Животът в голям град с некачествена инфраструктура и недобра транспортна свързаност често се превръща в изпитание и повод за излишни нерви. За да избегнат несгодите в центъра с личен автомобил, все повече хора се възползват от алтернативни начини за придвижване.
Именно това предлагат превозните средства, обединени от набиращия все по-голяма популярност термин “микромобилност”. Сред тях се нареждат електрическите тротинетки и скутерите с тегло под 500 кг., популярни в много европейски и световни градове. Едно от новите попълнения в този сегмент представлява електрически задвижван хибрид между велосипед и тротинетка, създаден от българския автомобилен инженер Цветан Илиев.
“Когато се появи първата скица на модела, заживях в София и пътуването до работата се оказа изключително натоварващ процес заради трафика и неспазването на правилата – разказва Цветан Илиев. – Целта ми беше да предложа нещо различно, но не съвсем шантаво. Затова и сметнах, че комбинацията на велосипед с тротинетка е концепция, която си струва да доразвия. Заложих на по-специфичния дизайн, отличаващ изобретението от останалите подобни модели на пазара.”
Първото, което се набива на очи в хибрида, са необичайно големите за подобно превозно средство гуми. Те обаче са избрани неслучайно, за да осигурят по-добрата устойчивост по време на движение. Пробегът с едно зареждане е около 30 км – достатъчно за няколкодневно ползване, ако решите с него да пътувате до работата. Ако ли пък само се разхождате в свободното си време, възможно е да издържи и цяла седмица.
Както знаем, всяко хибридно превозно средство има своите предимства, но и недостатъци. В случая с изобретението на инж. Цветан Илиев предимствата са повече - устойчивост, маневреност, удоволствие от карането.
“Хибридът предлага възможността да се ползват редица велосипедни аксесоари и инфраструктура – кош на кормилото, заключващи механизми – обяснява инженерът. – Спрямо велосипеда, основното предимство е, че има много по-малко движещи се части, а това води до по-ниска цена, до по-висока надеждност и сериозно намалява нуждата от поддръжка. Недостатък за някои хора може би ще бъде липсата на седалка. За мен обаче това по-скоро е предимство, тъй като когато седиш цял ден пред компютъра в офиса, нищо не пречи за 15-20 минути да постоиш прав.”
Серийното производство на хибрида е следващият приоритет за Цветан Илиев и от година той работи за постигането му. Признава, че изпитва затруднения с набирането на първоначален капитал. Но тъй като в момента преговаря с потенциален инвеститор, инженерът се надява да започне изработването на устройството от есента. Що се отнася до възможностите за развитие на този тип екомобилност, той прогнозира, че са много и тепърва ще се разрастват.
“Когато се захванах с този проект, направих обстойно проучване на пазара – казва още Цветан Илиев. – Преди пандемията от Covid-19, която даде изключителен ръст на покупките, броят на продажбите на електрически велосипеди растеше сериозно. В момента съм поръчал нови части, тъй като някои от тях – например за задвижването, идват от азиатски доставчици. Оказва се, че огромни фабрики нямат капацитета да произвеждат заради многото поръчки и бум на пазара.”
Изобретателят добавя, че в началото на епидемията се е усетил лек спад и оттегляне на поръчки, но пазарът бързо се регулирал и в момента отново е във възход.
Снимки: roadhunter.bg
Ученици и учители от две учебни фирми на Националната търговско-банкова гимназия грабнаха награди на световното бизнес състезание Youth Business Summit 2025 – US, организирано от Американската централа на учебните предприятия, съобщиха от..
Българското дружество за защита на птиците съобщи на фейсбук страницата си за два отровени египетски лешояда в Източните Родопи. Едната птица – женска, с поставен предавател, е издъхнала в ръцете на д-р Волен Аркумарев. Причината за смъртта,..
Над 508 хил. души са проверени за принадлежност към "Държавна сигурност" от Комисията за разкриване на документите и за обявяване на принадлежност на български граждани към ДС и разузнавателните служби на Българската народна армия. Това съобщи..
Възможностите за висококачествено висше образование на френски език в България ще бъдат представени по време на образователно изложение в Скопие...
8 април е денят в който ромите по света честват своята идентичност. "Международният ден на ромите е време, в което да покажем, че ние сме част от..
Възможно ли е още от 2026 г. предметът "Добродетели и религии" да влезе в учебните програми и вече да бъде задължителен – това е дебат, около който се..