Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Самолетът от катастрофата край Граф Игнатиево е бил в изправност

Снимка: БГНЕС
Чуй новината! Чуй новината:

"Поемане на неоправдано висок риск при изпълнение на фигура от висшия пилотаж". Това е първоначалното заключение на звеното за авиоинциденти във военна полиция за катастрофата на самолет L-39. 

В средата на септември двама  пилоти загинаха при тренировъчен полет на авиобазата "Граф Игнатиево". Петко Димитров и Венцислав Дункин бяха повишени посмъртно във военно звание. От данните на "Военна полиция" стана ясно, че само за тази година те са имали около 50 часа опит във въздуха. 

Освен неоправдано висок риск, като съпътстващи причини от Военната полиция посочиха и нарушаването на мерките за безопасност, нарушаването на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при изпълнението на фигурата, полковник Петко Василев обясни:

"Целта на разследването не е да определя виновни. Разбира се, на роднините може да бъде предоставена информация, но не виждам примерно всичките тези числа с какво ще им помогнат на тях".

Двамата пилоти са имали едва секунда и половина за спасително катапултиране. Това стана ясно, след като Василев прочете част от данните за полета във фаталния ден от разчитането на черната кутия. Разследването е установило, че е имало недостатъчна вертикална височина, която да гарантира безопасното изпълнение на фигурата. 

Военната полиция, министърът и военният командир не посочиха какво са си казвали пилотите в последните секунди на полета. Причината е, че е нямало как да се знае. 

Според заместник-началника на отбраната генерал Цанко Стойков не е имало намеса на ръководителя на полета, след като са настъпили фаталните условия за катастрофата. Това, което е било в тяхната видимост, явно не е предизвикало такава намеса, обясни Стойков, а Петко Василев от Военна полиция допълни, че при разпита ръководителят на полетите обяснил, че не е прекратил задачата, защото "не е забелязал нещо, което да го усъмни". 

"Дали е трябвало да бъде направена намеса от ръководителя на полети, на този етап не мога да ви дам категорично становище. Това, което те са видели, явно не е предизвикало очевидно такава намеса".

Имало е нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на полета, казаха още разследващите. 

Нито цивилното, нито военното ръководство обаче посочиха конкретни виновни за инцидента, който погуби двамата пилоти.

След като стане ясна цялата информация, тогава ще се вземат и кадрови решения, обеща служебният министър на отбраната Атанас Запрянов, но посочи.

"Много пъти ме питате за оставки. Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. Допускам, че има и хора на ръководни постове, които, водени от гузната съвест, тиражират информация, дават интервюта, тичайки пред вятъра".

Комисията счита, че ситуацията се е развила от нормални до катастрофални нива. С въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на самолета ситуацията се е превърнала в сложна. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, ситуацията се е превърнала в катастрофална.

По публикацията работи: Венцислав Василев
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна