Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Туризмът изпраща една нелоша 2021 година, но изпълнена с обрати и неизвестност

Снимка: БГНЕС

Поредната година, белязана от Covid-19 неусетно се изнизва, докато работещите в туризма правят равносметки и кроят планове за близкото бъдеще, колкото и неясно да е то. Вярно е, че пандемията изцяло преобърна начинът ни на живот и на пътуване. Но въпреки тоталната несигурност и постоянно променящите се правила, свързани с ограничителните мерки, въпреки масовите протести на собственици на туристически обекти, браншът все пак успя да оцелее и дори да отбележи нелош ръст.

През 2021 г. България е посрещнала около 40% повече туристи в сравнение с миналата година - твърди Румен Драганов, директор на Института за анализ и оценка на туризма. Летният сезон е преминал успешно с удвояване на нощувките на чуждите летовници в морските ни курорти. „Но все още се движим с около 30% под нивата на предпандемичната 2019“ – добавя Драганов. И още:

„Това е една година, която доказа че българският туризъм може да работи устойчиво, особено когато става въпрос за семеен бизнес, къщи за гости, малки семейни и корпоративни хотели. Но браншът се доказа и в областта на технологичното обновление. Много бързо навлезе дигитализацията по отношение на резервации и анулации на пътувания, както и разносната търговия, която използва т.нар. електронни магазини за доставка на хранителни продукти и пр..“


Въвеждането на зеления сертификат в удобен за туризма ни момент т.е. в края на октомври, когато сезонът по Черноморието беше приключил, а планинските курорти все още не бяха отворени за ски туризъм, се определя като удачна мярка от Румен Драганов. Тя донякъде внася известна предвидимост и вече дава добри резултати, съдейки по сериозния ръст на записванията за зимните курорти през настоящия ски сезон.

Според национално допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели обаче, 14% от хотелиерите ни определят въвеждането на зеления сертификат като сериозна пречка за бизнеса им през 2021 г. , а една трета от тях заявяват, че основното предизвикателство през отиващата си година е липсата на кадри и растящите цени на електроенергията.

Освен това, заради ограничителните мерки, свързани с пътуванията, браншът за втора поредна година разчита предимно на българския турист, който се преориентира към родните хотели и най-вече семейните къщи за гости сред природата, пренебрегвайки големите комплекси.

„Особено през месеците юли и август имахме много посещения и повишен интерес към културно-историческите ни забележителности“ – обяснява Даря Заричинова отсдружение Тур Клуб РеМарк, в което членуват собственици на туристически обекти в четири старопланински общини, развиващи приключенски и екотуризъм.

„Това ни радва от една страна, защото заради пандемията голям процент от българските туристи си останаха в България. Те проявяват подчертан интерес към непознати места. Не става дума само за хотелите и заведенията, но и за всякакви природни и културни обекти. И съм обнадеждена, че регионът ни успя да отговори на тези завишени потребности с разнообразни и добре поддържани атракции. Месеците октомври и ноември по традиция бяха слаби за нас, но общата картина ни дава основание да говорим за един добър финал на 2021 г.“- каза в заключение Даря Заричинова.

Снимки: БГНЕС

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Броят на туристите през лятото може да подобри постиженията от предковидните времена

Десет процента повече летовници ще посетят страната ни през тази година спрямо 2023 г., потвърди прогнозата на ресорния служебен министър маркетинг и бизнес консултантът в туризма Константин Занков. Очаква се резултатите да достигнат и дори надминат тези..

публикувано на 25.05.24 в 13:38

Какъв е вкусът на България - кулинарията като част от туристическата ни визитка

Нашенската баница и шопската салата неведнъж са попадали в челните позиции на световни гастрономически класации. Но българската национална кухня далеч не се изчерпва с тези две ястия, нито с вездесъщите по заведенията кюфтета, кебапчета,..

публикувано на 13.05.24 в 11:10

Момчиловци – селото с 30-те параклиса, привлича поклонници от страната и чужбина

Трийсетте параклиса на Момчиловци са сред най-посещаваните туристически забележителности в родопското село по великденските празници. “ Маршрути за поклоннически туризъм водят към параклисите, които закрилят селото ”, казва кметът Сийка Суркова. По..

публикувано на 04.05.24 в 11:47