Конференцията Connecting Europe, която се провежда днес и утре в Талин, е организирана от Европейската комисия и Естонското председателство на Съвета на Европа (която след това ще поеме нашата страна). Основната цел на събитието е да се определят финансовите изисквания, приоритети и изобщо цялостната политика в транспортния сектор за следващия програмен период, който започва през 2021.
Талин е наистина подходящ за подобна среща на високо ниво в транспорта, тъй като това е единствената столица в Европа (и единственият град изобщо) с напълно безплатен транспорт за своите жители - хората тук имат специални карти, с които ползват всички форми на обществения транспорт (включително и железопътен, в широките рамки на града), само задължително трябва да отбелязват всяко свое пътуване (ако не "чекират" картата си, биват глобявани).
И в други отношения Естония е лидер - за това повече разказва Лили Големинова директно от Талин – може да чуете прикачения звуков файл.
И така, името на конференцията идва от CEF (Connecting Europe Facility) - една доста уникална комбинация от грантове и други финансови инструменти, благодарение на която за сегашния програмен период (2014 - 2020) в сектора се "вливат" 30 и половина милиарда евро. Бюджетът към този момент е усвоен в доста висока степен (почти 98 %), а на събитието бяха представени и резултатите към този момент. Трите сфери, които работи Connecting Europe са транспорт, енергетика и дигитални услуги. Средствата се разпределят между всички държави-членки според подадените проекти (чието число расте стремително от година на година) и тяхната свързаност с приоритетите, като България са "дошли" 476 милиона по трите направление ("отличници" по получени средства са Полша с почти 4.5 милиарда, Германия и Франция - всяка с малко над 2 милиарда, а над един милиард са още Италия, Чехия, Унгария и Румъния (тук следва да се позамислим). Девет са най-важните коридори в TEN-T (Трансевропейската транспортна мрежа) като България участва в два от тях (тук не е въпрос на проекти или желание, а на територия) - Orient - East Med, който започва Централна Европа (Бремен и Рощок) и преминава през Чехия, Словакия, Виена, Румъния и България (стига до Бургас), за да завърши в Кипър. Вторият коридор, който е важен за нас е Рейн-Дунав - главната връзка (Изток-Запад) между континентална Европа и всички държави по поречието на Майн и Дунав с Черно море, като тук най-много са проектите (иначе общо 563), свързани с подобряване на железопътния транспорт (и въвеждането на високоскоростни влакове) и водните връзки между участващите държави.
За добри примери тук са посочени Виена (и в двата коридора там ще бъде разпределителния "хъб") и Гюргево, което се трансформира с първото "зелено дунавско пристанище" ("зелено" в смисъл на интегрирана енергийна ефективност и съобразени с опазването на околната среда пътища за постигане на интермодалност.
Извън официалната програма на конференцията се състояха неформални срещи на министрите на енергетиката и на транспорта на страните-членки на ЕС. Стана ясно, че всеки е представил своите приоритетни проекти за следващия програмен период и сега идва времето, в което ще се обсъждат, договарят и доизясняват на всички нива до май догодина, когато Гюнтер Йотингер ще обяви новия европейски бюджет. Засега е ясно, че за довършване на всички вече стартирали проекта ще са необходими 500 милиона евро.
Еврокомисар Виолета Булц (която отговаря за транспорта) заяви, че е много доволна от CEF, от този модел на финансиране, при който важи принципа на "use it or loose it", тоест контролът е директен и стриктен и ако дадени средства не се усвояват, те се пренасочват; и от добавената стойност, която носят всички тези транспортни проекти (и като работни места, и като намаляване на вредните емисии). Тя говори и за това колко е важно Европа да е свързана (по всякакъв начин) и да можем да се придвижваме из нея (на даден етап с един-единствен електронен билет), сменяйки транспорт и преминавайки граници, без това да ни забавя ни най-малко.
Коментираше се стопанисването и поддържането на това, което е изградено (много актуален за нас проблем) и как то трябва да бъде взето предвид при съставянето на самия проект, но и за важността на тол-системите като източник на средства. Като пример за отдавна започнал, но незавършен и пълен с проблеми проект беше посочен този, предвиждащ високоскоростна влакова връзка между Брюксел, Страсбург и Люксембург; както и някои проблеми, свързани с регулацията и прилагането на стандартите в Orient - East Med в България и Румъния.
Светлана Иванова за Салона на Музите 2024: "Всичко започна в един интимен салон по време на пандемията, пренесохме се във Военния клуб. Натрупаха се тази година 10 концерта, много музика се изля, едно съзвездие от изключителни виртуози. Изключително съм благодарна на тези приятели, които ми се довериха, с които се случи вълшебството. Много леко се..
Софийска филхармония е не само културна институция, а фактор за превръщането на София в истинска европейска столица. Летописец ѝ е Андрей Андреев, бил е директор на Пловдивската филхармония, Оперно-филхармоничното дружество и Средното музикално училище в Пловдив, преподавател в Музикалната академия в в София, Академията за музикално и танцово изкуство,..
Спомени за празнична София от края на 19 и началото на 20 век - за вечерята върху слама, която се е разстилала върху пода на стаята. Какви са били обичаите и храните около трапезата и какво е туртето - в звуковия файл:
В предишното издание на Адресите на любовта , Милена Димитрова - автор на книгата “Десет велики българолюбци”, разкри как под натиска на Великите сили, годежът между внучката на кралица Виктория и княз Александър фон Батенберг, първият български владетел след турското робство, бива разтрогнат. Двамата млади благородници са влюбени, но руският..
Арон Рот и Бояна Джикова отварят галерия за съвременно изкуство „ Пунта “ на Женския пазар: "Ако следваме логиката, че изкуството е рефлексия на процесите, Женският пазар е място, което има нужда от изкуство. Сега имаме повече случайни посетители, чиито погледи са приковани от витрината, това е предизвикателство. Важно е дейността да не ни е..
Пекарна „Рецептите на баба“ - Даниела и синовете ѝ Томислав и Денислав се занимават с приготвяне на хляб и закуски от години. Те са една от обичаните пекарни в Лозенец и защото приготвят погачи и питки по поръчка за различни поводи. По празниците тяхното работно време е почти без никаква почивка, но удовлетворението и мисълта, че са допринесли с..
Късометражният анимационен филм „ Митология на моя аквариум “ на Светлана Генчева е една история за светлината, тъмнината, приемането и личната трансформация: "Добавената виртуална реалност работи в синхрон с маслената живопис, която представям. Гледана през таблет или телефон оживява. „Митология на моя аквариум“ е една философска приказка. Получи се..