Първият български метален кораб "Галата" , построен в корабостроителницата във Варна, е част от “финикийския флот“, както са наричали петте плавателни съда - „Галата”, “Созопол”, “Обзор”, “Бяла” и “Шабла”, плаващи от Варна до Мичурин и обратно. В края на 60-те години корабът потъва край Балчик , но по-късно е изваден, закърпен и изпратен на язовир „Студен кладенец“, където свързва откъснатите от Кърджали места по бреговата линия на язовира. В края на 80-те години е "пенсиониран".
Първият български пътнически кораб "Емона" пък днес е една от големите атракции на Кърджали, превърнат е в ресторант, при това включен в списъка на 100-те национални ресторанта в България (ресторантски аналог на 100-те туристически обекта). За него ни разказва Мирослав Шопов, като интересни щрихи добавя и Красимир Ангелов. Мирослав Шопов е един от най-добрите родни яхтсмени, участвал в редица състезания на Черно и на Бяло море. От 12 години стопанисва "Емона", чиято история е като сюжет за филм. С неговото пускане на вода през 1942 година (по настояване и лична идея на цар Борис III) е поставено началото на пътническия морски транспорт у нас. Кръстен е на старогръцкото име на Стара планина "Аемон", дълъг е 39 метра, широк е 7, водоизместването му е 217 тона. До 1979-а корабът осъществява регулярни курсове между Бургас и (тогава) Мичурин. След това на един друг забележителен кърджалия му хрумва идеята "Емона" да бъде "докарана и пусната" в язовир Искър. Става дума за капитан Георги Георгиев, първият българин, осъществил околосветско пътешествие с яхта, вписан в книгата на рекордите "Гинес", неговото име днес носи яхтклуб във Варна, на който той е бил съосновател. Кап. Георгиев очевидно е бил човек с размах и въображение. Идеята му е подкрепена от тогавашния кмет на Кърджали и "Емона" поема от Бургас за Кърджали. "Изминаването на тези 450 километра - разказва Мирослав Шопов, - е било истинско приключение, изпълнено с много перипетии. Реално пътят между двата града е 300 км, но се налагат заобикаляния, не по всеки път може да мине кораб, теглен от влекач, внесен от Източна Германия, способен да „влачи“ три съветски танка". На всичкото отгоре, на 13-ия ден от пътуването си "Емона" претърпява корабокрушение и се превръща в единствения кораб, сторил това на суша. Обратното качване на платформата си е било "мегазадача" и е родило куп закачки и вицове (тук се намесва Красимир Ангелов), защото стопанката на дома, в чиито двор "круширал" корабът, се казвала Емине (без майтап) и "като се събудила Емине, видяла сред доматите на двора кораба "Емона". И друга история - как като влизал кораба в Кърджали, освободили всички деца от училище ("знаеха, че така и така ще избягаме"), за да гледат как "Емона" се движи по бул. "България“, пред нея върви екип на енергото, реже кабелите, за да може да премине кораба, след него друг екип свързва жиците, за да има ток."
Тук Мирослав Шопов "поема топката" и разказва как корабът е приводнен в язовир „Кърджали“ и вози групи под егидата на "Балкантурист". Сега вече е ресторант, винаги пълен и задължителна атракция за тези, които посещават Кърджали. Мирослав е убеден, че вече не е редно да плава, затова е закотвен. За трудностите при поддръжката ("защото нивото на язовира се мени, може да се покачи с два метра за 24 часа"), за рибата, раците и мидите, които се предлагат - чуйте в интервюто, както и защо в язовир Кърджали се отглеждат най-вкусните шарани в България.
Време е за поредното ни гостуване в Сливница. Този път започваме с Младена Шуманова - педагогически съветник в Професионалната гимназия по транспорт и с ученика в 8 клас Александър Русков за създадената преди 2 години междуучилищна телевизия: "60 години сме град, но имаме много история, населено място сме от древни времена, на Римски път сме. В..
Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях. Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян..
Най-старият киносалон в България е “Модерен театър” (известно и като "Цанко Церковски" след 9 септември). Слушаме откъси от рекламен текст за откриването на Кино “Модерен театър”, както и откъси от спомените на Георги Каназирски - Верин за първия кинематограф в София и за първата кръчма, обърната в кино преди създаването на Кино “Модерен театър” в 1908...
Кристина и Михаил Белчеви са заедно от 42 години, а са се разделяли за не повече от четири дни. Животът им е споделена нежност, изпята любов и музика, която докосва струните на душата. И предопределеност свише. Криси чува песента на Лили Иванова “Самота” по текст на Мишо ден преди да се запознаят и си казва „Къде ли са тези сантиментални мъже, които..
„Самотният зрител“ – огледало на обществото ли са новите сериали? Още по темата с Йосиф Аструков , Институт за изследване на изкуствата - БАН: "Темите не са нови, датират още от ТВ - хората са седнали заедно и гледат. Сега всеки се разцепва на малки екрани. Ако гледаш комедия и не ви е смешна, а цялата зала се тресе, и на теб ти става смешно...
Пускането на ИИ “DEEP SEEK” доведе до неочаквани реакции и събития – ЗАЩО? Постига ли се наистина революция с този модел и повдига ли нови въпроси за надпреварата в разработването на технологията? Събеседник по темата ни е д-р Димитър Димитров, част от Института „INSAIT” към СУ „Св. Климент Охридски“: “DEEP SEEK” е модел за разсъждение,..
Графичният роман „Mаус“ на Арт Спигелман излиза за пръв път на български език. Представя ни го неговият преводач - Владимир Полеганов: "Комиксът е подценявана област на изкуството - смята се за явно популярна. Но чрез неочакваната форма се разказва история, която се говори и възприема много трудно. Авторът бавно е осъзнавал какво е да си син на..