Обществените медии в Европа – а това е мястото, където те са възникнали и се развиват, са големи културни и социални институции. Те са важни, колкото и органите за управление на държавата. Затова са приети и съществуват редица документи, в които всички правителства поемат ангажимент да поддържат, да развиват, да пазят своите обществени медии.
Това коментира в „Радиоприемница“ Райна Константинова – журналист с дългогодишен опит в БНР и директор на департамент „Радио“ в Европейския съюз за радио и телевизия от 2001 до 2012 г.
По думите ѝ важността на обществените медии произтича и от факта, че са независими по дефиниция. Затова и изборът на ръководство преминава през процедури, гарантиращи тази независимост. Демократичната култура диктува, че без независими обществени медии не може да има социално-икономическо и културно развитие.
Никой не е против комерсиалните медии, но те работят за своята печалба. Обществените медии функционират за интереса на всички. Затова и на политиците задават въпроси, които невинаги се харесват. Обществените медии имат и свободата, и задължението да го правят.
Освен това финансирането им, ако е съобразено, ако е достатъчно – ги прави големи културни институции.
Финансирането е основополагащо – подчертана Райна Константинова. То трябва да е справедливо, да отговаря на потребностите, не трябва да е повлияно от политически съображения.
Има няколко модела на финансиране, посочи тя. Най-разпространен в Европа е с лицензионни такси (например във Великобритания всеки гражданин плаща 150 лири годишно, в Германия – 216 евро, в Словакия – 22, в Швейцария – 170 франка). Там хората са доволни, защото получават огромно разнообразие от радио и телевизионни програми.
Държавното финансиране е друг модел, който е съобразен с демократични изисквания. Освен това може да има приход и от собствена продукция.
В момента БНР и БНТ получават 0,14 от БВП за своето финансиране.
Какъвто и модел да се приеме, основното е финансирането да е гарантирано. Хората, работещи в обществените медии, имат специфични умения и квалификация. В тях е инвестирано. Инвестицията трябва да се пази.
Колкото и да звучи клиширано и малко ретро, радиото наистина трябва да е с ръка върху пулса на общественото мнение – отбеляза Николай Петров – водещ на новините по програма „Хоризонт“, носител на наградата „Сирак Скитник“.
Горчивият опит от последните години показва, че чрез финансирането може и да се наказва БНР. Няколко години радиото не получи никакво увеличение в бюджета си. Това е начин управляващите да накарат медията да не задава много въпроси, да не им създава проблеми. Така че добрите практики и примери в Европа може у нас да се приложат по по-различен начин… Смятам, че най-добре е финансирането да се осъществява с обществени такси.
Държавата и политиците трябва да бъдат убедени, че адекватното финансиране на обществените медии ще доведе до тяхното правилно функциониране, до разгръщането на потенциала им в полза на гражданите. Обществото трябва да има медии, на които да се разчита, допълни Николай Петров.
Двамата събеседници споделиха и мненията си след избора на нов генерален директор на БНР.
Генералният директор на БНР не само е отговорен за неговата безпроблемна работа, но носи и духа и вдъхновението в медията – каза Райна Константинова. – Андон Балтаков е един от нас. Работил е в „Хоризонт“ и в други медии. Както се казва: Добро плаване с добър екипаж!
В продължение на последните 30 години БНР създаде име на едно истинско обществено радио. В него работят хора - журналисти, специалисти, които знаят своя дълг. БНР е капитал за България. Сега то има задачата да работи за своето бъдеще.
Иска ми се този избор да означава бъдеще за БНР като обществена медия, защитаваща професионализма и високия си авторитет – отбеляза Николай Петров. – Опитът на Андон Балтаков и в чужбина му е дал възможност да види и как се работи там и това се надявам да рефлектира върху начина, по който ще управлява БНР. Нека всички приемат БНР като обществено радио, а не като държавно…
В разговора със свое мнение по телефона участва и журналистката Весислава Антонова.
Регионалният исторически музей – София (РИМ) отбелязва Европейската нощ на музеите ( 17 май 2025 г., събота) със специални събития, изложби, обиколки с екскурзовод. Отворени с вход свободен са Постоянната експозиция в сградата на пл. „Бански“ 1 (12:00 – 23:00 ч.), Археологическото ниво на базиликата Света София (10:00 – 18:00 ч.),..
Продължава седмицата на политолозите Георги Киряков и Светлин Тачев като коментатори във "Форум". Ето и темите на днешното издание: Разговорите в Истанбул за прекратяване на войната в Украйна . Без Путин, без Тръмп. Политиката на Кремъл към войната, Европа и други региони на планета. Сигурността и военните планове за отбрана в..
Чуйте повече за новата песен в разговора на Мартен Роберто в звуковия файл .
В Самоков се провежда форум, посветен на бъдещето на общината през следващите 25 години. Форумът се организира от Регионалния съвет за развитие на Самоков и бе открит от председателя на РСРС Сотир Немов и кметът на общината Ангел Джоргов. Двамата бяха гости и в предаването "Радиокафе“, което днес се излъчи от Самоков. "За нас е важно да имаме..
Сметосъбирането в осем столични района може да спре от 19 май, предупредиха две от почистващите фирми - "ЗАУБА" ЕАД и ДЗЗД "Грийн Партнърс-БКС", на които Столичната община дължи близо 9 млн. лв., съобщиха те в прессъобщение до медиите. В случай на продължаване на неизплащане от страна на Столичната община на сумите по издадените от нас..
За втора поредна година Нов български университет (НБУ) ще проведе инициативата "Пикник за смет" . Тази събота (17 май) с участието на студенти, преподаватели и партньори ще бъдат почистени силно замърсени зелени площи в района около бул. "Монтевидео", след което ще бъде има пикник в двора на университета. "Целта е да пренесем..
Започна срещата на кмета на София Васил Терзиев с представители на протестиращите, работещи в столичния градски транспорт, които втори ден отказват да излязат от гаражите и гражданите могат да разчитат единствено на метрото, автомобилите си и велосипедите. По рано днес протестът и липсата на обществен наземен транспорт в София нямаше как да не..