме, че толкова голям град в Европа е подложен на обстрел. Намира укритие в метрото, където има и много родители с деца. Очите им казват онова, което думите не могат.

"Едно на всеки пет деца – т.е. над милион и половина деца, имат проблеми с менталното здраве. Говоря за много силна тревожност, неспокоен сън, подмокряне през нощта, заекване или други нарушения на говора. Тъй като децата се налага да живеят в условия, с които не са свикнали, често се затварят в себе си и търсят изолация“, коментира Ренс. По тази причина разговорите за стреса също стават част от учебната програма. „Децата трябва да са наясно, че е напълно нормално човек да изпитва стрес и да е травмиран. Искаме те да говорят за това и да могат да казват за собствените си проблеми, а не да се чувстват стигматизирани", допълва още експертът от УНИЦЕФ.

Организацията разработва и програми за цялото семейство, защото стресът на възрастните се отразява и върху децата им. 

"Особено на Изток децата прекарват много време със своите родители, които също са подложени на огромен стрес и носят травмата на това да живеят в близост до фронтовата линия. Опитваме се да подхождаме към проблема комплексно и да предлагаме решения за цялото семейство. Ако родителите получат необходимата подкрепа, децата ще я имат също. Има много програми, които сме разработили", коментира Ренс.

УНИЦЕФ - специални дигитални обучителни центрове

Деймиън Ренс обръща специално внимание на изолацията и невъзможността учениците да посещават редовни занятия, което вреди на социалните им умения и кара децата да се чувстват самотни. Затова УНИЦЕФ създава специални дигитални обучителни центрове. Това са места, където учениците могат да отидат и да имат достъп до лаптоп, през който да присъстват на онлайн занятията си. Там обаче има и други деца, с които могат да общуват през свободното време. Има и възрастен човек, към когото могат да се обърнат, ако имат въпроси по учебното съдържание или други теми.

Без тези центрове често се случва децата да трябва да вземат мобилния телефон на родителите си, за да се включат към учебните занятия. Това обаче прави обучението не достатъчно ефективно.

"В някои части на Източна Украйна, които са в близост до фронтовата линия, има деца, които са прекарали времето си в състояние на въздушна тревога между 4 000 и 5 000 часа. Това е близо пет месеца за две години, които децата са прекарали в условия на много голям стрес и в бомбоубежище", констатира експертът.

Как се мечтае в бомбоубежище

УНИЦЕФ разработва специални програми, в които младежи могат да създадат своя собствена доброволческа инициатива. По този начин те помагат на други хора, но развиват и важни умения като предприемачество, работа в екип и ръководене на екип. Най-важното за Ренс и колегите му обаче е, че по този начин и с всички останали програми на организацията дават възможност на младите хора да продължат да живота си (до колкото е възможно) нормално. Деймиън Ренс е убеден, че всяко дете по света има право не просто на образование и добър живот, но и на щастие и мечти, дори когато в родното му място е обстрелвано регулярно с ракети и дронове.


Още по темата в звуковия файл.


По публикацията работи: Гергана Хрисчева

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна