Автоинструкторите припомниха, че от МОН и МТИТС се предлага увеличаване на задължителните часове по практическо обучение от 31 на 42 часа и намаляване на теоретичното обучение с 14 часа. Същевременно обаче се въвежда GPS система за контрол на практическото обучение, като разходите за този контрол ще се заплащат от автоинструкторите и обучаваните водачи на частната фирма.
До какви недостатъци в обучението ще доведе въвеждането на новите изисквания?
"Увеличаването на практическата сума ще доведе до по-некачествено обучение - един инструктор, който успява да обучи качествено 80 човека годишно, когато се увеличат часовете, той ще може да обучи около 50. Това съответно ще намали броя на качествено обучените курсисти, вследствие на което всички тези, които не са успели да се обучат - останалите 20 процента, ще отидат при други структури, които не си вършат добре работата - обясни Стоян Евтимов, зам.-председател на "Българския автоинструкторски съюз".
Във връзка с контрола: Ако даден инструктор не иска да си свърши добре работата, той просто ще присъства тези 42 часа, вместо да направи по-качествено обучение и да даде нещо от себе си на този курсист.
Относно теорията: за да има добро обучение при практиката, трябва да има теоретична основа. Когато някой седне в колата, той много добре трябва да знае как функционира тя, трябва да знае какво го очаква на пътя, трябва да познава правилата за движение, за да знае кога бърка или не и съответно да надгражда себе си, когато излезе сам на пътя.
Въвеждането на GPS проследяване също не би повлияло добре на обучението точно заради това, което казах - самите 42 часа могат да бъдат дадени както качествено, така и некачествено."
Според представителите на автоинструкторските съюзи необходимостта от контрол върху тяхната дейност ще отпадне в момента, в който изпитът стане обективен и се премахне всяка възможност за корупция при него.
Как могат да се променят нещата и какъв е начинът, който ще доведе до това - на пътя да излизат качествени шофьори?
Отговор ни дава Малинка Бондаренко, зам.-председателят на Съюза на българските автомобилисти:
"До нищо няма да доведе чисто механичното вдигане на часовете, защото невинаги количественото натрупване води до качествено изменение. Ако наистина искаме на пътя да излизат подготвени водачи на моторни превозни средства, министърът на транспорта да бъде така добър да прецизира изпита. Това е критерият, който казва кога един водач е готов да излезе на пътя и да владее автомобила в сложна пътна обстановка, да реагира адекватно на ситуации.
Не е коректно винаги да се твърди, че не са обучавани добре и само механично да вдигаме часовете, а изпита да остава същият. Няма никаква логика в това.
Единствено един строг изпит ще промени нещата,
само той наистина показва готовността на водачите, а не да караме на принципа проба - грешка. Този модел води до ситуацията, в която се намираме, защото даден курсист винаги може да попадне в положение, в което да се окаже достатъчно добър във владеенето на автомобила и да мине през цедката. Изпитът е критерият. Само строг и адекватен на съвременните условия от гледна точка на владеене на автомобила, поведение на водача, неговата дори агресия в определена ситуация, имайки в предвид начина, по който шофира. Само това може да доведе до по-добри резултати."
Председателят на Сдружение "Национален автоинструкторски съюз" Стоян Малковски заяви, че при липса на диалог с отговорните държавни институции се готви национален протест.
В днешното издание на "Форум" седмичните коментатори се спряха на следните теми: 4 организации обявиха бойкот на търговските вериги в страната заради високите цени на хранителните стоки. В деня, когато трябваше да се проведе тази своеобразна протестна акция, една от големите търговски вериги обяви големи промоции. Само символичен ли е..
Липсата на жизненоважни медикаменти са сред основните проблеми на хората с епилепсия в България, обяви Веска Събева, председател на Асоциацията на родители на деца с епилепсия.(АРДЕ) . Организацията отбеляза Световния ден за борба с епилепсията, като представи нов наръчник "Пътеводител към по-добър живот". У нас регистър за..
Осем младежки екипа, съставени от 43 младежи от България, Сърбия, Северна Македония и Черна гора , ще представят в Международния младежки център в Перник своите предприемачески идеи за зелени иновации , насочени към устойчивото развитие на въглищните региони на Балканите. Събитието ще се проведе от 16 до 19 февруари в рамките на..
Соларните панели са на фокус в следващото издание на рубриката "Мисли в зелено", която се осъществява между Радио София и Сдружение "Соларна академия - България". Възобновяемите енергийни източници играят все по-голяма роля в домакинствата, осигурявайки устойчиви и енергийно ефективни решения за ежедневието. С нарастващата нужда от намаляване..
В международния Ден за безопасен интернет, който тази година бе отбелязан на 11 февруари, Националният център за безопасен интернет , с главен координатор Асоциация "Родители" , отбеляза 20 години от създаването си. Събитието се състоя под мотото “20 години защита на децата ни в Интернет" в присъствието на експерти от МОН, МВР, ДАЗД, общини..
Нощният транспорт в София остава. Предложението за спиране на част от линиите не събра необходимото мнозинство от 31 гласа в Столичния общински съвет (СОС). Общинските съветници в София прегласуваха днес спирането на две от нощните линии на градския транспорт. Решението беше взето с мнозинство на 16 януари - по предложение на общинските..
На 14 февруари се открива 18-тата Национална изложба "Българска археология 2024", която представя най-добрите постижения на българските археолози през изтеклата година. Изложбата и каталогът към нея проследява най-интересните събития през изминалия археологически сезон. “Това, което може да се види са многобройни находки от най-различни..