Устойчивата мобилност е ключова за всеки голям град. Преходът към нея обаче няма как да се случи без промяна в нагласите и отношението на хората и техния избор към кой транспорт да се насочат. Затова преди да се формират политиките, трябва да се вземат предвид нагласите.
Асоциацията за развитие на София осъществи именно такова проучване (с над 500 човека, по различни методи) в рамките на проекта INNOAIR за станат ясни навиците и склонността на жителите на София към промяна, макар и понякога с цената на малки жертви в името на по-зелен транспорт (и съответно по-чист въздух).
"Общият извод измежду многото различия е, че софиянци осъзнават, че вървим натам - към по-устойчива и ниско-емисионна градска мобилност" - каза в „Радиокафе“ Севдалина Войнова от Асоциацията за развитие на София, подчертавайки връзката с европейските политики, Зелената сделка и факта, че до 2030 г. следва да сме въглеродно неутрални.
Важното е всички отделни елементи да бъдат интегрирани в една цялостна градска екосистема - и ограничаването на по-мощните автомобили, и (все повече) ходене пеша, каране на велосипеди и придвижване с градския транспорт, който от своя страна да е по-зелен като използвана енергия, по-редовен и по-хигиеничен и удобен.
Идеята е "както в момента влизаме в дадена платформа и си избираме филм, който да гледаме, така да има общо пространство, в което да избираме и комбинираме видовете транспорт в града, като в центъра е човекът с неговите решения" - обясни Севдалина Войнова, подчертавайки предимствата на новите технологии, които улесняват прехода към по-зеления транспорт.
"В рамките на INNOAR ще тестваме (за първи път в Европа) идеята за електрически микробуси, които да се движат в силно застроените нови квартали и освен основния маршрут те ще могат да варират в определени граници, за да събират хората и да ги отвеждат до метрото. Ще бъде използван и изкуствен интелект, който на базата на данни къде има хора, ще определя оптималния маршрут" - разказва Севдалина Войнова.
Тя обясни и за отделните обособени групи сред жителите на София и техния специфичен профил, нагласи и изисквания.
„Има група на ранните последователи, които вече 10 и повече години се придвижват пеша или с колело. Интересна тук и много важна е ролята на бизнеса, който излиза като ключов играч на терена на зеления устойчив транспорт. Става дума за компании в ИТ и телекомуникационния сектор, които в стремежа си да открият и задържат добрите кадри, предлагат редица решения, свързани с устойчивата мобилност - подменили са всичките си служебни автомобили с хибриди, имат собствен пул от електрически велосипеди или тротинетки, дават бонуси на служителите, които идват с колело на работа, имат съблекални и бани и дори възможността да се взима електрически автомобил безплатно за уикенда за лични цели от автопарка на фирмата".
Според Севдалина Войнова за тези компании се знае малко, но те трябва да бъдат поощрени и Асоциацията за развитие на София ще предложи това на Столичната община.
Интересни наблюдения за групата на тези, които карат велосипеди в София, са свързани с факта, че те го правят най-вече защото обичат да се придвижват така, чувстват се независими и свободни и не изискват много стимули, а малки и простички неща като платформа за изкупуване на стари колела и по-добра охрана за паркираните велосипеди, докато групата на притежателите на автомобили (които средно имат по 2 коли и поне една се движи само с един човек) очакват сериозни стимули за да променят своите навици.
Чуйте цялото интервю на Лили Големинова със Севдалина Войнова.
Вижте пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.
Регионалният исторически музей – София (РИМ) отбелязва Европейската нощ на музеите ( 17 май 2025 г., събота) със специални събития, изложби, обиколки с екскурзовод. Отворени с вход свободен са Постоянната експозиция в сградата на пл. „Бански“ 1 (12:00 – 23:00 ч.), Археологическото ниво на базиликата Света София (10:00 – 18:00 ч.),..
Продължава седмицата на политолозите Георги Киряков и Светлин Тачев като коментатори във "Форум". Ето и темите на днешното издание: Разговорите в Истанбул за прекратяване на войната в Украйна . Без Путин, без Тръмп. Политиката на Кремъл към войната, Европа и други региони на планета. Сигурността и военните планове за отбрана в..
Чуйте повече за новата песен в разговора на Мартен Роберто в звуковия файл .
В Самоков се провежда форум, посветен на бъдещето на общината през следващите 25 години. Форумът се организира от Регионалния съвет за развитие на Самоков и бе открит от председателя на РСРС Сотир Немов и кметът на общината Ангел Джоргов. Двамата бяха гости и в предаването "Радиокафе“, което днес се излъчи от Самоков. "За нас е важно да имаме..
Сметосъбирането в осем столични района може да спре от 19 май, предупредиха две от почистващите фирми - "ЗАУБА" ЕАД и ДЗЗД "Грийн Партнърс-БКС", на които Столичната община дължи близо 9 млн. лв., съобщиха те в прессъобщение до медиите. В случай на продължаване на неизплащане от страна на Столичната община на сумите по издадените от нас..
За втора поредна година Нов български университет (НБУ) ще проведе инициативата "Пикник за смет" . Тази събота (17 май) с участието на студенти, преподаватели и партньори ще бъдат почистени силно замърсени зелени площи в района около бул. "Монтевидео", след което ще бъде има пикник в двора на университета. "Целта е да пренесем..
Започна срещата на кмета на София Васил Терзиев с представители на протестиращите, работещи в столичния градски транспорт, които втори ден отказват да излязат от гаражите и гражданите могат да разчитат единствено на метрото, автомобилите си и велосипедите. По рано днес протестът и липсата на обществен наземен транспорт в София нямаше как да не..