На 6-ти октомври през 1889г. в Париж отваря врати световноизвестното кабаре “Мулен Руж”, открито по случай първата световна изложба.
В близост е до прословутия квартал с червените фенери, до хълма Монмартр и Плас Пигал. Звездите на „Мулен Руж“ стават известни предимно от картините на известния художник Анри дьо Тулуз-Лотрек, който от самото откриване на кабарето идва в него всяка вечер и вдъхновен от красивите танцьорки, създава творбите си.
Belle Epoque е било време на силни усещания, особено в Париж. Френската столица е оставила зад гърба си поражението от френско-пруската война от 1870-та година и обръща погледа си с ново чувство за оптимизъм напред към настъпващия ХХ-ти век. В същото време парите от индустриалната революция стават все по-осезаеми и натрапчиви, започват да се появяват вълнуващи технологични иновации, например в областта на фотографията и киното.
Но да не оставяме назад и това, което се случва в изобразителното изкуство и музиката, Тулуз Лотрек и авангарда на пост-импресионистичното движение. През 1889-та Париж блести в центъра на вниманието. През тази година е и световната изложба в града, която показва най-големите научни и културни постижения на Франция. Но Айфеловата кула не е единственото постижение на Бел Епок, защото вечерта на 6-ти октомври на една от най-модерните по това време парижки улици, булевард де Клиши, отваря врати нова музикална зала - Мулен Руж.
А ето и малко отзиви за мястото в началото на създаването му: "Публиката идваше тук....да намери екстравагантно място с огромен дансинг, много огледала и галерии, които са последната дума на елегантността, идваха, за да се слеят със сганта и момичетата на свободните удоволствия и любов. Мелницата на фриволните удоволствия предлага и градина, в центъра на която се мъдри едър слон, а дамите могат да яздят магаре за развлечение."
Какво още се крие зад Мулен Руж и какви са асоциациите на столичани към това място - чуйте от репортажа на Юлия Владимирова.
Седмицата започваме с нови коментатори, които вече са споделяли свои разсъждения в предишни издания на "Форум". Днес те се спряха на следните теми: Европа в новия световен ред на Тръмп . Подходът на американския президент и бизнесмен - икономика през политика. Истината в речта на Джей Ди Ванс: "Най-големият враг на Европа е помежду ни"...
Най-престижният форум на местната власт на Балканите – B40 беше открит днес в София от Васил Терзиев и кмета на Истанбул Екрем Имамоглу . Представители на близо 50 града от Балканите се включват в софийското издание на инициативата на тема "Бъдещето на Балканите: иновации, сътрудничество, зелен преход и растеж". 15 нови членове..
Общият брой на икономически неактивните хора (тези, които не си търсят работа) на възраст между 15 и 64 години е малко над 1 милион (462,4 хил. мъже и 584,8 хил. жени). Това са 26,4% от населението в тази възрастова група, сочат данните на Националния статистически институт за четвъртото тримесечие на 2024 година. Общият брой на работещите хора..
30 години навършва една от най-обичаните детски вокални групи "Бон-Бон“. По повод юбилея, те издават първия за България концептуален албум, озаглавен символично "30“. Създаден е в рамките на ексклузивен творчески лагер за писане на музика от деца, в който с таланти от различни възрастови групи работят творци като Venci Venc’, LATIDA, Сара Чакърова и..
Членовете на Камарата на автомобилните превозвачи в България реагираха остро на предвиденото увеличение на цената на тол таксите и винетките в проектобюджета за 2025 г. "Това е пореден удар върху транспортния сектор и българските граждани, който идва в момент, когато пътната инфраструктура е в критично лошо състояние, а тол системата..
Книгата "Защо се разпадат империите“ от Питър Хедър и Джон Рапли представя интересни паралели между Рим, Америка и бъдещето на Запада, като поставя въпроса възможно ли е тоталният колапс, каквато е била съдбата на древната империя, да бъде избегнат. Авторитетът на експертност на двамата автори по тематиката на книгата е неоспорим...
Филмът "Мечти (Секс Любов)" на норвежкия режисьор Даг Йохан Хаугеруд спечели голямата награда на международния филмов фестивал "Берлинале", който се провежда за 75-и път в германската столица. Добре е, че филмът има подзаглавие, защото в конкурсната програма има и друг филм с абсолютно същото заглавие, но на режисьора Мишел Франко от Мексико...