13
В новата си изложба Николай Бузов следва принципите на калиграфското изкуство, поднасяйки съзвучие от абстрактни символи и знаци. Живописните платна излъчват лекота и свобода, с които художникът създава своите геометрични структури.

"Заглавието "Калиграфично" по-скоро е една закачка към онова майсторство и интерпретиране на абстрактната форма, каквато е калиграфията, но със средствата на живописта", казва Николай Бузов за своите платна, изложени в галерия-книжарница "София прес". Чрез тях авторът приканва посетителите да намерят собствено усещане по време на пътешествието си в имагинерните пространства и накрая да излязат с особено чувство – "нито да е хубаво, нито нещо друго". Защото, споделя любима мисъл той, най-трудно е да видиш с очите си това, което стои пред теб.

По пътя към абстрактното изкуство Николай Бузов минава през класическите форми и до днес важна роля в творчеството му заема портретът. В началото на демократичните промени той създава серията "Глави без име", последвана десетилетия по-късно от "Лица без маски". И тъй като единственият начин да се изправим срещу предизвикателствата на времето е истината, настъпи ли моментът да покажем истинските си лица?

"Маските трябва да бъдат свалени – отговаря художникът. – От друга страна, маската е важна като културен феномен на човечеството. Съвсем скоро беше Хелоуин и у нас се зародиха страшни спорове, а всъщност става дума за една карнавална традиция, в която обръщането – правейки се на зъл, на лош, на всякакъв, е точно обратното на това, което става с човека. Ние сме социални животни и носим маски тук или там – понякога грозни, страшни или пък захаросани и в същото време много красиви или пък тъпи (извинявам се за израза). Разбира се, най-важни са истинските лица, защото лицемерието започва да се превръща в циничен начин на живеене с маски, които не са чак толкова добри."
Макар и обитаващи свят на войни, несигурност, компромисни политици, фалшиви новини, заобикалящата ни действителност може да подтиква към себеизява чрез изкуство, смята Николай Бузов. Но и прави уточнението: "Не знам дали точната дума по отношение на драмите и тревожността в този свят е вдъхновение, но реакция – със сигурност."

"Голямата война, която се води между Русия и Украйна, нещата, които се случват в Близкия изток и човешките драми в тях, ми повлияха доста сериозно – казва още творецът. – Имах голяма серия "След края на войната" – тя участва в доста изложби и беше вдъхновена от едно впечатляващо изречение на американски сенатор: "Една война може да бъде спечелена точно толкова, колкото и земетресение." И за мен случващото се наистина е огромно бедствие, но не природно, а човешко. Изпитах голям шок, когато през 2022 г. Русия нападна Украйна, защото не можех да си представя, че някой ще постъпи така в Европа. Тези глобални събития свалиха много маски и хората се радикализираха в мисленето, а това влияе на човешките отношения."

Като всеки творец, и Николай Бузов желае да остави знаци по своя път в изкуството.
"Някакъв отпечатък – не точно въглероден, а по-артистичен – добавя художникът с усмивка. – Друг е въпросът кога и как ще бъде видян той в света. Времето подсказва какви знаци е оставил един автор, било то значим или не толкова. Именно времето ще ни постави на заслуженото място един ден."
Снимки: Диана Цанкова

В сърцето на София, във величествената сграда на СУ "Св. Климент Охридски", бе разкрита една частица от албанската душа. Става дума за представянето на романа "Отрязаната плитка" от известната писателка Майлинда Брегаси – силен глас на..
Ако направим крачката отвъд с пречистена душа, ще се озовем на небесните зелени пасбища, тихи води и прави пътеки. За да се сбъдне упованието ни обаче, е необходимо да изкупим греховете си на Земята. С изложбата си "Изкупление" в столичната..
Спектакълът на Народния театър "Медея" спечели "Гран При" на 19-ото издание на фестивала "Скупи" в Северна Македония, съобщават от трупата. Постановката е създадена спекциално за театъра от световноизвестното дуо режисьорът Деклан Донелан и Ник..