Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директор и учител: Ако се бърза с въвеждането на религия, ще има сътресения

| Интервю
Снимка: Тренд

Хубавото би било за въвеждането на предмета "Добродетели и религия,  че ще има един стандарт – една учебна програма и учениците във всички училища ще го изучават и целенасочено ще им се обърне внимание на тези човешки ценности и добродетели. Аз познавам много директори и учители и не познавам директор и учител, който да не се опитва да развива точно тази ценностна система у децата, каза директорът на столичното 32. СУИЧЕ "Св. Климент Охридски" Нели Костова в интервю пред БНР.

Тя и Деян Колев, председател на Центъра за междуетнически диалог "Амалипе", коментираха в предаването "Неделя 150" въвеждането на предмет, свързан с изучаването на добродетели и религия като задължителен в училищата.

Тя посочи, че за съжаление децата имат лошия пример на обществото като цяло – начин на комуникация и хората които управлява държавата не е по-най добрия начин:

"Да се обърне внимание на добрите примери, защото децата са добри. Всеки родители се стреми да дава най-доброто на своето дете и аз работя с прекрасни деца и мотивирани родители. Но понякога децата споделят, че родителите не говорят достатъчно с тях. А когато попитах дете, чиито родители са разделени, с кого живееш? То ми отговори – "с къщата"! Ние в училище се опитваме да компенсираме тази липса, но не всеки път се справяме."

И допълни, че темата с добродетелите е засегната още в първи клас в предметите родинознание, "аз и семейството ми", "моето място в обществото".

Деян Колев посочи, че "Амалипе" работи с над 250 училища от цялата страна:

"Позицията ни е, че преди да се пристъпи към такъв предмет, първо да се направи по-сериозно пилотиране в една немалка група от 150 -200 училища. Това пилотиране да обхване и т. нар. смесени райони с ромски и турски деца, и да се види какъв ще бъде ефектът там. Тогава да се пристъпва към по-масово въвеждане на предмета. Да почертая, че дълги години бях учител по философия, включително етика и беше удоволствие да преподавам, да организирам с младежите в професионалната гимназия, дискусии, да обсъждаме теми. И съм убеден, че ако се върви към "добродетели и етика" трябва да бъде организиран под формата на дискусии, да има теми за толерантността и различните ценности при различните вероизповедания и етноси. Убеден съм, че не трябва предметът да бъде правен като вероучение, защото не сме първата половина на XX век. Трябва да се набляга на граждански ценности, да запознава с религията, но в културно-исторически аспект."

Нели Костова и Деян Колев коментираха и подготовката на учители и преподаватели.

"Ще бъдат избираеми и ще формират групи по добродетели и религии. Ние не сме готови и колегите казаха, че не биха рискували да водят такова обучение, защото още не е ясна учебната програма. Понякога за религии могат да навредят, ако тълкуват религиозната тематика. Но всички начални учители биха могли да се обучат през определени курсове и да преподават от 1 до 4 клас, защото и в момента го правят. Ако предметът е само религия, трябва да има специалисти, ние нямаме готовността да преподаваме религия", обясни директорът на 32. СУИЧЕ в София.

И Колев допълни, че проучване сред директорите показва, че "има голяма вероятност да възникнат проблеми – в етнически смесените училища да започне едно нездравословно съревнование, да направим група по православие, а ние група ислям":

"Все още са много живи спомените и от Възродителни процес. Една от силните страни на прехода е, че не позволихме да се стигне до етнически конфликт като този Босна – Херцоговина, на какъвто бяхме на ръба през 80-те години. Не бива да подклаждаме етническо напрежение в смесените райони. Затова смятам, че "добродетели и етика" е добро."

А Нели Костова напомни, че за да се интегрира определен предмет би трябвало да се направят сериозни проучвания и да бъдат попитани родителите. Смятам, че те трябва да имат решаващата дума.

Колев предупреди, да не се бърза с въвеждането на предмета още следващата година. 

"Ако се бърза, ще има сътресения. Три пъти мери, един път режи! Рано е отсега да почнем да режем и да искаме да се преподава предметът от началото на учебната година", каза той.

Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
По публикацията работи: Александра Никова

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна