Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Park(ing) day” в София

БНР Новини

Навън е тясно и мръсно. Градът сякаш се задушава от собственото си съществуване. Всички изпитваме нужда да поемем глътка чист въздух. Все повече мислим, как да избягаме от хаоса на града и къде да намерим отдих. Един екип от креативни хора предлага решение. Това е „Park(ing) day”. Какво представлява всъщност идеята? Трансформация на градските паркинг места в малки градинки или паркове. Тя се заражда в Сан Франциско през 2005 година, където арт дизайнерско студио Rebar сменя предназначението на едно паркинг място и го превръща в градско паркче. Целта им е да накарат хората да преосмислят начина, по който се използват улиците и да предизвикат дискусия за промени в градската инфраструктура.

На 30 септември София прегръща каузата за шеста поредна година. Каква е мисията на „Park(ing) day 2016”, ни разказва Симеон Василев, организатор на събитието.

Мисията ни е да провокираме диалог за разпределянето на градските пространства и за това какво може да се случи в рамките на едно паркинг място, ако то не е запълнено с автомобили. Този петък  ще станем свидетели на много интересни идеи.


Участниците трябва да развихрят своето въображение, като единственото условие е да се поберат в очертанията на мястото за паркиране. Има ли поставени ограничения в дизайна?

Винаги се цели участниците да са подчинени на темите на Park(ing) day, да са обвързани с градското развитие, опазването на околната среда, алтернативното придвижване и др. – разказва Симеон Василев и продължава с подробности около таз годишния конкурс за най-добър и креативен проект.


Победителят вече е ясен. Това е сдружението „Viridis Architects” , което представя арт-инсталацията „PARK(ing) РОЯК”. Тя представлява стотици фигури на летящи птици, изобразяващи живописно ято, което се рее над едно място за паркиране в центъра на София. Фигурките са направени от тел и хартия и ще се продават. Събраните средства ще се вложим в изграждане на хранилки и гнезда в няколко софийски парка.


Инициативата привлича все повече участници. Тази година събитието отбелязва рекорден брой желаещи да трансформират паркинг местата. А как приемат гражданите идеята ?

Винаги сме срещали положително отношение, дори и от шофьорите. Всеки би си помислил, че те няма да са доволни от това, че някой им е отнел местата за паркиране. Случва се точно обратното. Много от тях спират, разглеждат, искат да знаят какво е събитието и по някакъв начин да вземат участие.


Тази положителна нагласа и все по-голямо желание на гражданите  да са част от това начинание осмисля провеждането на тази инициатива и в нашия град. Но поставя и въпроса, дали парковете, които имаме, са достатъчни?

Специално в София общината прави положителни стъпки в тази насока. Пример за това е наскоро изграденият парк в района на зона Б-5. Разбира се, нужни са много повече градски пространства, които са за хората, където те да се срещат и разхождат и в никакъв случай само паркинги.

Снимки: Божидар Янев



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Борислав Сарафов

Прокуратурата и МВР обявиха нулева толерантност към насилието на публични места

На национално съвещание по повод зачестилите случаи на агресия на обществени места и на домашно насилие, свикано от и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов, беше изразена позицията, че прокуратурата и МВР няма да бъдат безучастен регистратор на подобни..

публикувано на 02.12.24 в 15:25

Атаката на Народния театър на вниманието на Европейския парламент

Сблъсъците пред Народния театър "Иван Вазов" по повод премиерата на "Оръжията и човекът" от Бърнард Шоу станаха повод 247 театрални организации от 39 държави да се обърнат с апел към институциите на Европейския съюз. "В Народния театър в София над..

публикувано на 02.12.24 в 14:08

Президентът даде началото на 22-рото издание на "Българската Коледа"

Началото на 22-рото издание на благотворителната инициатива "Българската Коледа" беше поставено от президента Румен Радев в Добрич. Насловът на кампанията е "Да дарим надежда на дете в беда" и цели осигуряване на високотехнологична апаратура за ранна..

публикувано на 02.12.24 в 13:08