Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Инж. Илиян Дамянов, ТУ:

Чипове трябва да са за многократна употреба и да се поставят само за коли, които ще влизат в централните зони

Снимка: БГНЕС

Не е известно в Европа да се чипират автомобили по този начин, както се предвижда у нас с новите стикери. Съмнителна е ефективността, имайки предвид разходите, които ще се направят. Това коментира пред Радио София инж. Илиян Дамянов, зам.-ръководител в Катедра "Двигатели, автомобилна техника и транспорт" в Техническия университет.

Има ли варианти за "тунинг" на МПС, за да покрием еко групите, които ще бъдат наложени от юли 2021-ва?

„Със сигурност има варианти за манипулация. Друг е въпросът, доколко биха били успешни и адекватно могат да се постигнат. Най-добрият вариант е автомобилът да е технически изправен и да отговаря на всички характеристики, които са заложени от производителя на самия автомобил."

Кои МПС отделят най-много вредни емисии?

Сега новите еко групи ще бъдат налагани на нови автомобили и лекотоварни, до 3,5 тона.

Според инж. Дамянов, това е не е необходимо, като разходи, които ще костват на хората. „Който иска да влезе в града, да мине на преглед и да си залепи подобен стикер и само той да го ползва.“ Същото важи и за тези, които влизат на територията на България, както и когато влизат в по-замърсени градове и села, смята Дамянов.

Какви са полезните практики от чужбина, които могат да бъдат наложени у нас?

„Администрацията иска да контролира техническото състояние на автомобилите – да бъдат изправни. Това е важно и за въздуха, разбира се. Но доколкото прочетох, този чип е за еднократна употреба, а този тип технология е ефективна, когато се използва многократно.

В Европа най вече се използва регистрационния номер.

В сферата на дигиталните технологии са така наречените LTR камери или камери за регистрационни номера. Те се използват навсякъде.“

Дамянов посочи за пример Лондон, където и при платеното паркиране и Синя зона, навсякъде се използва този вид идентификация на автомобила.

Идеята е, всеки гражданин, който си монтира този чип, да го направи еднократно, след което да бъдат добавяни само данните за еко група, за пробег, когато преминаваме технически преглед.

Според Дамянов, не е добра комбинация чипът да бъде в  стикера за годишния технически преглед.

Вредните емисии или запрашаването са по-сериозният проблем за чистотата на въздуха и има ли логичен начин да се справим с тях.

Инж. Илиян Дамянов се позова на данни от Евростат за България, чуйте.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.

Още по темата

Зафир Зарков

С новите стикери на МПС ще може да се въведат нискоемисионни зони

В над 200 града в Европа функционират нискоемисионни зони на своята територия. Преди около 2 години и у нас се проведе анализ и дискусия, в резултат на които беше изпратено писмо до Министерството на транспорта за стикирането на автомобилите. Това..

публикувано на 05.04.21 в 17:31

Стикерите след ГТП ще имат чип и ще показват екологичната група на МПС

От 12 юли 2021 г. собствениците на всички автомобили, които успешно преминат годишния си технически преглед (ГТП) ще получават нов вид стикери . Те ще удостоверяват както техническата изправност на моторното превозно средство, така и неговата..

обновено на 05.04.21 в 16:26
ВИЖТЕ ОЩЕ

Проверките на НАП се концентрират по морските ни курорти

Националната агенция за приходите (НАП) започва лятната си контролна кампания за спазване на данъчното и осигурително законодателство по българското Черноморие. До края на сезона предстоят над 6000 проверки на ресторанти, нощни заведения,..

публикувано на 04.07.24 в 18:51
Андрей Велчев

И в България идват доста гурме туристи, кухнята се отразява пряко на репутацията

През последните 2 години се отчита фактът, че в страната ни идват гости, заради туристическото удоволствие, наречено храна – различна и специфична за даден регион. "Има немалко гурме туристи", изтъкна пред БНР-Радио София д-р Андрей Велчев-..

публикувано на 04.07.24 в 17:18
Атанас Димитров

Атанас Димитров: Туризмът ни трябва да усеща гърба на държавата

Туризмът е пътуване, настаняване, хранене, преживяване.  България има много какво да покаже и да даде и като атмосфера, и като природа, и като интериор на местата за отсядане. Секторът обаче се нуждае от държавен гръб – дори само за реклама...

публикувано на 04.07.24 в 16:43

Един убит и двама ранени при престрелка в кв. "Модерно предградие"

Престрелка в столичния квартал "Модерно предградие" е станала около 15 часа днес пред пред офис за бързи кредити (блок №3), като са били простреляни  трима мъже - един е починал на място, а двама са ранени. По случая към момента има двама задържани...

публикувано на 04.07.24 в 16:05
Димитър Манолов

Димитър Манолов: Да не забравяме за заплатите и КТД не само заради евродирективата

Директивата за адекватни минимални заплати в Европейския съюз трябва да бъде транспонирана в българското законодателство, независимо от срока (15 ноември-бел.ред.), независимо от възможните санкции и от това, че България може да се „шмугне“ някак..

публикувано на 04.07.24 в 15:17

Историята да спасиш едно куче

Тери не е българин по месторождение, а е австралиец. Но е направил за България повече отколкото много българи някога ще направят за животните. Той е създател на приюта за бездомни кучета  Every Dog Matters EU   до Костинброд, благодарение на който..

публикувано на 04.07.24 в 12:26

Велосипедното движение в центъра на София се е увеличило двойно

Велосипедното движение се е увеличило двойно София. Това каза пред Радио София Радостина Петрова от сдружение "Велоеволюция", цитирайки данни от столичния зам.-кмет по транспорта. „Същевременно автомобилното движение е намаляло в участъка. Това е..

публикувано на 04.07.24 в 11:23