Обемът на онлайн търговията в България расте. Нараства и доверието на потребителите към търговците. Все по-често клиентите са склонни да плащат преди доставка, както и с карта. Определящ фактор за осъществяването на покупка е цената. Даните са част от проучване на "Маркет линкс" за потребителските навици сред повече от 1000 души, пазарували онлайн през последните 6 месеца.
Според данните в доклада, 88% от населението използва интернет ежедневно, което прави около 4,8 млн. онлайн потребители, от които 64% са пазарували онлайн, т.е. малко повече от 3 млн. потребители през втората половина на миналата година.
Делът на пазаруващите онлайн българи се запазва сравнително постоянен, но потребителските нагласи се променят. Хората все по-често преодоляват бариерите пред покупките през интернет. Повече обмислят, спонтанно пазаруват едва 21%. Планирано решение вземат два пъти повече, а от рекламите в социалните мрежи се влияят 65%, но за да събират информация, казва Галя Гогова от агенцията, която осъществява проучването за втора поредна година:
"Най-често се сравняват цени. Проверяват профилите в социалните мрежи. Гледат видеа за стоки. Правят едно доста разширено проучване".
Авторите на доклада профилират пазаруващите в интернет в пет големи групи:
"Рационалният потребител не купува веднага, изчаква, сравнява. Води се от цена, условия и репутация. Търси сигурност.
Импулсивният визуален купувач силно се влияе от снимки и визуални стимули, от промоции. Много бързо е склонен да пристъпи към самата покупка.
Лоялният и предвидим потребител знае от кого купува и какво ще получи. Той е склонен да се връща, търси яснота и удобство.
Функционалният минималист пазарува онлайн само, когато наистина е неоходимо. Търси конкретен продукт.
Екосъзнателният скептик не се доверява лесно. Търси кауза".
Анализът показва още, че 80% от анкетираните имат неосъществени поръчки.
Почти е изравнен делът на тези, които плащат онлайн в момента на покупката, като лек превес имат тези, които все още предпочитат да плащат при доставка.
Проучването показва съществен ръст на предпочитащите доставка до кутия, а не до офис на куриер или до адрес. Делът им расте от 5 до 17 процента само за една година. Прогнозата е тенденцията да се задържи - заради финансовото предимство и удобството да не се съобразяват с работно време.