Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
Богатото историческо минало на Самоков предоставя възможност за развитие на целогодишен туризъм. Най-големият потенциал на населеното място обаче, са хората. На това акцентира и форумът, който се провежда в Самоков, посветен на развитието на общината през следващите 25 години. На него се обсъжда какво би могло да се случи в общината. Идеята е да..
Работещите в БНР, БНТ и БТА излизат на протест на 15 май. Акцията ще бъде под надслов: "Трудът в медиите има стойност", и ще започне в 12.00 часа на кръстовището пред Ректората на Софийския университет "Свети Климент Охридски". “Всеки път, когато някой поиска увеличение на доходите от отсрещната страна първото нещо, което чуваме е - няма средства, а..
На днешното си заседание Столичният общински съвет ще обсъди възможността за разкриване на денонощен педиатричен кабинет в столичната Пета градска болница. Предложението е на Ивайло Йонков от "Синя София" и предвижда общината да отпусне 260 000 лева от бюджета си за тази година, за да бъде разкрито такова звено. Западните и северните квартали в..
Изтича обявеният петдневен протест на жителите на разрушените бараки в столичния квартал „Захарна фабрика“. Какви действия предстои да предприемат. “Протестите секват за момент, поради това, че доста хора загубиха работата си. Голяма част от тях се върнаха на работа. Относно настаняване, аз, заедно с група от квартала продължавам да търся варианти с..
Работещите в Българското национално радио, Българската национална телевизия и Българската телеграфна агенция излизат на протест с искане за увеличение на заплатите с минимум 15 процента. Акцията ще бъде под надслов: "Трудът в медиите има стойност", и ще започне в 12 часа на кръстовището пред Ректората на Софийския университет "Свети Климент Охридски"...
През днешния ден над по-голямата част от страната ще преобладава слънчево време. Купеста облачност ще има в следобедните часове над планинските райони, а от югозапад през втората половина на деня ще започне увеличение на високата облачност. Ще духа слаб и умерен вятър от юг-югозапад. Минималните температури ще бъдат между 4° и 9°, за София - около 4°...
До 18 ч. днес не е постъпвало официално уведомление за протест на работещите в столичния градски транспорт утре, затова той ще бъде нормален учебен ден за софийските училища, съобщиха от пресцентъра на Столичната община. В случай, че голям брой учители и ученици не успеят да стигнат до училищата, а наземният градски транспорт няма да работи и в..