Устойчивата мобилност е ключова за всеки голям град. Преходът към нея обаче няма как да се случи без промяна в нагласите и отношението на хората и техния избор към кой транспорт да се насочат. Затова преди да се формират политиките, трябва да се вземат предвид нагласите.
Асоциацията за развитие на София осъществи именно такова проучване (с над 500 човека, по различни методи) в рамките на проекта INNOAIR за станат ясни навиците и склонността на жителите на София към промяна, макар и понякога с цената на малки жертви в името на по-зелен транспорт (и съответно по-чист въздух).
"Общият извод измежду многото различия е, че софиянци осъзнават, че вървим натам - към по-устойчива и ниско-емисионна градска мобилност" - каза в „Радиокафе“ Севдалина Войнова от Асоциацията за развитие на София, подчертавайки връзката с европейските политики, Зелената сделка и факта, че до 2030 г. следва да сме въглеродно неутрални.
Важното е всички отделни елементи да бъдат интегрирани в една цялостна градска екосистема - и ограничаването на по-мощните автомобили, и (все повече) ходене пеша, каране на велосипеди и придвижване с градския транспорт, който от своя страна да е по-зелен като използвана енергия, по-редовен и по-хигиеничен и удобен.
Идеята е "както в момента влизаме в дадена платформа и си избираме филм, който да гледаме, така да има общо пространство, в което да избираме и комбинираме видовете транспорт в града, като в центъра е човекът с неговите решения" - обясни Севдалина Войнова, подчертавайки предимствата на новите технологии, които улесняват прехода към по-зеления транспорт.
"В рамките на INNOAR ще тестваме (за първи път в Европа) идеята за електрически микробуси, които да се движат в силно застроените нови квартали и освен основния маршрут те ще могат да варират в определени граници, за да събират хората и да ги отвеждат до метрото. Ще бъде използван и изкуствен интелект, който на базата на данни къде има хора, ще определя оптималния маршрут" - разказва Севдалина Войнова.
Тя обясни и за отделните обособени групи сред жителите на София и техния специфичен профил, нагласи и изисквания.
„Има група на ранните последователи, които вече 10 и повече години се придвижват пеша или с колело. Интересна тук и много важна е ролята на бизнеса, който излиза като ключов играч на терена на зеления устойчив транспорт. Става дума за компании в ИТ и телекомуникационния сектор, които в стремежа си да открият и задържат добрите кадри, предлагат редица решения, свързани с устойчивата мобилност - подменили са всичките си служебни автомобили с хибриди, имат собствен пул от електрически велосипеди или тротинетки, дават бонуси на служителите, които идват с колело на работа, имат съблекални и бани и дори възможността да се взима електрически автомобил безплатно за уикенда за лични цели от автопарка на фирмата".
Според Севдалина Войнова за тези компании се знае малко, но те трябва да бъдат поощрени и Асоциацията за развитие на София ще предложи това на Столичната община.
Интересни наблюдения за групата на тези, които карат велосипеди в София, са свързани с факта, че те го правят най-вече защото обичат да се придвижват така, чувстват се независими и свободни и не изискват много стимули, а малки и простички неща като платформа за изкупуване на стари колела и по-добра охрана за паркираните велосипеди, докато групата на притежателите на автомобили (които средно имат по 2 коли и поне една се движи само с един човек) очакват сериозни стимули за да променят своите навици.
Чуйте цялото интервю на Лили Големинова със Севдалина Войнова.
Вижте пълния доклад от проучването „Обществени нагласи за преминаване към градски и активен транспорт“.
В края на седмицата адв. Николай Хаджигенов и Светлин Желев, за съжаление, трябваше да започнат коментарите с тема, която беше актуална в понеделник: Пореден жалък и неуспешен опит за избор на председател на българския парламент. Но техните разсъждения обхванаха още: В Пътна полиция се правят "реформи" – защо и за кого; "МВР се управлява..
Поезия на европейски поети ще звучи във вагоните и станциите на Столичното метро. Инициатива за поредна година е на Полския културен институт в София. Повече за инициативата разказа Яна Генова – зам.-кмет на Столичната община по културните въпроси. Тя посочи, че смисълът на кампанията е да привнесе литературата в нашия живот на градски..
Световнопризнатият български учен в областта на изкуствения интелект проф. д-р Преслав Наков беше основен лектор на форума "Up to GATE. Technology, Big Data & Beyond. 5 Years of Innovation” . Международното събитие събра в София учени и лидери в индустрията от цял свят, които дискутираха горещите теми, свързани с интелигентни решения чрез..
На 29-ата сесия на Конференцията на страните по рамковата конвенция на ООН за изменение на климата (COP 29) , която се провежда от 11 до днес, 22 ноември, в столицата ва Азербайджан, България се включи с делегация на високо ниво. Основният фокус на тазгодишния форум, наричан "Финансовият COP" , беше преразглеждането на глобалната..
Тази вечер от 18:30 часа, в пространството пред НДК се открива чаканият цяла година Christmas Fest , съобщи Алекси Калчев в предаването „Добър вечер, София“. Поканени са всички софиянци и гости на столицата. Събитието ще започне с концерт на изпълнителите от Сезон 11 на "Гласът на България". Гвоздеят на вечерта е участието на Гвардейския..
Инициативата "Посланици на културата" на програма "Христо Ботев" на Българското национално радио, започнала през 2021 г., се фокусира върху постиженията на писатели, поети, драматурзи, художници, музиканти, актьори, композитори, кинодейци и представители на българското танцово изкуство, чието творчество прекрачва географските граници на страната..
Избраният за втори мандат за президент на САЩ Доналд Тръмп обяви новата си номинация за поста министър правосъдието. Изборът е Пам Бонди – бивш главен прокурор на щата Флорида. Тя е била част от защитата в процеса по импийчмънт срещу Тръмп по време на първия му мандат. През 2010-та тя е станала първата жена, избрана за главен прокурор на..