Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Етнологът Иглика Мишкова:

На Великден младите семейства оказват почит към кумовете си

Снимка: Луиза Лазарова
В средата на Страстната седмица в „Радиоприемница“ темата ни беше свързана с празниците, вярата, християнските и общочовешките ценности и тяхното място в живота ни.

Наш гост беше гл. асистент Иглика Мишкова, етнолог и уредник на Националния етнографски музей към БАН, откъдето се излъчваше и предаването ни. Там всяка година се организират великденски работилници за деца, а наученото те могат да приложат после у дома.

Иглика Мишкова разказа, че макар днес Великден да се свързва повече с пищните трапези, някога за нашите баби и дядовци най-важен е бил дългият период на пост, времето, в което те да смирят своите души, за да се подготвят за празника.

Обредните хлябове също са били различни от така познатите ни козунаци. На самия празник едно от най-важните правила е повелявало младите семейства, встъпили в брак през предходната година, да гостуват на своите кумове, да им отнесат яйца и специален обреден хляб, а след това да посетят родителите на булката и на младоженеца.

В православното християнство, разказа Иглика Мишкова, това е най-важният празник и един от основните моменти през годината, когато младите оказват своята почит към родителите, семействата, които са ги отгледали и към кумовете.

Иглика Мишкова разказа и за специалните яйца, декорирани с геометрични елементи, които са се правели в Долна Баня. Под писаното яйце се поставя основа с помощта на восъчна свещ. Така яйцата, наречени „подкитеничета“, изобразяващи мъжка и женска фигура, са се носели на кумовете като дар.

В работилницата на Националния етнографски музей към БАН пък ни показаха как изписват яйца, които са кухи. Течността се изкарва чрез една или две дупчици, а след това яйцето се изписва по-оригинален начин и може да бъде съхранено за много дълго време.

Васил Балтаджиев от Националния етнографски музей към БАН разказа, че яйцата се рисуват с дървената писалка. Тя се пълни с пчелен восък, нагрява се, рисуват се орнаменти, яйцето се боядисва и се почиства от восъка. И макар да звучи трудоемко, дори и децата се справят с тази техника.

Освен тази техника, по време на великденските работилници, които се правят повече от 15 години, всеки желаещ може да приложи своята фантазия, творчество и умения.

Илияна Страхилова, която също е част от организацията на ателиетата в Националния етнографски музей към БАН, разказ, че работилниците, като всяко практическо начинание, са интересни за децата и вниманието им е ангажирано, защото на практика прилагат технологиите, които научават.

Още за традициите на Великден, за обредните хлябове и за различните техники на боядисване на яйца – чуйте в звуковия файл.

Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Облачно с валежи от дъжд над по-голямата част от страната

През следващото денонощие ще се задържи облачно. Почти в цялата страна ще вали дъжд, съобщиха от НИМХ. Обилни и продължителни ще са валежите в западните, южните и централните части от страната. На места и в Източна България ще вали дъжд, придружен с гръмотевици. В повечето райони ще духа умерен източен вятър. Минималните температури ще бъдат между 4° и..

публикувано на 28.11.25 в 06:35
Доц. Иво Инджов

"Форум", 27.11.25: Протестът беше масов, емоционален, успешен

В деня на представянето на книгата "Литературната журналистика в България" , във "Форум" като коментатор гостува един от авторите в изданието – политологът доц. Иво Инджов . Водещият Лъчезар Христов предложи темите, а доц. Инджов прие и разсъждава по: Блокада на парламента и кратки сблъсъци с полицията. Хиляди протестираха срещу Бюджет..

публикувано на 27.11.25 в 18:25

От "Софийска вода" очакват 95% изпълнение на инвестиционната си програма за 2025 г.

Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...

публикувано на 27.11.25 в 16:47

Обществото се тревожи от насилието над/сред деца, но не подкрепя достатъчно

"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..

публикувано на 27.11.25 в 15:35
Проф. Любомир Стойков с наградата

Академията за мода в трескава подготовка за годишните награди "Златна игла"

На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..

публикувано на 27.11.25 в 14:54

СОС пак отхвърли предложението на Терзиев за нова структура на Столичната община

За втори път Столичният общински съвет (СОС) отхвърли предложената от кмета Васил Терзиев нова структура на общинската администрация. Макар да бяха направени изменения в първоначално изготвения вариант, сегашният отново не получи нужното одобрение както в комисии, така и на днешното заседание на общинските съветници. Кметът Терзиев..

публикувано на 27.11.25 в 14:41

Изложба представя кинорекламата у нас в периода 1920–1940 г.

Над 700 рекламни карета и страници от вестници и списания, както и киноплакати, са представени в изложбата "Кинореклама в България 1920–1940", която беше открита на 26 ноември в Дома на киното в София. Разнообразните подходи, чрез които разпространителите, собствениците на кина и продуцентите от периода популяризират филмите си и привличат публика в..

публикувано на 27.11.25 в 13:23