Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
Правителството одобри 795 678 лв. за допълнително финансиране на общински училища за издръжката на паралелки с ученици в VIII клас, които се обучават за придобиване на квалификация по защитени специалности от професии и такива с очакван недостиг от специалисти на пазара на труда. Средства ще получат 147 училища, в които се обучават 2449 осмокласници. По..
Темите в коментарното предаване на БНР-Радио София в средата на седмицата бяха: Политически обзор на годината – избори, блокажи, коалиции и предизвикателствата пред демокрацията. 9-и неуспешен опит за избор на председател на НС . "Ситуацията е ненормална." Как протестите променят демокрацията. Криза на демокрацията, новият преход,..
Повече от 200 000 деца и подрастващи от над 800 учебни заведения (училища и детски градини) от цялата страна се включиха в разнообразните програми, посветени на спорта и здравословния начин на живот, отчитат националните координатори от сдружение "BG Бъди активен" . Организацията за 10-а година беше инициатор на кампанията "Ден на..
В края на ноември в Националния исторически музей беше официалното представяне на новата монография „ Червенофигурна керамика от некропола на Аполония Понтика (Созопол) от фонда на Националния исторически музей“ . Публикацията, чийто автор е д-р Любава Конова , е посветена на една от най-богатите колекции от антична рисувана керамика в България,..
През втората половина на 2024 година цената на кафето продължава да се повишава . Сортът "Арабика" поскъпна рекордно – връх от 1977 г., като причината е тазгодишната суша в Бразилия . (Половин килограм "Арабика", търгуван в Ню Йорк, достигна 320,10 щатски цента, при максимум от 337,50 щ. цента през 1977 г.) Според анализаторите..
Социалните мрежи са ново явление, което улеснява, преодолява граници - време и разстояния, но поставят и предизвикателства, защото обществото не беше напълно подготвено за тях. Еуфорията от свободата, която те дават, се сблъска с нуждата от правна регулация, коментира пред БНР-Радио София проф. Георги Димитров, председател на фондация "Право..
Екипът на предаването „Добър вечер, София“ беше завладян от Коледния дух, защото в откритото мобилно студио на Радио София посрещна своите многобройни гости именно на територията на Sofia Christmas Fest . Първа се включи Михаела Пехливанова , която освен, че отправи любезна покана да посетим коледното чудо наречено Sofia Christmas Fest..