Бедствията като че ли са си нарочили България. След серия наводнения в цялата страна, оставили стотици семейства без покрив над главата, в началото на март ни връхлетя и истинско снежно бедствие. Преспите в Южна България достигаха два метра. Имаше блокирани туристи в Родопите, пътищата бяха разчиствани с военна техника, а специализирани машини извозваха болни. Стотици малки населени места останаха повече от седмица без ток заради скъсани електропроводи.
След като отмина първоначалният шок от снежния ад в Родопите, дойде време за съществените въпроси. Как е възможно европейска държава, претендираща да развива модерните технологии, да не се справи с няколкодневен снеговалеж? Все пак снегът затрупа планински район, който би трябвало да е подготвен за такова метеорологично явление през зимата. Как е възможно енергийна компания от най-висок ранг, каквато без съмнение е австрийската EVN, да се окаже безсилна пред мокрия сняг, скъсал електропроводите? Как е възможно в XXI век токът в родопските села да достига до абонатите по жици, опънати по отдавна изгнили дървени стълбове, а не са прокарани под земята, както изискват модерните стандарти? Причината е ясна – липса на каквато и да е превантивна дейност, а част от нея е подмяната на морално и буквално остарялата електропреносна мрежа.
Над 200 километра мрежа е аварирала заради тежкия сняг. Според енергийни експерти най-малко 40 млн. евро при актив от 1 млрд. евро трябва да инвестира Енергийният системен оператор във възстановяването на електропроводите при положение, че през последните две години не е предвиден нито един лев за обновяване на мрежата. А председателят на енергийния регулатор Светла Тодорова заяви пред БНР, че и частните ЕРП-та трябва да инвестират в електропреносната мрежа, независимо дали има бедствия или не. Тя не изключи, енергийните дружества да поискат поредното увеличение на цените на тока от юли именно с този аргумент. Но защо чак сега? Защо и в тази област следприватизационният контрол не сработи? Нима ЕРП-та досега не са анализирали състоянието на електропроводите си и не са сметнали за необходимо да ги обновят? И ако е така, защо контролиращите органи не са ги проверили и санкционирали? Инвестициите в сектора бяха систематично намалявани в последните години с една-единствена цел: да се поддържа изкуствено ниска цената на тока в най-бедната страна в ЕС, където енергийният пазар продължава да е регулиран, въпреки политиката на ЕС. Както разбрахме през изминалата седмица, от това страдат в крайна сметка обикновените хора, които по всичко личи, че чрез повишената цена на тока ще платят и сметката за нанесените от снега щети.
"България днес" на 11 февруари е своеобразен културен афиш на събития, свързани с българската общност в чужбина. Ще започнем с покана за концерт в Брюксел по повод Деня на влюбените и Трифон Зарезан с участието на сопраното Анета Тодорова. Ще..
Всички международни летища в България да бъдат оборудвани с анти-дрон системи се договориха министърът на транспорта и съобщенията и вицепремиер Гроздан Караджов и представители на летищата в София, Варна, Бургас, Пловдив, Горна Оряховица,..
България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочи индексът за възприятие на корупцията за 2024 г., публикуван от неправителствената организация Transparency International. С 43 точки индекс България е на 76-о..
Екип от 12 български ученици от 11-и клас, ръководен от Елица Павлова, спечели първо място сред участници от цял свят в престижния конкурс за..
Всички международни летища в България да бъдат оборудвани с анти-дрон системи се договориха министърът на транспорта и съобщенията и вицепремиер..
България остава сред държавите с високи нива на корупция в публичния сектор, сочи индексът за възприятие на корупцията за 2024 г., публикуван от..