"Припознаваме тази кампания, този нов учебен предмет, в посока да се градят ценности. Другото, което ни повлия да сме толкова категорични, подкрепяйки този предмет, е, че това е европейският и световен формат. В повечето страни той също е избираем. Разбира се, много е важно семейството, родителите да поставят основата към уважението. Нещо, което затвърждава нашето мнение, че трябва да има такъв предмет, е голямото разделение, тази способност на българското общество да се разделя в най-различни кампании, да е доста полярно. Да се приближат тези граници. Това е дефицит на възпитание, трябва да го преодолеем, така ще преодолеем тази омраза. Разделението винаги е резултат от акт на омраза".
Факт е обаче, че много хора все още се съмняват както в детайлите, така и в правилното изпълнение на тази мисия на МОН.
"Обясняваме. След разговорите, след обясненията, огромна част от хората започват да разбират, да са съгласни с това, което се прави. Няма как да се стигне до 100% съгласие, то не е и нормално в едно демократично общество. Като цяло идеята е много добра, отлична е. Дано само изпълнението да може да изпълни заложеното намерение. Бих отправил послание да гледаме отвъд дребните детайли, да гледаме към по-голямата цел на този предмет".
Синдикат "Образование" и българските учители са категорични, че възпитателната функция на българското образование е невъзможна без ясни правила и поемане на отговорности от всички – ученици, родители и учители.
Според д-р Юлиян Петров липсата на подобен предмет след 1944 година е огромен пропуск и неправда, която трябва да се възстанови.
"Тази активна роля на учителя за възпитание и социализация трябва да се използва. През 90-те години, когато бях учител, такива бяха посланията и заповедите от управляващите органи - че учителят е по-скоро преподаващ знанието, а не възпитател. През 90-те години с надеждата за демокрация започнахме по грешен начин да я разбираме, сега се опитваме да се върнем към правилната демокрация. Идеална няма, но такава, която да ни направи търпими, смирени, да не забравяме, че не сме сами на този свят".
В свое становище, разпространено до медиите, от Синдикат "Образование" се аргументират, че "за да се реализира възпитателната функция на образованието, освен учебен предмет "Добродетели и религия", е необходима и "Оценка за дисциплина". Посочено е обаче, че "Синдикатът на българските учители с лидер Янка Такева е категорично против въвеждането на такава оценка", а причините за това са "необясними".
Интервюто с д-р Юлиян Петров можете да чуете в звуковия файл.